2015-03-13, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barnrumpa
Bor du här det hänt? Troligtvis INTE ! Här är det liv 24/7
Kanske inne i nån lägenhet. Ute på gatan brukar det vara dött. Jag har ranglat förbi där enormt många ggr mitt i natten utan att ha sett en enda människa. Dessutom så är läget där offren låg ganska undanskymt från själva korven. Och ute ifrån stora vägen ser man inte mycket vad som kan tänkas ligga där bakom u-a hems lokal. https://www.google.se/maps/@58.358593,11.932472,3a,75y,223.86h,88.66t/data=!3m4!1e1!3m2!1sTJjEixtwY56wNaXJzk6Qzg!2e0?hl= en
Hit bort kommer inte många mitt i natten kan jag säga. De enda som kunnat haft rimlig möjlighet att se liken är de i villan mitt emot.
Citera
2015-03-13, 17:35
Medlem
Ådärkomdenjas avatar
Tråden börjar bli alltmer spekulativ, och väldigt få intressanta, nya uppslag kommer.

Förklarligt, med tanke på sakläget. Yppandeförbud mm, plus att det mest åtkomliga materialet från internet, redan är presenterat och tvärkört i hundratals, eller fler kommentarvarianter.

Jag tror att tråden kommer att sjunka i nyhetsvärde, det blir en slags pausering, t o m åklagarna har sagt att utredningstiden innan åtal handlar om minst 4-6 månader. Och fortfarande locket på.

Mitt tips är att om inget radikalt kommer att inträffa, om inte något dramatiskt inträffar, som t ex:
- en eller båda GM erkänner
- familjeberörda och andra 'klankretsar' pratar av sig, och släpper "dynamitinformation"
- något nytt brott, av inblandade med direkt/indirekt koppling, begås, som leder utredningen vidare
- polisen finner bevis som är vattentäta, mordvapnet t ex, innebärande kassaskåpsäkert bevisläge
... så blir det långbänk.

Skall man tro på professor Leif GW P, så löses fallet snabbt, han deklasserar den här typen av gärningsmän, som "sprider" ledtrådar omkring sig.

Jag inriktar mig på det långa scenariot, men hoppas på ett snabbt avslut. Det vore det bästa, för alla, inte minst samhället och riktiga svenskar, som sannolikt har fått nog av invandrarorienterade brott vid det här laget.
Citera
2015-03-13, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reda
Kroppen flyttas ur bilen först i polisens garage. Man tar självklart tillfället att få med sig hela brottsplatsen till en ur alla synpunkter bättre lokal än en offentlig parkeringsplats.
Helt fel. Kroppen flyttas från bilen på brottsplatsen.
Citera
2015-03-13, 17:41
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barnrumpa
Jösses ! De som bor precis vid platsen i det gula eller vita huset har sagt till media att den ena som låg på marken var en tjej. Troligtvis har detta tagits bort av hänsyn till de anhöriga.

....Lägger ut det igen då det finns olika åsikter om placering och media:

"– När jag vaknade på morgonen vid kvart över åtta såg jag två kroppar som låg på marken tvärs över gatan framför huset. Det var en vit Audi med båda framdörrarna öppna. Polisen säger att det finns en kvinna i bilen, men vi såg bara dem som var utanför, säger han."

http://www.expressen.se/gt/uddevallabor-vacktes-av-tre-smallar-i-natt/
Citera
2015-03-13, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Det är både fantastiskt och sorgilgt att läsa spekulationerna här som verkr på i oändliga slingor.

1, Organiserad brottslighet cirklar idag huvudsakligen kring ekonomisk brottslighet inom huvudsakligen bygg och entreprenadbarnschen. Där handlar det om mångmilionbelopp och flera av aktörerna lever på stor fot men flotta villor och millionbilar och båtar.

Där försvinner folk "spårlöst" när de försvinner och det finns tydliga kopplingar till kriminella organiserade grupperingar. Inte direkt killar och tjejer som gasar runt i rondellerna och slår andra ungdomar på käften för verkliga eller inbillade oförrätter.

2, Narkotikamarknaden har dramatiskt förändrats och även före det så var det knappast en verksamhet som gjorde centralaktörerna några stora inkomster förut heller. Idag handlar både kidsen och etablerade missbrukare spice på nätet och tjänar i bästa fall några hundringar på. Inga pengar att göra. De tunga droghandlarna finns mest bland de äldre kretsar som har en ny generation kids som flyter till. Högrisk och långa straff samt små möjligheter att göra några grova pengar.

3, Marknaden för tyngre grejer sköts i den mån den finns av rutinerat folk som för länge sedan lämnat ett vanligt liv. Ofta missbrukare själva och kontaktnät med tyngre missbrukare. Det handlar t ex om tattargänget som gör både små och större brott hel tiden för att överleva. Dråp, mord och uppgörelser ofta med tillhyggen eller tjuring ibland skjutvapen. Det räcker att se hur de bor och lever för att förstå att några millionärer blir de aldrig så maffia i den mening några diskuterar är det knappast.

