2015-03-07, 03:10
Medlem
Hej! Jag var för två dagar sedan in med min iPhone 5 hos en iPhonereparatör som tydligen ska ha 8 års erfarenhet av iPhonereparationer, för att laga en trasig powerknapp/låsknapp.

Lagningen tog två timmar och när jag kom tillbaks så var det märken längst upp, liksom små kuber i en lång rad. Någon annan som varit med om detta tidigare? Ungefär som att displayen är för hårt fastspänt längst upp eller något. För övrigt så var inte låsknappen klockrent fixad heller, den är lite seg men fungerar.

Nu när jag haft telefonen en dag har jag börjat märka att telefonen har fel som den inte hade innan. Till exempel, när jag pratar i telefonen, så känner den inte av att jag har telefonen bredvid ansiktet, så skärmen slocknar inte som den brukar göra. Nu har även touchen börjat bugga, ibland fungerar den inte alls och man måste skaka på mobilen, "släcka och väcka" telefonen och ha lite tur för att den ska fungera. Den gör lite som den vill, ibland uppfattar den att man petat på touchskärmen fast att man inte gjort det.

Någon annan som varit med om något liknande? Vad kan man göra åt detta? Hade de verkligen 8 års erfarenhet av iPhonereparationer?
Senast redigerad av martinolofsson 2015-03-07 kl. 03:35.
Citera
2015-03-07, 03:26
Medlem
Davvabois avatar
Antagligen har dem slarvat med att koppla dit skärmen ordentligt så att kopplingarna nu glappar! Det går att fixa själv. Men om jag skulle vara dig så skulle jag be dem fixa det.
Citera
2015-03-07, 03:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Davvaboi
Antagligen har dem slarvat med att koppla dit skärmen ordentligt så att kopplingarna nu glappar! Det går att fixa själv. Men om jag skulle vara dig så skulle jag be dem fixa det.
Jo, efter att jag märkte märkena högst upp på displayen så gick jag tillbaka med den och frågade om skärmen satt fel och då tog de in den en gång till reparation och efter ca 20 min så blev den "klar" och då när vi startade den så fanns märkena kvar. Deras förklaring var att det blev så efter en lagning och att jag skulle ladda telefonen hela natten så försvann märkena. Det gjorde dem, men ibland kommer dem tillbaka.
Citera
2015-03-07, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinolofsson
Jo, efter att jag märkte märkena högst upp på displayen så gick jag tillbaka med den och frågade om skärmen satt fel och då tog de in den en gång till reparation och efter ca 20 min så blev den "klar" och då när vi startade den så fanns märkena kvar. Deras förklaring var att det blev så efter en lagning och att jag skulle ladda telefonen hela natten så försvann märkena. Det gjorde dem, men ibland kommer dem tillbaka.
Du har ju trillat av över en skattkista. Gå tillbaka dit och säg att du vill reklamera reparationen eftersom den nu har fler fel. Deras uppgift blir att återställa den till samma skick du kom in med. Det är i princip omöjligt så nu återstår bara att de ger dig en ny telefon eller pengarna för en.

Givetvis kommer du behöva bråka endel med dom kanske blanda i ARN.
Citera
2015-03-07, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorFlum
Du har ju trillat av över en skattkista. Gå tillbaka dit och säg att du vill reklamera reparationen eftersom den nu har fler fel. Deras uppgift blir att återställa den till samma skick du kom in med. Det är i princip omöjligt så nu återstår bara att de ger dig en ny telefon eller pengarna för en.

Givetvis kommer du behöva bråka endel med dom kanske blanda i ARN.
Varför är det i princip omöjligt?
Citera
2015-03-08, 18:07
Medlem
lorebfs avatar
Citat:
Dom ljusa boxarna är ett solklart tecken på att flatkabeln blivit skadad.
Ett skärmbyte fixar detta. Gå tillbaka med den och kräv en ny skärm. Den gamla är förmodligen bortom all räddning.
Citera
2015-03-09, 10:16
Medlem
rePears avatar
Citat:

Om de har testat med en ny skärm och det inte fungerade så har de antagligen skadat skärmkontakerna på kretskortet. Det är absolut inget "som kan hända vid en lagning" eller åtgärdas av sig själv. Det går att byta ut kontakterna men det är långt ifrån alla reparatörer som klarar av det. Att sensorn vid som används vi samtal inte fungerar ska inte vara något problem att fixa för någon som kan byta ut kontakerna på kretskortet.

