2015-03-12, 12:26
Medlem
Hej.

Opponera att ett företag ganska nyligen genomförde en nyemission där det just nu ser ut så här:

Köpa loss BTA:
Senast: 12,80
Säljorder: 13,00 (10000st)

Köpa aktien direkt:
Senast: 13,30
Säljorder: 13,25

Borde man inte kunna köpa loss BTA och när dessa sedan omvandlas till vanliga aktier gå + ?
Rätta mig gärna om jag har fel men eftersom det är styrt av utbud/efterfrågan så har personen som lagt säljordern satt linan för lågt för att inkassera sin vinst och marknaden värderar aktien högre per idag?

Tack på förhand!
Citera
2015-03-12, 14:22
Medlem
Ja självklart förutsatt att kursen är den samma när BTAn omvandlas.
Citera
2015-03-12, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swingtrader
Ja självklart förutsatt att kursen är den samma när BTAn omvandlas.

Eftersom NE redan är genomförd, hur blir utspädningseffekten när BTA väl omvandlas? Utebliven effekt? Känns som ett fynd annars?!
Citera
2015-03-13, 07:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av osextra
Eftersom NE redan är genomförd, hur blir utspädningseffekten när BTA väl omvandlas? Utebliven effekt? Känns som ett fynd annars?!

Det är där är en klassiker, utspädning bör ju rimligen redan vara inräknad? Däremot så har ofta BTA en lite svajigare handel med större spread och mindre omsättning. Så vill du vara redo att lämna på ögonblicket kan bta vara lite risky, annars kör jag alltid på dom när jag har möjligheten och tänker sitta längre än två veckor. Finns goa pengar där.. Låter som medfield du kollar på?
Citera
2015-03-13, 20:53
Medlem
Vad betyder BTA och hur köper man dessa typer av aktier i ett företags, på typ Avanzas hemsida.
Citera
2015-03-19, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lellel2
Det är där är en klassiker, utspädning bör ju rimligen redan vara inräknad? Däremot så har ofta BTA en lite svajigare handel med större spread och mindre omsättning. Så vill du vara redo att lämna på ögonblicket kan bta vara lite risky, annars kör jag alltid på dom när jag har möjligheten och tänker sitta längre än två veckor. Finns goa pengar där.. Låter som medfield du kollar på?

Det lönade sig inte skriva om kurserna märker jag här Jag kan också tycka att den bör vara inräknad, men är den de facto det? Jag skrev faktiskt till Avanza där de varnade för att det eventuella tillskottet och omvandlingen kan dra ner kursen. Syftar de på steg 2, där kanske flertalet säljer av för att göra vinst?
Citera
2015-03-19, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av perranperra
Vad betyder BTA och hur köper man dessa typer av aktier i ett företags, på typ Avanzas hemsida.

Betald Tecknad Aktie - När du vid emission väljer att lösa in optioner blir detta BTA som sedermera, efter någon månad eller tvås behandling, omvandlas till vanliga aktier. Dessa köps helt vanligt på Avanzas hemsida då de är "lite" annorlunda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in