Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-03-13, 11:44
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QEVeritas
1. Eftersom tråden står och stampar flikar jag in en OT kuriosafråga: Var såg du tavlan? Hos vem, i vilket sammanhang? Är det någon som vet var tavlan finns i dag? Har någon ett foto?

2. Ytterligare lite kuriosa (potentiell on topic) i MOP-frågans ytterkanter. Ovan nämnde Leif Nordqvist gav i höstas ut sina egna "memoarer" i form av en skrift till sin egen 80-årsdag. En lustig prick, centerpartist, som inte drog sig för att kapa ett hörn här och där. Bidrog som bekant till att utlösa finans- och fastighetskrisen på 1990-talet. Något extremt palmehat går inte att skönja i boken. Men i boken finns även mer om Gunnar Busk, något om Agne Klering, två villor och ett litet hotell i Mälarhöjden, hus och ursprung på Åland, familjen LöhrHolländargatan, fastighetsjobb i Bagdad och Irakier till Högfjällshotellet i Sälen, en Anders Larsson, två kvinnor vid namn Barbro... Men trots alla dessa - ska vi kalla det sammanfallande "nyckelord" - verkar det inte ha någon bäring på det denna tråd vanligen intresserar sig för. Däremot skulle vissa av de personer som nämns kunna vara intressanta att intervjua. Om Iesho har rätt angående ett extremt palmehat kanske någon ser det som värt att gräva vidare...

Länk till boken: http://www.leif-80.se/leifsek_20141127.pdf
Tack för den! Jag har aldrig träffat Nordqvist utan bara hört om Palmehatet via konstnärerna. För en tid sedan frågade jag genom en bekant till konstnärerna om jag kunde få en bild på tavlan, men jag har inte hört något sedan dess. Det är lite känsligt eftersom de tycker att jag har hängt ut dem.

I ett personligt sammanhang såg jag tavlan hemma hos en av konstnärerna. De visste att jag var intresserad av MOP och överöste mig med informationer. Men idag verkar ingen lika entusiastisk.
Citera
2015-03-13, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheobaldThor
Ska jag förklara att ministerstyre varken är tillåtet idag eller var det 86?
Det står klart och tydligt i RF samt FL.
Ingen överordnad domstol eller myndighet får bestämma hur en underordnad skall handlägga eller besluta i enskilda ärenden.

Jag tänker så här, HH har sagt att han inte hade något val när det gällde att ta hand om mordutredningen. Den enda som kunde tvinga honom till det var hans chef Holger Romander. Kom ordern någon annanstans ifrån, vilket många här verkar tro, så handlar det nog om ministerstyre.

Hur Säpo styrs idag har jag för dålig koll på för att kommentera.

Tvärt om det är dokumenterat hur Holmer och Ebbe lobbade uppåt och utverkade Holmers mandat.
Citera
2015-03-13, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl1950
Deepsearch-rapporten, som jag refererade till, anger inte att sydafrikanska poliser agerat "på eget bevåg" utan på order av Military Intelligence efter godkännande av State Security Council.

Problemet är ju att den innehåller falska dokument och uppgifter och därmed saknar all trovärdighet.
Citera
2015-03-13, 12:20
Medlem
Det är nästan underhållande hur vissa försöker låtsas lite seriösai tråden trots att vi som varit med och känner historiken för att ganska snart försöka relansera sina gamla tokerier.

Nu är Iheso igång med en av sina gamla tokerier med Klering och tavlor etc. Andra gamla somnade nic vaknar också och så har vi de ständiga ubåtarna som försöker understödja kända troll med sk ryggdunkning.

Tror de är helt omedvetna om vad det är som händer i verkligheten och vad vi kan vänta oss av framtiden.

Just när det bekräftas allt mer kring Barbro etc från låt oss kalla det grupperingar inom underrättelsekretsar med viss insyn (kopplat med intresset för dolda händelser kring knarkspan etc som har bäring på allt av värde vi lyckats avtäcka så långt inkl Wallinsgateriet, utredningen, Holmer etc etc) som indikerar ett lika stort steg framåt som vid 25-årsdagen är att vänta är det som att paniken sprider sig och man tror att det går att släcka med stickspår, svammel och fantasier men bara har gammal skåpmat att tillgå.

