2015-03-11, 22:42
Medlem
Vitalrepuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kev999
Vi ska gå i skolan och skaffa jobb.

Det är idealet, men det är absolut inte något du måste känna att du måste göra. Visst, alla behöver äta, men att anse att detta är meningen med livet är ju minst sagt befängt.

Jag är av den åsikten att man skapar sin egen mening. Det man istället bör fråga sig, istället för att fråga sig vad meningen med livet är, är om det överhuvudtaget finns någon mening med livet?
Citera
2015-03-11, 22:48
Medlem
Måste det finnas en mening? Varför denna ständiga jakt på mening?
Vad är en "mening" egentligen?
Troligtvis något vi har blivit itutade genom uppväxt och från samhället?

Tror du att du hade frågat dig samma sak om du levt avskärmad från all civilisation?
Funderar djur på meningen med livet?

Två citat som jag gillar:

"You will never be happy if you continue to search for what happiness consists of. You will never live if you are looking for the meaning of life"
- Albert Camus

“The meaning of life is just to be alive. It is so plain and so obvious and so simple. And yet, everybody rushes around in a great panic as if it were necessary to achieve something beyond themselves.”
- Alan Watts

Men om jag måste svara, så får det nog bli "knulla/lyssna på musik" ändå.
Senast redigerad av Autobahn76 2015-03-11 kl. 22:56.
Citera
2015-03-11, 22:59
Medlem
Vanitas vanitatum omnia vanitas
Citera
2015-03-11, 23:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kev999
Utav en slump så lever vi bara. Vi ska gå i skolan och skaffa jobb. Är det bara en ren slump att människor ens existerar? Hur tur har vi att jorden har klarat sig under alla år och utvecklat människor? Ska man leva ett så gott liv som möjligt eller hjälpa andra att ha det bra?
Ge mig era åsikter om livet tack.

Ja, det är en ren slump.

Vi har ingen tur alls, eftersom det hade varit bättre att aldrig ha funnits.

Ens enda plikt mot andra är att inte skada någon som man inte har något otalt med. Andra plikter finns inte.
Citera
2015-03-11, 23:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Frigjord
Vanitas vanitatum omnia vanitas

Recte dicis, anas mea proba et bona!
Citera
2015-03-11, 23:36
Medlem
retrospectives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psykas
Är det också din subjektiva åsikt?
Nej, min subjektiva åsikt är att det inte finns någon mening. Alt. till den grad det faktiskt finns någon mening - utöver det objektiva perspektivet - så är det någonting som vi individuellt bestämmer, vilket var vad jag skrev till TS.
Citera
2015-03-11, 23:36
Medlem
Pendeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av retrospective
... Punkt.

Ta lärdom av bibeln: knulla (skaffa barn). En mer objektiv mening än så kommer du inte att få. Biologisk alstring. Söker du ett annat svar så är det bara du som kan komma på det.
Vad är meningen med att skaffa barn och föra generna vidare?
Citera
2015-03-11, 23:38
Medlem
retrospectives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pendek
Vad är meningen med att skaffa barn och föra generna vidare?
Om man vill så är det den objektiva meningen; det biologiska syftet. Anledningen, och svaret på din fråga, är för att mänskligheten inte ska dö ut.
Citera
2015-03-11, 23:42
Bannlyst
Citat:
... Punkt.

Ta lärdom av bibeln: knulla (skaffa barn). En mer objektiv mening än så kommer du inte att få. Biologisk alstring. Söker du ett annat svar så är det bara du som kan komma på det.

Precis fel svar. Fortplanta sig är något av det värsta som man kan göra. Jag har t o m som barn sagt till mina egna föräldrar rakt i ansiktet att all misär i mitt liv ju beror på att de alls har avlat mig. Faktiskt blev de oerhört paffa av att höra det. Det tog tydligen skruv, som man säger.

Fortfarande som vuxen brukar jag dra upp det när de är extra jobbiga. Det brukar få dem att knipa.
Citera
2015-03-11, 23:43
Bannlyst
Citat:
Om man vill så är det den objektiva meningen; det biologiska syftet. Anledningen, och svaret på din fråga, är för att mänskligheten inte ska dö ut.

Det finns ingen objektiv mening. Att mänskligheten dör ut är ju det bästa som alls kan ske på denna planet. Just därför ska man noga se till att ens knull inte leder till barnalstring.
Citera
2015-03-11, 23:48
Medlem
Knulla så mycke luder som möjligt
Citera
2015-03-11, 23:50
Medlem
Pendeks avatar
Citat:
Det finns inget vill. Det blir något subjektivt om någon vill att det ska vara den objektiva meningen.
Vad menar du med biologiskt syfte? Det finns inga mål eller syften.

Varför skulle mänsklighetens fortlevnad ha någon mening?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in