4, Efter ren ekonomisk brottslighet i lönsamhet kommer flyktingsmuggling och bidragsfusk med låg risk och bra förtjänst.

5, Efter detta kommer fusk med moms och oskattade varor via Pizzerior och små affärer och försäljning av smuggelcigaretter och smuggelsprit direkt till vanligt folk.

6, Längst ner i hierarkin kommer dessa semiprofessionella gäng som lever en bilda av tuffhet och farlighet. De som började knycka mobiler av ungdomar i tidiga tonåren och saknar både respekt för ordningsmakt och för andra. Det mesta handlar om status och respekt. De står för en stor del av oprovocerat våld, säkert husbehovslagning och bilden av dem och konstiga hedersbegrepp är ständigt närvarande men de lever till stor del "normala liv" och sköter sina utbidningar etc i en slags mellanland där några (tack vare att samhället agerar utan eftertryck) accelererar och lever en fantasivärld av att vara bros i någon slags gangstapseudovärd. De är ofta och på flera sätt ett hotmot t ex helt vanliga ungdomar som kan drabbas på synnerligen tunna grunder. Kort stubin och oförmåga att kontrollera sin aggressivitet har lett till skärmytslingar med entaka personer och mera uttalat kriminella.

Folk med "kort stubin" som när AF i frustration över att polisen beslagtar ett fordon som inte är hans i frustration för att skrämma polisen skjuter i luften mitt bland barnen och därigenom får ett fängelsestraff är ingen bra kombination. De blir offer för sin egen illussion och falska självbild. Att de när de hade vapen förr eller senare skulle skjuta på varandra eller andra var en oundviklig utveckling men det har inget att göra med maffiaverksamhet eller stoora affärer utan med en slags machopsudovärld. De var inget... kommer aldrig att bli något och respekt och heder blir ledstjärnor i världen där de drömmer om lyxliv och snygga tjejer och hatar poliser och samhället.

Jag har svårt att tänka mig att killarna som diskuteras i tråden var speciellt framgångsrika i sin kriminalitet. Varken brottsoffer eller misstänkta gärningsmän verkar vara speciellt listig eller smidig, de näst in till skyltar med sin figur och är dömda för helt lönlösa brott. Att ta fast dessa killar för de brott de begår kan inte vara någon större utmaning för en ambitiös polis.

Visst kan man kalla dem kriminella, men av domarna att dömma så går det att hitta ett gäng sådana grabbar i vilken småstad som helst. Skillnaden är att två av gossarna i tråden mördats på något som kan liknas vid en avrättning.

Man kan fråga sig varför just dessa killar drabbades av detta öde, även om man är småkriminell så har man spärrar och en moral även om den inte är den samma som den vi laglydiga har. Bröderna som sitter häktade känns inte direkt som urtypen för mördare, nyss hemkomna från en solsemester med både glatt humör och utvilade sinnen. Vad skulle få dem att timmarna senare mörda två barndomsvänner och den enes flickvän?

Sen att de rör sig ute och i närheten av brotsplatsen dagen efter vet jag inte om det beror på att de gjorde vad som förväntades..

En oförätt.. Det känns lite drastiskt, att bli osams i bilen påväg från Landvetter i den grad att man avrättar tre personer känns bara helt galet. Om de redan innan var så osams att de potentiellt ville ha ihjäl varandra så har jag svårt att förstå varför de hämtade sin "kamrat" på flygplatsen. Då borde de valt en annan chafför om dödat dem iallafall..

Drogaffärer.. Jag tvivlar på att grabbarna gjorde större affärer, beloppen de rör sig med och kvantiteterna droger de potentiellt hanterade bedömer jag som små. En potentiell skuld kan antagligen betalas av med ett bidrag på relativt kort tid, alltså inget att mörda för.

Att bröderna varit på mordplatsen verkar polisen ha slagit fast, frågan är om de var där samtidigt som mordet begicks eller före.

Jag blir också lite förvånad över att inte fler som känner bröderna eller de döda har presenterat alternativa motiv till mordet, om det fanns en konflikt borde flera vetat om det..
Citera
2015-03-13, 17:45
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BRASIL69

Det tror jag också. Dom transporterar nog inte en bil innehållande en död person, på en vanlig biltransportkärra?
Däremot finns uppenbarligen inga bilder på kroppen som påträffades i bilen.
Citera
2015-03-13, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ulvan
Kan stämma måste vara något sånt tror det står i koranen också att de ska begravas snabbt. Undra varför kyrkan inte tycker samma sak. RIP till alla BO iaf

OT men jag svarar ändå: Muslimska och kristna begravningar skiljer sig väldigt mycket och en muslim skall i princip gravsättas så snart man har konstaterat dödsfallet, oftast inom 24 timmar. Nu finns det svensk lag som gör att man har fått göra lite kompromisser men det funger överlag bra vad jag förstår.