Jag säger bara: Lycka Till
Citera
2015-03-13, 12:33
Medlem
ieshos avatar
Boken http://www.leif-80.se/leifsek_20141127.pdf bekräftar åtminstone den ram som berättades för mig, att familjerna Nordkvist-Busk-Klering kände varandra. Det sades inte att Leif N var öppen Palmehatare utan det var på familjernas fester som det gick hett till - i samband med alkoholförtäring kan man anta.

Jag är övertygad om att informationerna om Palmehatet är korrekta och om jag har rätt är det ändå anmärkningsvärt att Ingrid var tillsammans med Mårten vid samma tid.
Senast redigerad av iesho 2015-03-13 kl. 12:37.
Citera
2015-03-13, 13:11
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Boken http://www.leif-80.se/leifsek_20141127.pdf bekräftar åtminstone den ram som berättades för mig, att familjerna Nordkvist-Busk-Klering kände varandra. Det sades inte att Leif N var öppen Palmehatare utan det var på familjernas fester som det gick hett till - i samband med alkoholförtäring kan man anta.

Jag är övertygad om att informationerna om Palmehatet är korrekta och om jag har rätt är det ändå anmärkningsvärt att Ingrid var tillsammans med Mårten vid samma tid.

Men är det inte lite långsökt att tro att hon var tillsammans med Mårten i någon slags "undercover" operation? Du har mycket kunskap om MOP och jag respekterar dig för det men ibland tycker jag att du skenar iväg lite. Samma sak med dessa bokstavslekar som jag inte blir riktigt klok på...
Citera
2015-03-13, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Det är nästan underhållande hur vissa försöker låtsas lite seriösai tråden trots att vi som varit med och känner historiken för att ganska snart försöka relansera sina gamla tokerier.

Nu är Iheso igång med en av sina gamla tokerier med Klering och tavlor etc. Andra gamla somnade nic vaknar också och så har vi de ständiga ubåtarna som försöker understödja kända troll med sk ryggdunkning.

Tror de är helt omedvetna om vad det är som händer i verkligheten och vad vi kan vänta oss av framtiden.

Just när det bekräftas allt mer kring Barbro etc från låt oss kalla det grupperingar inom underrättelsekretsar med viss insyn (kopplat med intresset för dolda händelser kring knarkspan etc som har bäring på allt av värde vi lyckats avtäcka så långt inkl Wallinsgateriet, utredningen, Holmer etc etc) som indikerar ett lika stort steg framåt som vid 25-årsdagen är att vänta är det som att paniken sprider sig och man tror att det går att släcka med stickspår, svammel och fantasier men bara har gammal skåpmat att tillgå.

Jag säger bara: Lycka Till

Du är mer än lovligt paranoid och dryg på samma gång. Noterar för övrigt att du själv i princip aldrig gräver fram något som du lägger ut i tråden. En länk till leopold då och då, eller kanske t.o.m. itdemokrati - två "källor" som du annars gillar att idiotförklara, liksom i princip trådens samtliga deltagare, liksom f.ö. nästan alla vittnen i MOP. Skulle man ta dig på orden så måste slutsatsen bli att det bara finns en person som förstått något, eller allt, men som ändå av obegriplig anledning ägnar sig åt flashback-tråden. Du talar ofta om källkritik, men länkar eller hänvisar nästan aldrig till några källor för egen del. I princip uteslutande spekulationer. Sådana kan vara både mer eller mindre realistiska, men det leder ju aldrig någon vart om de inte kan understödjas av nya uppgifter, eller gamla uppgifter som är framgrävda och sammanfogade i ett nytt sammanhang. Det vore klädsamt och bra för trådens debattklimat om du taggade ner betydligt. Med detta sagt håller jag också med om mycket av dina övergripande slutsatser i MOP-frågan.

Rätt ska också vara rätt: det var inte iesho som nu startade en diskussion om tavlan - och än mindre la fram någon teori kring den, det var jag som i rent kuriosaintresse frågade var han sett den, och om någon har ett foto på den. Det var ett gammalt inlägg från iesho som jag länkade till. Ge dig på mig om du vill, och lägg ut sakargumenten för varför jag inte ens i rent kuriöst intresse bör intressera mig för denna "Ingrids tavla" så att säga. Ieshos svar ger dock anledning till naturliga följdfrågor som jag tänker återkomma till, oavsett hur mycket ditt blodtryck då, av obegriplig anledning, stiger.

