Citat:
Tack för den! Jag har aldrig träffat Nordqvist utan bara hört om Palmehatet via konstnärerna. För en tid sedan frågade jag genom en bekant till konstnärerna om jag kunde få en bild på tavlan, men jag har inte hört något sedan dess. Det är lite känsligt eftersom de tycker att jag har hängt ut dem.1. Eftersom tråden står och stampar flikar jag in en OT kuriosafråga: Var såg du tavlan? Hos vem, i vilket sammanhang? Är det någon som vet var tavlan finns i dag? Har någon ett foto?
2. Ytterligare lite kuriosa (potentiell on topic) i MOP-frågans ytterkanter. Ovan nämnde Leif Nordqvist gav i höstas ut sina egna "memoarer" i form av en skrift till sin egen 80-årsdag. En lustig prick, centerpartist, som inte drog sig för att kapa ett hörn här och där. Bidrog som bekant till att utlösa finans- och fastighetskrisen på 1990-talet. Något extremt palmehat går inte att skönja i boken. Men i boken finns även mer om Gunnar Busk, något om Agne Klering, två villor och ett litet hotell i Mälarhöjden, hus och ursprung på Åland, familjen Löhr på Holländargatan, fastighetsjobb i Bagdad och Irakier till Högfjällshotellet i Sälen, en Anders Larsson, två kvinnor vid namn Barbro...
Men trots alla dessa - ska vi kalla det sammanfallande "nyckelord" - verkar det inte ha någon bäring på det denna tråd vanligen intresserar sig för. Däremot skulle vissa av de personer som nämns kunna vara intressanta att intervjua. Om Iesho har rätt angående ett extremt palmehat kanske någon ser det som värt att gräva vidare...
Länk till boken: http://www.leif-80.se/leifsek_20141127.pdf
2. Ytterligare lite kuriosa (potentiell on topic) i MOP-frågans ytterkanter. Ovan nämnde Leif Nordqvist gav i höstas ut sina egna "memoarer" i form av en skrift till sin egen 80-årsdag. En lustig prick, centerpartist, som inte drog sig för att kapa ett hörn här och där. Bidrog som bekant till att utlösa finans- och fastighetskrisen på 1990-talet. Något extremt palmehat går inte att skönja i boken. Men i boken finns även mer om Gunnar Busk, något om Agne Klering, två villor och ett litet hotell i Mälarhöjden, hus och ursprung på Åland, familjen Löhr på Holländargatan, fastighetsjobb i Bagdad och Irakier till Högfjällshotellet i Sälen, en Anders Larsson, två kvinnor vid namn Barbro...
Men trots alla dessa - ska vi kalla det sammanfallande "nyckelord" - verkar det inte ha någon bäring på det denna tråd vanligen intresserar sig för. Däremot skulle vissa av de personer som nämns kunna vara intressanta att intervjua. Om Iesho har rätt angående ett extremt palmehat kanske någon ser det som värt att gräva vidare...Länk till boken: http://www.leif-80.se/leifsek_20141127.pdf
I ett personligt sammanhang såg jag tavlan hemma hos en av konstnärerna. De visste att jag var intresserad av MOP och överöste mig med informationer. Men idag verkar ingen lika entusiastisk.
Du talar ofta om källkritik, men länkar eller hänvisar nästan aldrig till några källor för egen del. I princip uteslutande spekulationer. Sådana kan vara både mer eller mindre realistiska, men det leder ju aldrig någon vart om de inte kan understödjas av nya uppgifter, eller gamla uppgifter som är framgrävda och sammanfogade i ett nytt sammanhang. Det vore klädsamt och bra för trådens debattklimat om du taggade ner betydligt. Med detta sagt håller jag också med om mycket av dina övergripande slutsatser i MOP-frågan.