Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-03-14, 11:04
Medlem
Krokofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Vill man gå inofficiella vägar som i det här fallet kanske det inte fungerar. Varje enskild budget är nog ganska intecknad enligt min erfarenhet. Hur "hemlig" den än är, så om ett antal personer vill göra något utanför den verksamhetens ram och utan "insyn" är det kanske begripligt och hur vet vi från vilka pengar Fischer skulle betalas tillbaka?

Varför kunde man inte ta från spionagets förråd?

Varför sprang gubbar med stora summor kontanter och upprättade skenföretag när det gällde Saudiaffärer?

En bra poäng. De stora organisationerna i USA och England använder ju regelbundet täckföretag för operationer för att försvåra insyn. Klart att vi har samma sak här i Sverige, av samma anledningar. Tänkte inte på det, som Dalle i Lorry-sketchen skulle säga. Det vittnar i så fall om både hur känslig och hemlig Ebbe-operationen var, vad den än gick ut på!
Citera
2015-03-14, 11:09
Medlem
Krokofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HubertNorlen
Varifrån kommer uppgiften att SB flyttade in i Säpos krigsorganisation? Det måste jag helt ha missat.

Det har skrivits i tråden om det. Vet inte riktigt vad jag ska söka på för att hitta inläggen men precis som FurirRevaer skriver behövde man göra något med SB efter att Bergling avslöjades, då han ska ha lämnat ut uppgifter om hur SB organiserades i Sverige, om jag inte minns fel. Då beslutades att SB skulle flyttas in - från militären? - i Säpo.

Jag vet inte om det är i samband med den här omorganisationen som toppen förlorar kontrollen över botten, så att säga, som Moelv och den anonyme SÄPO-chefen pratat om.
Citera
2015-03-14, 11:14
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krokofil
En bra poäng. De stora organisationerna i USA och England använder ju regelbundet täckföretag för operationer för att försvåra insyn. Klart att vi har samma sak här i Sverige, av samma anledningar. Tänkte inte på det, som Dalle i Lorry-sketchen skulle säga. Det vittnar i så fall om både hur känslig och hemlig Ebbe-operationen var, vad den än gick ut på!

Jag är säker på att vi inte vet det. Wall lade åtskilliga sidor på att belysa. Men han förstod inte heller. Trots att han samtalade med EC som sade att alla i denna världen ljuger.

Och det vi inte förstår vill ingen belysa.

Men det finns ledtrådar.

IC. EC. HH. Lidbom.

Vilka som offrades i sammanhanget. Och vilka som inte kunde beröras.

Den ende enligt mig som överlevde helt oberörd var Lidbom. Trots Vet hut! IC skrev en vitbok. Carl skrev Ett uppdrag.
Senast redigerad av andersaanderssona 2015-03-14 kl. 11:19.
Citera
2015-03-14, 11:16
Medlem
Krokofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Jag är säker på att vi inte vet det. Wall lade åtskilliga sidor på att belysa. Men han förstod inte heller.

Och det vi inte förstår vill ingen belysa.

Men det finns ledtrådar.

IC. HH. Lidbom.

Vilka som offrades i sammanhanget. Och vilka som inte kunde beröras.

Den ende enligt mig som överlevde oberörd var Lidbom. IC skrev en vitbok. Carl skrev Ett uppdrag.

Vad landar du i för slutsats i den här soppan?
Citera
2015-03-14, 11:25
Medlem
Citat:
Måste säga att DFs uppgift om att spana för Föräldrar Mot Narkotikas räkning efter lite funderingar inte låter så absurd som den först verkade. För mig, i alla fall. Knyter mycket väl ihop säcken med Barbrogruppens ursprungliga syfte (spana på knarkare) och att de fortfarande höll på med samma saker 25 år senare, även om de kanske också hade andra uppgifter/uppdrag.

Det knyter också ihop säcken mellan knarkspanande Barbrogrupp och Knarkets operation i området på mordkvällen. Vi har alltså två olika grupper som oberoende av varandra spanar mot narkotikahandeln på samma kväll på samma begränsande geografiska yta? Vad sägs om att personalen i respektive grupp åtminstone delvis är samma?

Vi kan spekulera att det kanske är här - som en spanare på två stolar - som vi hittar den fd polisen, juristen, medlemmen i SFSF och numera riksdagsledamoten? Det kanske är här vi hittar Klöverknekt, vår käre sedlighetspolis vars person var så viktig att Thage G Pettersson behövde informeras om? Är det rent av här vi hittar småfisk som TP och LT, fd frontfigurer för Holmérs gatuvåldsgrupp mot narkotikan? Övervåld mot narkomaner kan ju också ses som övning för skarpt läge för en SB-organisation som delvis spårat ur på marknivå...