Jag har f.ö. ingen som helst panik i mitt grävande, eller för vad andra personer kan komma att gräva fram eller avslöja. Nya uppgifter som kan leda framåt är förstås något som alla har anledning att välkomna - och därefter som vanligt bedöma trovärdigheten av. Och det faller givetvis på sin egen totala orimlighet att någon som, enligt dig, är på väg att berätta något viktigt skulle avstå från det pga hur diskussionerna i denna flashback-tråd f.n. utvecklar sig.

Jag önskar även dig lycka till (!) och ser fram mot nästa nya eller bortglömda dokument eller pressklipp som du länkar till, eller ger källhänvisning till, med potentiell bäring på MOP-gåtan.
Citera
2015-03-13, 13:58
Medlem
Citat:
Tack för den! Jag har aldrig träffat Nordqvist utan bara hört om Palmehatet via konstnärerna. För en tid sedan frågade jag genom en bekant till konstnärerna om jag kunde få en bild på tavlan, men jag har inte hört något sedan dess. Det är lite känsligt eftersom de tycker att jag har hängt ut dem.

I ett personligt sammanhang såg jag tavlan hemma hos en av konstnärerna. De visste att jag var intresserad av MOP och överöste mig med informationer. Men idag verkar ingen lika entusiastisk.

En given följdfråga här är vilka informationer de "överöste" dig med? Var det mest om hur de kände Ingrid, eller fanns det någon som helst bäring på själva MOP i det dom berättade? Allmänt tal om att Leif och Gunnar inte gillade (eller hatade) Palme är ju inte heller av så stort intresse.
Citera
2015-03-13, 14:13
Medlem
Citat:

Nja, anmärkningsvärt för de respektive föräldrarna möjligen. Men det framstår som helt klart att Ingrid inte var någon sorts uc-agent, den kapaciteten har hon inte. Nyttig idiot - kan inte helt uteslutas. Hon ska ju bl.a. ha talat med LP om biobesöket i förväg.
Citera
2015-03-13, 14:24
Medlem
Gattoos avatar
Martinger har man läst lite om innan, dock så är nog detta det mest utförliga som det verkar. Även om den där Gillberg är lite egen av sig.

http://www.dsm.nu/martinger.html
Citera
2015-03-13, 14:58
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QEVeritas
Du är mer än lovligt paranoid och dryg på samma gång. Noterar för övrigt att du själv i princip aldrig gräver fram något som du lägger ut i tråden.

Nya uppgifter som kan leda framåt är förstås något som alla har anledning att välkomna - och därefter som vanligt bedöma trovärdigheten av

Så måste det vara. Det får inte bli så att tråden drabbas av någon slags självcensur baserat på vad som anses passa in i det rådande paradigmet. Det är som sagt bekvämt att inta en förment priviligerad position och kritisera andras poster som "tokerier" eller "desinformation" istället för att själv ha ambitionen att bidra med teorier som ev. kan leda fram till nya perspektiv.

I det avseendet skall Iesho ha all heder av sitt arbete även om jag inte alltid hänger med hela vägen...

Det skulle exempelvis vara intressant att få veta mer om Jan Rydström och ÖstEkonomiska byrån även om jag förnärvarande inte fäster någon betydelse vid "Anagrammen".
Citera
2015-03-13, 15:21
Medlem
perry2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gattoo
Martinger har man läst lite om innan, dock så är nog detta det mest utförliga som det verkar. Även om den där Gillberg är lite egen av sig.

http://www.dsm.nu/martinger.html

Jag har stort förtroende för personer som Martinger, Gösta Boman och Anders Andersson.

Att Holmer skulle vara i Borlänge tror jag inte. Att han var i Stockholm, förmodligen. Att Dallas kör honom förbi mordplatsen runt 2330.....
..kanske kanske, men besöket på ordningspolisen på eftermiddagen....ger vissa vibbar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in