Man måste ha respekt för hur en religion har sin gravsättning och den snabba gravsättningen kan för oss icke muslimer uppfattas som snabb och lite känslokallt sätt men det bottnar i tron på ett liv efter detta.
Man skall inte spilla tårar för man möts igen.

Vår tradition är aningen långdragen och begravningsentreprenörerna har därmed stadiga inkomster på de sörjandes bekostnad. Sen är ju i många fall brist på präst och de har numera att följa arbetstidsbestämmelser mm så helgbegravningar är betydlig färre nu än förr.

Väntan på tre veckor är ingen ovanlighet och jag tycker inte det är acceptabelt, väntan kan vara oerhört jobbig för anhöriga och försenar sorgearbetet helt i onödan.
Citera
2015-03-13, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ådärkomdenja
Tråden börjar bli alltmer spekulativ, och väldigt få intressanta, nya uppslag kommer.

Förklarligt, med tanke på sakläget. Yppandeförbud mm, plus att det mest åtkomliga materialet från internet, redan är presenterat och tvärkört i hundratals, eller fler kommentarvarianter.

Jag tror att tråden kommer att sjunka i nyhetsvärde, det blir en slags pausering, t o m åklagarna har sagt att utredningstiden innan åtal handlar om minst 4-6 månader. Och fortfarande locket på.

Mitt tips är att om inget radikalt kommer att inträffa, om inte något dramatiskt inträffar, som t ex:
- en eller båda GM erkänner
- familjeberörda och andra 'klankretsar' pratar av sig, och släpper "dynamitinformation"
- något nytt brott, av inblandade med direkt/indirekt koppling, begås, som leder utredningen vidare
- polisen finner bevis som är vattentäta, mordvapnet t ex, innebärande kassaskåpsäkert bevisläge
... så blir det långbänk.

Skall man tro på professor Leif GW P, så löses fallet snabbt, han deklasserar den här typen av gärningsmän, som "sprider" ledtrådar omkring sig.

Jag inriktar mig på det långa scenariot, men hoppas på ett snabbt avslut. Det vore det bästa, för alla, inte minst samhället och riktiga svenskar, som sannolikt har fått nog av invandrarorienterade brott vid det här laget.

Håller med. Att forsätta älta terorier här är ganska meningslöst.

Om inget avgörande, som det du beskriver, kommer blir det en lång väntan på en mycket intressant FUP.
Citera
2015-03-13, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
....Lägger ut det igen då det finns olika åsikter om placering och media:

"– När jag vaknade på morgonen vid kvart över åtta såg jag två kroppar som låg på marken tvärs över gatan framför huset. Det var en vit Audi med båda framdörrarna öppna. Polisen säger att det finns en kvinna i bilen, men vi såg bara dem som var utanför, säger han."

http://www.expressen.se/gt/uddevallabor-vacktes-av-tre-smallar-i-natt/
I bohuslaningen.se sa en av grannarna att de såg en tjej på marken. Det snappade jag upp väldigt snabbt men nu hittar jag det inte så det har tagits bort.
Citera
2015-03-13, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BRASIL69
3 st blev lastade i bårbil.
Citera
2015-03-13, 17:58
Bannlyst
Att det här målet kan ta lång tid är ingen speciell svår gissning. Men som många sagt redan vi får hoppas att någon av MGM har snackat till någon vad som skulle ske i förväg sen kan det ändå tyvärr bli ett indiciemål rakt igenom.

Men eftersom åklagaren fattade sitt beslut och pojkarna anhålls dagen efter så bör dom ha något som vi inte vet dock inget mordvapen.

Det kan vara ett samtal till 112 eller att MGM talade om för folk i förväg vad som skulle ske?? Mitt tips kvarstår småtjyvar brukar gömma vapen i närheten av sitt hem så kolla alla källare förråd även hemma hos deras vänner.

Sen känner i alla fall jag att luften har gått ur denna tråd så länge som det inte framgår mer bevis. Allt snack om att bröderna får det tufft under häktningstiden är helt sant.

Det suger att vara häktad och den värsta tiden på hela straffet. Jag brukade be om en präst för att ha någon att snacka med.
Citera
2015-03-13, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ateistallan
Kanske inne i nån lägenhet. Ute på gatan brukar det vara dött. Jag har ranglat förbi där enormt många ggr mitt i natten utan att ha sett en enda människa. Dessutom så är läget där offren låg ganska undanskymt från själva korven. Och ute ifrån stora vägen ser man inte mycket vad som kan tänkas ligga där bakom u-a hems lokal. https://www.google.se/maps/@58.358593,11.932472,3a,75y,223.86h,88.66t/data=!3m4!1e1!3m2!1sTJjEixtwY56wNaXJzk6Qzg!2e0?hl= en
Hit bort kommer inte många mitt i natten kan jag säga. De enda som kunnat haft rimlig möjlighet att se liken är de i villan mitt emot.
Jag såg iaf en av kropparna ifrån mitt fönster. Härute snurrar det mycket skumma personer och det är inte lugnt härute.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in