2015-03-12, 21:07
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gusphase
Vad tusan är det med finlandssvenska skådisar att inte kunna prata svenska utan dialekt? Ja, finlandssvenska må vara ljuvligt vacker att lyssna på, men borde inte en skådespelare kunna prata någon annan dialekt än sin egen? Om Stellan Skarsgård kan bräka lite repliker på amerikanska så borde väl även det finlandssvenska gardet nån gång kunna haspla ur sig något på skånska eller gotländska? Vafan.

Klart de kan göra det, men det är svårare att prata en annan svensk dialekt trovärdigt än det är att prata ett helt annat språk. Det är få skåningar som lyckas tala trovärdig stockholmska och vice versa...

Regissören vill väl f.ö att han SKA tala finlandssvenska gissar jag.
Citera
2015-03-12, 22:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Weener
Sluta leta fel och njut av svensk folktro och mystik. Gillar ni det inte, byt kanal, fortsätta titta på Arne Dahl och sluta skriv i denna tråden. Tack

"svensk folktro och mystik"?

finns ingenting av detta i den här skiten! Han lyckas inte på nåt sätt förmedla en sån känsla. Jag känner mer julkalender.
Citera
2015-03-12, 22:21
Bannlyst
I nästa avsnitt tror jag vi får se en svans :-D ackompanierad av mycket svår alternativ svensk, men engelskspråkig synthpop med mystiska elektronisk beep som pulserar samtidigt som ett valthorn ljuder vemodigt. Kanske är det djupingen Regina Lund om sjunger.
Senast redigerad av deman 2015-03-12 kl. 22:24.
Citera
2015-03-13, 09:00
Medlem
Rokushikis avatar
Tror ni att trollen är dom som är bakom det hela, försvinnandet osv? "Näcken" verkade ju mer köra sitt race, däremot så har ju de trollen vi sett verkar tämligen ofarliga, de sköter sitt och samlar på lite grejer..

Finska snubbens sår har jag svårt att se hur ett troll skulle åstadkomma, jag hoppas på att vi får se mer och mer olika väsen i kommande avsnitt.
Citera
2015-03-13, 10:25
Medlem
Weeners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deman
"svensk folktro och mystik"?

finns ingenting av detta i den här skiten! Han lyckas inte på nåt sätt förmedla en sån känsla. Jag känner mer julkalender.
Då måste du ju ha missat något angeläget i din uppväxt om du inte kan känna igen folktro när du ser den, hela serien fullständigt OSAR ju folktro, bara vinjetten med sina nyckelharpor och slingrande rötter i stora mörka svenska skogar, trollen, den John Bauerska-miljön. Detta blandat med bitvis amerikanska södern-inspirerade miljöer som tagna ur True Detective. En perfekt blandning enligt mig.
Citera
2015-03-13, 10:46
Medlem
Baachs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rokushiki
Tror ni att trollen är dom som är bakom det hela, försvinnandet osv? "Näcken" verkade ju mer köra sitt race, däremot så har ju de trollen vi sett verkar tämligen ofarliga, de sköter sitt och samlar på lite grejer..

Finska snubbens sår har jag svårt att se hur ett troll skulle åstadkomma, jag hoppas på att vi får se mer och mer olika väsen i kommande avsnitt.
Fast de troll vi sett är väl sådana som ändå försökt anpassa sig till samhället och leva som en vanlig människa? Återstår fortfarande att se hur trollen som lever under jord är...
Citera
2015-03-13, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baach
Fast de troll vi sett är väl sådana som ändå försökt anpassa sig till samhället och leva som en vanlig människa? Återstår fortfarande att se hur trollen som lever under jord är...
De talar rotvälska så deras inslag kommet textas.
Citera
2015-03-13, 13:06
Medlem
Lodmajsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikeyjames
Uppföljare eller en bok från samma författare?

Längesen jag läste boken. Den har iaf samma huvudperson men inriktar sig mer på hans syster och hennes nya "son" om jag minns rätt.

http://www.bokus.com/bok/9789163835926/folja-john/
Citera
2015-03-13, 14:17
Bannlyst
Citat:
Då måste du ju ha missat något angeläget i din uppväxt om du inte kan känna igen folktro när du ser den, hela serien fullständigt OSAR ju folktro, bara vinjetten med sina nyckelharpor och slingrande rötter i stora mörka svenska skogar, trollen, den John Bauerska-miljön. Detta blandat med bitvis amerikanska södern-inspirerade miljöer som tagna ur True Detective. En perfekt blandning enligt mig.

ja, men du verkar inte ha sett så mycket film i dina dagar om du tycker som du gör.

Du saknar konstnärlig blick och omdöme. Alla kan inte ha lika förträfflig smak som jag, det är jag helt medveten om, men du borde låta din okunskap stanna hos DIG och inte sprida den på FB.
Citera
2015-03-13, 16:58
Medlem
Citat:
Sluta leta fel och njut av svensk folktro och mystik. Gillar ni det inte, byt kanal, fortsätta titta på Arne Dahl och sluta skriv i denna tråden. Tack

Men? Detta är ju en tråd där vi diskuterar serien, inte nödvändigtvis hyllar den? Jag misstänker att det är du som missuppfattat. Med all respekt. Ha en trevlig helg:-)
Citera
2015-03-13, 17:08
Medlem
Det jag verkligen är nyfiken på är Gerdas roll. Och Nicklas.

Nicklas är son till Peter Anderssons karaktär. Om alla skogsskövlarnas barn ska rövas bort, borde ju Nicklas också ha rövats bort, eller ska han rövas bort i framtiden (det verkar ju vara hemligt vem han är son till)? Kanske han varit bortrövad och kom tillbaka, men tyvärr då inte helt OK (han verkar ju ha någon typ av funktionsnedsättning).

Den där vaggvisan, varför är det bara Evas familj som kan den? Är det en vaggvisa som egentligen kommer från skogen, och som Eva lärde sig när HON var bortrövad som barn? Och nu har Josefin lärt sig den när hon varit i skogen ett antal år?

Att Josefin inte har samma DNA som Eva kan ju ha många orsaker, kanske ens arvsmassa tex byts ut när man drabbas av den där parasiten?

Sen tycker jag det är inte så lite konstigt att Antons försvinnande har så lite plats i serien, i verkligheten skulle det ju ett nyligen försvunnet barn vara det alla mest intressanta.
Citera
2015-03-14, 00:06
Medlem
Någon som vet vad låten som spelats i reklamen till Jordskott heter?
Jag hinner inte lyssna av tillräckligt mkt med Shazam-appen då reklamen är så kort. Det handlar alltså inte om I Will Meet You There - Ofelia som är med i serien, utan den låt som hörts under veckan innan avsnitt 4.
Någon som vet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in