2015-03-12, 21:08
Medlem
Dreamfalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vissen
Att x^2 är positivt implicerar inte att x är positivt
Enligt uppgiften har vi att x > x^2. Följaktingen är x > 0.
Citat:
Ursprungligen postat av Vissen
och dividera med "x>0", vad är det för matte du försöker lära ut egentligen?
Jag skrev lite för hastigt. Menade att vi dividerar med x, då x > 0.
Man får dividera (eller multiplicera) en olikhet med ett tal större än 0 (om talet mindre än 0, måste man vända på tecknet).
Citat:
Ursprungligen postat av Ducadream
Jag tänkte på samma sätt som ambivallens men jag är intresserad av att lära mig hur du löste så jag har några frågor:

Varför dividerade du med x i början? Jag förstår att du antog att x^2>0 då x^2 alltid blir positivt så därför kan man anta det. Och varför delar du med x>0?
Förstår inte riktigt din fråga. Man får (med vissa undantag) lösa olikheter på "samma" sätt som som ekvationer.
Hur skulle du lösa
x^2 = x, om x ≠ 0
?

Förresten, hur vet man att x^2 < x, om 0 < x < 1 ?
Ett sätt att bevisa det är följande
x^2 (?) x, där (?) är det efterfrågade tecknet.
Vi vet att x > 0, så dividerar vi olikheten med x och får att
x (?) 1, men enligt begynnelsevillkor x < 1, vilket medför att (?) = "<".
Följaktligen, x^2 < x
Senast redigerad av Dreamfall 2015-03-12 kl. 21:53.
Citera
2015-03-12, 21:09
Medlem
ambivallenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mmbaver
Aerius rekommenderar jag om du inte redan tar dem.
Tack för tipset, ska kolla upp det.
Citera
2015-03-12, 21:31
Medlem
JastinBeburs avatar
Är det inte så att dom med dyslexi endast gör 4 provpass? isåfall så borde någon med dyslexi kunna hjälpa med de kommande frågorna.
Citera
2015-03-12, 22:14
Medlem
Ducadreams avatar
Dreamfall:

x^2= x

x^2/x= x/x

x= 1

Jag förstår nu. Tack. Men du sa att om x<0 så hade man vänt på tecknen. Kan du visa ett exempel?
Citera
2015-03-12, 22:58
Medlem
Dreamfalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ducadream
Dreamfall:

x^2= x

x^2/x= x/x

x= 1

Jag förstår nu. Tack. Men du sa att om x<0 så hade man vänt på tecknen. Kan du visa ett exempel?
Såvitt jag kan komma ihåg, har det på högskoleprovet alltid angetts explicit eller implicit (som i uppgiften ovan) att den okända variabeln är strikt större än 0.

Jag har svårt att komma på ett bra exempel där just den okända variabeln är negativ, annars skulle det kunna vara som följande:
Vad gäller för x om -x < 1
multiplicera båda leden med (-1)
x > -1

Edit:
Vad gäller för x om x < -x^2
x^2 > 0 => - x^2 < 0 => x < 0
dividera med x (och vänd på tecknet eftersom x < 0)
1 > - x (multiplicera med -1)
-1 < x
Även om det vore lättare att dividera direkt med (-x), då (-x) > 0. Inget bra exempel det heller
Senast redigerad av Dreamfall 2015-03-12 kl. 23:11.
Citera
2015-03-13, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dreamfall
Enligt uppgiften har vi att x > x^2. Följaktingen är x > 0.

Fast du skrev att x^2 > 0 => x > 0, en implikation som inte nödvändigtvis är sann. Du glömde nämna i din motivering att x > x^2, vilket nog är det Vissen hakade upp sig på.
Citera
2015-03-13, 10:51
Medlem
GeeStyles avatar
Tjena! Jag gjorde högskoleprovet hösten 2009 och får fortfarande upp resultatet när jag går in på gamla resultat. Mitt resultat från 2009 är fortfarande grönt där jag har 1.1, 2010 gjorde jag provet 2 gånger med 1.00 som resultat båda gångerna. Är mitt prov från 2009 giltigt till när jag söker i år? Skulle uppskatta om någon hade lite koll på det! Tack.
Citera
2015-03-13, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GeeStyle
Tjena! Jag gjorde högskoleprovet hösten 2009 och får fortfarande upp resultatet när jag går in på gamla resultat. Mitt resultat från 2009 är fortfarande grönt där jag har 1.1, 2010 gjorde jag provet 2 gånger med 1.00 som resultat båda gångerna. Är mitt prov från 2009 giltigt till när jag söker i år? Skulle uppskatta om någon hade lite koll på det! Tack.

Hej! Jag vill minnas att det är 5 år som ett HP är giltigt. Men det du kan göra är att surfa in på www.antagning.se och kolla Meriter-Högskoleprov så kommer du se din normerade poäng och din giltighetstid. För mig, jag gjorde provet hösten '13, så står det att det är giltigt till hösten '18. Men jag vet inte vad som gäller för dig.
Citera
2015-03-13, 11:45
Medlem
Dreamfalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mmbaver
Fast du skrev att x^2 > 0 => x > 0, en implikation som inte nödvändigtvis är sann. Du glömde nämna i din motivering att x > x^2, vilket nog är det Vissen hakade upp sig på.
Du har rätt.
Jag borde ha skrivit att {x^2 ≥ 0, x > x^2} => x > 0

Citat:
Ursprungligen postat av GeeStyle
Från http://www.uu.se/utbildning/antagning/urval/hogskoleprovet/
Resultat från ett högskoleprov är giltigt i fem år, det vill säga prov gjorda våren 2010 eller senare är giltiga till antagningen inför höstterminen 2015 och prov gjorda hösten 2010 eller senare är giltiga till antagningen inför vårterminen 2016.
Citera
2015-03-13, 12:21
Medlem
Någon som har använt sig utav nootropics under HP?
Citera
2015-03-13, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Immunologi
Någon som har använt sig utav nootropics under HP?

Det var min plan, så jag inskaffade mig Noopept. Men effekterna gjorde mig mest okoncentrerad och gjorde det svårare att förstå det jag läste, så jag avstår det under kommande HP.

Koffein fungerar f.ö riktigt bra!
Citera
2015-03-13, 16:47
Medlem
Det finns studier om L-theanine och koffein kombinerat som ska ge en riktigt bra effekt!
Du kan ha använt en allt för stor dos av noopept.
Hade själv tänkt att beställa L-theanine.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in