Citat:
Ursprungligen postat av
Bloque
Hej
Jag klarade 15P förra terminen som också var min första termin så fick avslag när jag sökte för VT15.
Har dock fortsatt plugga och fixat 7P från min nya kurs, och om en vecka fixar jag 8P till. Det har gått 2 veckor sedan jag skickade ansökan till csn och har inte fått beslut än. Men jag undrar om jag kan få csn nu när jag fixat 7P från min nya kurs? eller måste det vara från den kursen jag gick HT14?
Du får nog börja med att försöka reda ut om du har fått ett beslut om avslag eller inget beslut alls.
Normalt sett är kravet 18 hp den allra första terminen med studiemedel på eftergymnasial nivå. Det spelar ingen roll om det är de kurserna du läste under förra terminen eller om det är nya kurser du klarar. När du har klarat de poäng som krävs så uppfyller du kravet på studieresultat.
Du kan få studiemedel från studiestart om du uppfyller kravet inom de 4 första veckorna på din nya termin. Annars får du studiemedel från veckan efter du uppfyller kravet. Detta under förutsättningen att din ansökan kom in till CSN i tid då studiemedel bara kan beviljas för 4 veckor retroaktivt från den vecka då ansökan kom in till CSN.