2015-03-14, 15:15
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Belsebubba
absolut det är ingen tror jag som tänker argumentera detta. Men......att skjuta en vän i pannan kan jag ta det stämmer med statistik osv....,men att sedan göra samma sak med nästa och en oskyldig flickvän. ......nä då är det nå annat som varken du lr jag kan förstå.

Jag tycker inte det är så svårt att förstå det som hänt. Här är bland annat vad expertisen säger:

Citat:
– Det är ofta människor med stora psykiska problem. Det kan handla om bristande impulskontrollstyrning och empatistörningar dessutom kan de vara mycket lättkränkta.

Dessa människor har svårt att tänka på konsekvenserna av exempelvis en skjutning.

– Mycket sker impulsivt utan några gränser. Därför kan den utlösande faktorn många gånger vara motiv som för oss andra verkar helt obegripliga.

http://m.bohuslaningen.se/Default.aspx?pageid=1135&parentid=0&link=1.3837044
Citera
2015-03-14, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ulvan
En tanke: När media snackade med åklagaren efter häktesförhandlingarna så frågade någon i media nåt i stil med:
Har du en bild över vad som har hänt?
Åklagaren svarade då:
Ja jag har en bild över vad som hänt.
Det var en av de frågor han kunde svara på/uttala sig om då han gällande de flesta andra frågor inte kunde uttala sig på grund av utredningsmässiga skäl eller på grund av yttrandeförbudet.
Det jag funderar på nu är HUR kan åklagaren ha en klar bild över det inträffade medans vi på forumet har så många olika teorier? Har vi missat någon avgörande detalj eller har vi bortsett från det uppenbara?

Citat:
Ursprungligen postat av Ådärkomdenja
Din fråga stämmer inte ihop. Först citerar du "en bild"'

Sedan övergår du till eget ordval "en klar bild".

Hur skall du ha det egentligen?

Ja du Ulvan, det är nog så att polis/åklagare har mer information än vi i tråden.
Om man sorterar bort de mest sanslösa teorierna/gissningarna, allt meningslöst bjäbb (som Ådeärkomdenja's ovan), alla sidodiskussioner om studielån, skor, antal facebookvänner, vem som legat med någon etc. och sätter de som kommer med oneliners var 15:e minut på ignore, så har tråden krympt med, kanske, 95%.
Kvar finns ett antal inlägg, som i alla fall duger som underlag till egna teorier, om ett eller flera möjliga/rimliga händelseförlopp, men att veta säkert, det gör ingen som inte själv var på plats, åklagaren inkluderad.
Citera
2015-03-14, 15:26
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -SwiTcha-
När det kommer till flickvän/pojkvän eller gifta par mord så ja det är sant att brottsoffer känner gärningsman men du verkar vara helt efterbliven så tänker inte sitta här & slösa min tid på att skriva med en person som är helt ute & cyklar . . Jag står fast vid det jag skrev om att bröderna kommer att släppas . . Så fortsätt du leka Mr Professor . . .

Du har fel, så antingen är det du som är efterbliven, eller så är du bara dåligt påläst.

Det är alltså, oavsett släktskap, mer vanligt att förövaren känner offret. Klart mycket mer vanligt än att det är en ensam galning som avrättar random snubbe, eller för den delen att det vid mord är en torped eller beställningsmord av något slag.
Citera
2015-03-14, 15:32
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ulvan
En tanke: När media snackade med åklagaren efter häktesförhandlingarna så frågade någon i media nåt i stil med:
Har du en bild över vad som har hänt?
Åklagaren svarade då:
Ja jag har en bild över vad som hänt.
Det var en av de frågor han kunde svara på/uttala sig om då han gällande de flesta andra frågor inte kunde uttala sig på grund av utredningsmässiga skäl eller på grund av yttrandeförbudet.
Det jag funderar på nu är HUR kan åklagaren ha en klar bild över det inträffade medans vi på forumet har så många olika teorier? Har vi missat någon avgörande detalj eller har vi bortsett från det uppenbara?

Edit, har kollat filmen igen och det som sägs är:
(05:28 in i klippet)
- Har du en bra bild över vad som hände på mordnatten och kvällen innan? Åklagare svarar:
- Jag har en bild över vad som hände
Tycker dock att åklagaren låter säker

Klippet:
http://tv.aftonbladet.se/webbtv/nyheter/brott-och-straff/article70142.ab

Jag förstår inte din frågeställning? Han har en bild av vad som hände, precis vi här inne har våra bilder av vad som har hänt.