Men gå tillbaka till den första reparatören och kräv att de ska lösa det här problemet åt dig.
Citera
2015-03-09, 10:48
Medlem
Kuberna beror med största sannolikhet på att skärmkablarna inte är helt korrekt ditsatta och det är ganska enkelt att rätta till.

Att skärmen inte släcks beror på att sensorn som sitter fastskruvad under högtalare/kamera på skärmen inte sitter rätt eller att man helt enkelt inte skruvat åt fästet tillräckligt. Detta är dock lite märkligt, för man behöver inte plocka loss dessa komponenter när man byter knappen och dess flexkabel.

Att själva knappen dessutom känns mindre "gedigen" förvånar mig inte då det är ett jäkla jobb att pilla dit allt på ett bra sätt just på iPhone 5/5S.

Att det blir något enstaka följdproblem vid en reparation som denna är inget jätteförvånande även om verkstaden har lång erfarenhet, men jag tycker absolut att man kan förvänta sig bättre resultat än att drabbas av allt detta samtidigt, och självklart är det något som verkstaden till fullo ska åtgärda kostnadsfritt. Allt annat vore extremt dålig service från deras sida.
Citera
2015-03-11, 14:08
Medlem
Tack för alla svar!

Nu har jag varit förbi och hämtat den för andra gången. Nu fungerar den klockrent fysiskt - alla knappar fungerar, skärm och touch fungerar också perfekt. Däremot har jag sedan reparationen inte kunnat ansluta till App Store.

Internet fungerar bra i webbläsaren både via 3G och Wi-Fi men när jag försöker att ansluta till App Store med nytt eller befintligt konto så står det "Kan inte ansluta till iTunes Store" på ett meddelande.

Någon som vet vad det kan bero på? Kan tillägga att jag tror flatkabeln har bytts ut, de nämnde att en kabel var glappig och att den har bytts ut. Funderar på att gå in till Apple i stan och fråga om de vet vad det kan bero på, har inte hittat något liknande vid sökningar på Internet.
Senast redigerad av martinolofsson 2015-03-11 kl. 14:52.
Citera
2015-03-12, 08:13
Medlem
lorebfs avatar
Citat:
Tack för alla svar!

Nu har jag varit förbi och hämtat den för andra gången. Nu fungerar den klockrent fysiskt - alla knappar fungerar, skärm och touch fungerar också perfekt. Däremot har jag sedan reparationen inte kunnat ansluta till App Store.

Internet fungerar bra i webbläsaren både via 3G och Wi-Fi men när jag försöker att ansluta till App Store med nytt eller befintligt konto så står det "Kan inte ansluta till iTunes Store" på ett meddelande.

Någon som vet vad det kan bero på? Kan tillägga att jag tror flatkabeln har bytts ut, de nämnde att en kabel var glappig och att den har bytts ut. Funderar på att gå in till Apple i stan och fråga om de vet vad det kan bero på, har inte hittat något liknande vid sökningar på Internet.
Kan du surfa annars på den?
Om så är fallet så rekommenderar iaf jag en återställning av telefonen..

Det är helt omöjligt att byta ut flatkablarna. De har bytt hela skärmen.
Citera
2015-03-12, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lorebf
Kan du surfa annars på den?
Om så är fallet så rekommenderar iaf jag en återställning av telefonen..

Det är helt omöjligt att byta ut flatkablarna. De har bytt hela skärmen.
Japp, jag kan surfa. Men märkte just detta: https://www.facebook.com/aftonbladet...74356375907898
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in