2015-03-12, 11:11
Medlem
En snabb fråga om CSN och Bostadsbidrag

Ursäkta om det är ett återkommande inlägg men isf är jag väldigt blind (och trött)

CSN räknas väl inte som inkomst och därmed sätter jag 0kr som inkomst när jag ansöker om bostadsbidrag?
2015-03-12, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xevilmf
Ursäkta om det är ett återkommande inlägg men isf är jag väldigt blind (och trött)

CSN räknas väl inte som inkomst och därmed sätter jag 0kr som inkomst när jag ansöker om bostadsbidrag?
80% av CSN bidraget räknas som inkomst(alltså inte lånet).
2015-03-12, 11:40
Medlem
Jag tror ej CSN räknas som inkomst överhuvudtaget så jag håller inte med ovanstående tills någon annan kommer med källa från CSNs hemsida.
2015-03-12, 11:47
Medlem
puppprs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thaiwai
Jag tror ej CSN räknas som inkomst överhuvudtaget så jag håller inte med ovanstående tills någon annan kommer med källa från CSNs hemsida.
"Som bidragsgrundande inkomst räknas 80 procent av bidragsdelen i studiemedlet, utom den del som är tilläggsbidrag. När du fyller i blanketten ska du skriva hela ditt studiebidrag."
Från försäkringskassans hemsida.

Skriv alltså bidragsdelen som inkomst, finns en särskild rubrik för studiemedel har jag för mig.
2015-03-12, 15:56
Medlem
*lånar tråden*

Jag läser naturvetenskapligt basår på komvux. För er som läst Fysik 1b1 och 1b2:

Hur hade det varit att påbörja 1b2 när det fortfarande är 10 dagar kvar på kursen 1b1? Hur mycket av kunskapen som ligger i slutet av 1b1 behöver jag i början av 1b2?

Tackar!
2015-03-12, 17:01
Medlem
ambivallenss avatar
Vad är det för labbar under basåret och hur gör man dom? Upplys mig snälla
2015-03-12, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ambivallens
Det beror väl på vilket lärosäte du studerar på?
2015-03-12, 23:38
Medlem
Citat:

I kemi 1 hade jag två laborationer. Dels en hemlabb där jag fick odla kristaller av alun, salt och socker. Dels en salslaboration där jag beräknade mängden kaliumkarbonat K2CO3 som behövdes för att tillreda en lösning med önskad koncentration. K2CO3 vägdes upp och lösning tillverkades. pH-värde och temperatur mättes.

I biologi 1 fick vi titta på dels ens egna kroppsceller i ljusmikroskop. Dels tillsätta en sockerlösning till rödlöksceller som observerades i mikroskopet. Då skedde osmos och till följd av det plasmolys.
2015-03-13, 02:05
Medlem
Citat:

KTHare här. 4-5 kemilabbar, 5 fysik 1 labbar och 6 fysik 2 labbar.

Om du vill plugga i förväg så lär dig teorin istället för labbar.
2015-03-13, 11:31
Medlem
Hej

Jag klarade 15P förra terminen som också var min första termin så fick avslag när jag sökte för VT15.

Har dock fortsatt plugga och fixat 7P från min nya kurs, och om en vecka fixar jag 8P till. Det har gått 2 veckor sedan jag skickade ansökan till csn och har inte fått beslut än. Men jag undrar om jag kan få csn nu när jag fixat 7P från min nya kurs? eller måste det vara från den kursen jag gick HT14?
2015-03-13, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bernuolli
Okej! Tack
Lyssna inte på folk på nätet. Gå istället direkt till källan:

Citat:
Inkomst av tjänst

Inkomst av tjänst (lön, semesterersättning med mera) ska du redovisa det kalenderhalvår du hade tillgång till pengarna, normalt när de betalades ut.

http://www.csn.se/hogskola/hur-mycket-kan-du-fa/inkomst-fribelopp/kontroll-inkomst-1.2567
2015-03-13, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bloque
Hej

Jag klarade 15P förra terminen som också var min första termin så fick avslag när jag sökte för VT15.

Har dock fortsatt plugga och fixat 7P från min nya kurs, och om en vecka fixar jag 8P till. Det har gått 2 veckor sedan jag skickade ansökan till csn och har inte fått beslut än. Men jag undrar om jag kan få csn nu när jag fixat 7P från min nya kurs? eller måste det vara från den kursen jag gick HT14?

Du får nog börja med att försöka reda ut om du har fått ett beslut om avslag eller inget beslut alls.

Normalt sett är kravet 18 hp den allra första terminen med studiemedel på eftergymnasial nivå. Det spelar ingen roll om det är de kurserna du läste under förra terminen eller om det är nya kurser du klarar. När du har klarat de poäng som krävs så uppfyller du kravet på studieresultat.

Du kan få studiemedel från studiestart om du uppfyller kravet inom de 4 första veckorna på din nya termin. Annars får du studiemedel från veckan efter du uppfyller kravet. Detta under förutsättningen att din ansökan kom in till CSN i tid då studiemedel bara kan beviljas för 4 veckor retroaktivt från den vecka då ansökan kom in till CSN.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in