Det vi har "missat" är ju all bevisning som polisen levererat till åklagaren. Polisen har inte gett oss den bevisningen. Det är skillnaden.
Citera
2015-03-14, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Jag förstår inte din frågeställning? Han har en bild av vad som hände, precis vi här inne har våra bilder av vad som har hänt.

Det vi har "missat" är ju all bevisning som polisen levererat till åklagaren. Polisen har inte gett oss den bevisningen. Det är skillnaden.

Det jag skrev och undrade över var (citerar mig själv):
Har vi missat någon avgörande detalj eller har vi bortsett från det uppenbara?
Vad jag menar med detta är om vi kanske har missat något som är väsentligt. Risk finns alltså när man får veta hur det gått till (från FUP) kommer man säkert tänk "ÅÅÅ var det så, va fan tänkte man inte på det Men det är nog som du säger att de har tillgång till bevis som vi saknar
Senast redigerad av ulvan 2015-03-14 kl. 15:41.
Citera
2015-03-14, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Jag tycker inte det är så svårt att förstå det som hänt. Här är bland annat vad expertisen säger:http://m.bohuslaningen.se/Default.aspx?pageid=1135&parentid=0&link=1.3837044
Jag står fast på att detta är nå annat....antingen har bröderna haft ett vapen mot huvudet å skjutit sina vänner. Lr så blev dom vittnen till det. (under hot). expertis ..men ofta tycker jag så kallade experter som världen/media lyssnar på har en väldigt liten insyn på saker. Dom har läst sig till saker, går efter diagram å så kallad statistik. finns ju inget jobb som måste vara mer påhittat en meterolog gissa vädret dagen innan sedan säga hur det blev dagen efter.
Citera
2015-03-14, 15:41
Medlem
Om morden skulle varit välplanerade och professionellt utförda skulle det inte finnas en massa teknisk bevisning i form av mobilspår. Dessutom skulle kropparna fortfarande vara puts väck.
Citera
2015-03-14, 15:41
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silbersky00
Min senaste teori är att både BO och MGM har varit langare åt ett stort kriminellt gäng och något affär har gått snett vilket gjort att BO fått grov misshandel en kniv intryckt i handen och ett skott i pannan .

Och av en ren händelse så överlever dessa två bröder denna vedergällning från det stora kriminella gänget, men just de tre andra blir misshandlade och skjutna?

För att de vill statuera exempel genom att skona MGM:s liv? Mitt i ett bostadsområde?

Det du tror är så orimligt att jag vet inte vad jag ska göra med dig!
Citera
2015-03-14, 15:42
Medlem
Ådärkomdenjas avatar
Citat:
Jag står fast på att detta är nå annat....antingen har bröderna haft ett vapen mot huvudet å skjutit sina vänner. Lr så blev dom vittnen till det. (under hot). expertis ..men ofta tycker jag så kallade experter som världen/media lyssnar på har en väldigt liten insyn på saker. Dom har läst sig till saker, går efter diagram å så kallad statistik. finns ju inget jobb som måste vara mer påhittat en meterolog gissa vädret dagen innan sedan säga hur det blev dagen efter.
Inget av det du skriver finns minsta belägg för. Kan du inte tystna och lära dig, i st f att solka ned tråden med trams?
Senast redigerad av Ådärkomdenja 2015-03-14 kl. 15:44.
Citera
Medlem
Citat:

Vem det nu än är som rent konkret genomfört avrättningarna så var de varken välplanerade eller professionellt genomförda.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av John-Wayne
Det är min teori också som jag lanserade några hundra sidor bakåt.....
Intressant. jag kanske läste eller kanske missade den. Har du lust att länka till ditt inlägg? Kan ta det som pm om du vill, ifall folk här tycker det är onödigt med upprepning.

Edit: Hittade ditt inlägg från 11/3.
Senast redigerad av Kulturellatantella 2015-03-14 kl. 16:37.
Citera
2015-03-14, 15:43
Medlem
Har mgm1 och mgm2 mördat sina vänner på eget bevåg eller hade de en uppdragsgivare? Vad känns mest troligt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in