Och så har vi ju DF brorsas tolkning som ju ansluter mera till både OF och Jallai när det gäller möjligheten till att de var de som agerande
Citera
2015-03-14, 11:27
Medlem
Citat:

Mest tror jag man inte ville varsko måltavlorna genom att kringå existernade strukturer men det lyckades man ju inte så bra med med tanke på Näss uttalande.
Citera
2015-03-14, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Jag är säker på att vi inte vet det. Wall lade åtskilliga sidor på att belysa. Men han förstod inte heller. Trots att han samtalade med EC som sade att alla i denna världen ljuger.

Wall är gammal revolutionär och takterna sitter kanske fortfarande i så man kanske kan misstänka att han liksom Proletären har en begränsad insynshorisont.
Citera
2015-03-14, 11:33
Medlem
Krokofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Mest tror jag man inte ville varsko måltavlorna genom att kringå existernade strukturer men det lyckades man ju inte så bra med med tanke på Näss uttalande.

Vem tror du var måltavlorna?
Citera
2015-03-14, 11:46
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Vad landar du i för slutsats i den här soppan?

Ja du, en bra fråga.

Men linjen finns. HH tillsatte sig själv utan att de som bestämde protesterade. Kanske i samverkan. När HH tvingades avgå slutade inte hans ideer att gälla. EC körde stafett med samma ideer. Men med en helt NY spelare.

Lidbom. Han som påstod sig inte veta mer än någon annan om mordet. Han som ansågs vara en bra politisk strateg. Personlig vän till IC. Som helt plötsligt dök upp. Som IC ville ha till ny SÄPO chef. Men som tackade nej eftersom Paris var bäst. Det som var näst bäst var att bli ensamutredare med extraordinära befogenheter. Med rätt att läsa alla dokument. Var det enbart organisatoriskt skulle inte dokumenten i sig vara intressanta.

Orsak verkan.

Jag tror orsaken låg långt tillbaka i tiden. Men nu fick man chansen att åtgärda eller att ge igen. Eller att avlägsna personer eller dokument. Där mordet och dess brist på skydd av Palme var svepskälet.

Här kunde man göra många flugor på smällen samtidigt. Och PU var inte längre intressant. Stavat Karlsson. Senare Ölvebro.

För Holmer var det naturligt att ha Ebbe i Palmerummet. Det var inte IC som protesterade. Det var Wickbom. Men senare var det IC som protesterade via sin Vitbok. En bok som aldrig skrivits om Ebbe inte avslöjats.

Det finns skribenter som påstår att Ebbe hade egen nyckel till SÄPOs lokaler. Och inte då i bemärkelsen lokalvårdare.
Senast redigerad av andersaanderssona 2015-03-14 kl. 12:14.
Citera
2015-03-14, 12:08
Medlem
ieshos avatar
Ett namn som inte verkar förekomma bland de andra direktörerna i Stay Behind är 'Wallenberg'. Deras devis är/var "Att verka utan att synas" men inget hindrade att de drev egna nätverk. Hemliga Byrån kanske bara var toppen på ett isberg? De skulle t.o.m. kunnat gömma sig bakom de andra nätverken.
Citera
2015-03-14, 12:16
Medlem
Citat:
Vem tror du var måltavlorna?

De som kände till de strukturer som Forsbergarna, OF mfl berättat om med olika hemliga grupper i aktivitet kring mordet och med insyn i både Palmeakten och Palmemordet dvs bland annat Näss.

Tyvärr verkar ju dessa haft information om både detta och själva operationen. Någon tipsade tullen och Säpochefen bekräftade inte att smugglanrna jobbade för honom som det var överenskommet så att det rullades upp med alla turerna med vad som framkom i den utredningen.

Det måste ju varit ett stort bakslag kanske till och med indikerande att någon läckte eller att de redan var föremål för intresse.
Citera
2015-03-14, 12:24
Medlem
nattekniks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iamnotsure
Natteknik , ovanstående artikelsamling funkar inte , skulle du kunna lägga upp den igen ? , du lade upp denna : http://pdfsr.com/pdf/palme som funkar , tack för den , där i en artikel står det
att Östling var i Johannesburg 1985 och i en annan artikel att han också varit i Sydafrika.

I " Polismäns resor till Sydafrika " i SOU 1999:88 nämns inte Polisman A ( CG Östling ) alls , i förhöret med Tullverket 1988 svarar Östling varför han hade uppgett Sydafrikanska Legationen som köpare av utrustning :

http://www.leopoldreport.com/LRsajt68.html

Klippo har också lagt upp artikelsamlingar på 4shared , 17 filer under ett användarnamn Hans Nic K ,
http://www.4shared.com/u/whUKTzaz/bertilkarlsson.html , synd att man inte kan se alla 17 filerna sammanställda s.a.s. , jag söker bland Klippos inlägg och hittar en del.

Vet inte om det var denna PDF du menade. Fick göra en ny, då den gamla var borta...har just nu lite oordning bland gamla artiklar pga datorhaveri. Skall ha fler artiklar som jag inte hittar just nu...även dessa utlagda tidigare.
https://www.scribd.com/doc/258693974/palme-pdf
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in