2015-03-13, 17:06
Medlem
Mina tips för högskoleprovet hade varit:

1. Få nog sömn dagarna innan provet.
2. Gå inte och oroa dig för vad man eventuellt inte kan.
3. Panik"plugg" precis innan kommer sannolikt ha en negativt effekt på resultatet.
4. Gilla läget.
5. Se till att du dricker nog med vatten före och under provets gång.
6. Låt dig inte irritera under provets gång om det kommer dumma frågor där minst 2 av svaren kan motiveras beroende på hur man ser på saken, där den ena synen knappast kan sägas vara otvetydig mer rätt än den andra. Det brukar nämligen komma en del av den typen frågor och du är inte ensam om osäkerheten. Detta gäller särskilt på språkdelen.
Senast redigerad av Kanelgas 2015-03-13 kl. 17:12.
Citera
2015-03-13, 18:16
Medlem
Håller absolut med! Jag har själv märkt att koncentrationen är avgörande för mitt resultat på LÄS. Därför kommer jag att använda mig utav L-theanin och Koffein kombinerat. Många studier har påvisat en god effekt. Det gäller att man är väl förberedd, skriver man inte 2.0 nu så finns det en till chans.
Lycka till allesammans.
Citera
2015-03-13, 20:34
Medlem
NOG-delen, den delen inom kvant delen som jag har problem med. Nöter den varje dag, visst det har blivit bättre. Men måste skriva riktigt bra på kvant för att få det resultat jag vill.

Några tips ang NOG-delen? Några saker ni tänker mest på? Sidor med bra guider för hur man ska tänka osv..

Edit: nån mer än jag som använder iHögskoleprov till mobilen??

Mvh
Senast redigerad av GlennyQ 2015-03-13 kl. 20:47.
Citera
2015-03-13, 22:29
Medlem
Idag gick jag igenom provet från VT2013 och det gick helt okej, fick 54 på matematiken och 58 på det verbala, känns lite för bra. Någon som vet om provet från VT2013 var "enkelt"?
Citera
2015-03-13, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Westeros
Idag gick jag igenom provet från VT2013 och det gick helt okej, fick 54 på matematiken och 58 på det verbala, känns lite för bra. Någon som vet om provet från VT2013 var "enkelt"?
58 poäng på den verbala delen VT2013 ger 1.4.
54 poäng på den kvantitativa delen VT2013 ger 1.5.

Så du hade hamnat på 1.45, möjligtvis 1.5 då din verbala del snuddar vid 1.5
Citera
2015-03-13, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snabelbarnet
58 poäng på den verbala delen VT2013 ger 1.4.
54 poäng på den kvantitativa delen VT2013 ger 1.5.

Så du hade hamnat på 1.45, möjligtvis 1.5 då din verbala del snuddar vid 1.5

Jo, det är ju det som är det som oroar mig. Provet gjordes under strikta förhållanden och resultatet blev detta. Måste ha varit extremt tur på något konstigt sätt. ELF och LÄS gjorde jag enligt tipset jag fick tidigare i tråden.
Citera
2015-03-13, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Westeros
Jo, det är ju det som är det som oroar mig. Provet gjordes under strikta förhållanden och resultatet blev detta. Måste ha varit extremt tur på något konstigt sätt. ELF och LÄS gjorde jag enligt tipset jag fick tidigare i tråden.
Vad menar du? Det där är ju resultatet du fick med normeringstabellen inräknad. Så om inte den genomsnittliga provskrivaren av någon anledning var sämre just VT2013 så är ditt resultat legit.
Citera
2015-03-14, 00:12
Avslutad
Det är enbart Untermensch som behöver prestationshöjande droger vid provskrivning. Skamligt!

Någon som skrivit provet utomlands? Jag råkade på en som skulle skriva det utomlands men glömde av att fråga. Kostar det extra t.ex.?
Citera
2015-03-14, 01:02
Medlem
GeeStyles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dreamfall
Du har rätt.
Jag borde ha skrivit att {x^2 ≥ 0, x > x^2} => x > 0

Från http://www.uu.se/utbildning/antagning/urval/hogskoleprovet/
Resultat från ett högskoleprov är giltigt i fem år, det vill säga prov gjorda våren 2010 eller senare är giltiga till antagningen inför höstterminen 2015 och prov gjorda hösten 2010 eller senare är giltiga till antagningen inför vårterminen 2016.

Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Lecters
Hej! Jag vill minnas att det är 5 år som ett HP är giltigt. Men det du kan göra är att surfa in på www.antagning.se och kolla Meriter-Högskoleprov så kommer du se din normerade poäng och din giltighetstid. För mig, jag gjorde provet hösten '13, så står det att det är giltigt till hösten '18. Men jag vet inte vad som gäller för dig.

Tror jag missar gränsen precis, får helgradera mig med provet i år. Tack för hjälpen! Ska testa antagning.se också och se vad de säger.
Citera
2015-03-14, 09:16
Medlem
Frågan har säkert varit uppe. Men jag undrar vad ni tycker är bästa sättet att öva på ord.
Prefix, suffix etc

Öva på gamla använda hp-ord? För det återkommer väl i regel?

Ngn som vet någon bra app, eller metod för att effektivt öva på orden? : )

MVh
Citera
2015-03-14, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Loderan
Frågan har säkert varit uppe. Men jag undrar vad ni tycker är bästa sättet att öva på ord.
Prefix, suffix etc

Öva på gamla använda hp-ord? För det återkommer väl i regel?

Ngn som vet någon bra app, eller metod för att effektivt öva på orden? : )

MVh

Jag rekommenderar Memrise.com och ordlistan HP-prov. För ja, de återkommer. Lite sent påtänkt nu dock? Eller?
Citera
2015-03-14, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Det är enbart Untermensch som behöver prestationshöjande droger vid provskrivning. Skamligt!

Eller riktigt smarta personer som optimerar sin prestationsförmåga inför ett av de mest viktiga proven man kan göra? Men visst, all heder till dig för att du är naturell. Du dricker aldrig kaffe då förstår jag?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in