2015-01-25, 11:33
Medlem
Spiritualitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frigjord
Nej
Medvetandet blir tomt på det substanslösa dravel det annars så lätt fylls av.

Medvetandet är enkelt att få tyst på.
Hjärnan skall användas som ett verktyg.

Men jag anser inte att det är medvetandet och/eller sinnena som dras med tankarna, hjärnan skapar dessa och vad det sedan fyller för funktion i resten av hjärnan och vilka delar som aktiveras följt av tankarna är mindre relevant för mig. Hjärnan skall ständigt vara tyst tills jag begär annat ifrån den.
Citera
2015-01-25, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikromjuk

Ett sinne fritt från tankar är lika troligt som en himmel utan moln. Visst, det händer ibland, men det är alltid temporärt. Sinnet kommer ha tankar i sig; det är betydelsen av tankar som kan genomskådas och det ger förstås en liknande effekt.

1. Om det är möjligt temporärt, varför är det då lika (o)troligt som en himmel utan moln?

2. Jag skulle säga att det är en empirisk, vetenskaplig fråga. Har du något stöd till det du skriver?

3. Att sluta ha de tankar som är kopplade till default mode network (DMN) i hjärnan, eller att radikalt förändra sitt förhållningssätt till dem, ger antagligen ungefär samma effekt.
Citera
2015-01-25, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spirituality
Hjärnan skall ständigt vara tyst tills jag begär annat ifrån den.

Du verkar ha ett dualistiskt förhållningssätt? Du menar att det inte skulle vara hjärnan som producerar även dig, d.v.s. en slags inre närvaro?
Citera
2015-01-25, 12:14
Medlem
Spiritualitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frigjord
Du verkar ha ett dualistiskt förhållningssätt? Du menar att det inte skulle vara hjärnan som producerar även dig, d.v.s. en slags inre närvaro?

Det betyder inte att hjärnan ständigt skapar mer än jag.
Jag vet inte om hjärnan skapat mig, eller om den är skapad för att jag skall uppleva mig.
Citera
2015-02-01, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spirituality
Bättre kan ingen.
Konceptet av en mening med existensen är över vårt medvetande, vi kan aldrig besvara om det finns en större mening bakom evolutionen eller inte - än bara överlevnad och existens.
Frågan är redan besvarat: det finns en större mening!
Här kan du få reda på den: http://www.eu.kabbalah.info/sv/
Citera
2015-02-02, 02:09
Medlem
Spiritualitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avigal
Frågan är redan besvarat: det finns en större mening!
Här kan du få reda på den: http://www.eu.kabbalah.info/sv/

Livet uppfyller redan sin mening för mig, tack ändå.
Senast redigerad av Spirituality 2015-02-02 kl. 02:23.
Citera
2015-02-02, 12:15
Medlem
Milford.Cubicles avatar
jag vill inte ha den sjukdomen som gör att det växer ut tumörer
Citera
2015-03-11, 22:16
Medlem
Mening med livet?

Utav en slump så lever vi bara. Vi ska gå i skolan och skaffa jobb. Är det bara en ren slump att människor ens existerar? Hur tur har vi att jorden har klarat sig under alla år och utvecklat människor? Ska man leva ett så gott liv som möjligt eller hjälpa andra att ha det bra?
Ge mig era åsikter om livet tack.
Citera
2015-03-11, 22:23
Medlem
Vi är alla besökare till denna tid och denna plats, som vi bara passerar igenom. Vår mening här är att observera, lära, växa och älska.. och sedan återvänder vi hem
Citera
2015-03-11, 22:34
Medlem
retrospectives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psykas
Vi är alla besökare till denna tid och denna plats, som vi bara passerar igenom. Vår mening här är att observera, lära, växa och älska.. och sedan återvänder vi hem
... Punkt.

Ta lärdom av bibeln: knulla (skaffa barn). En mer objektiv mening än så kommer du inte att få. Biologisk alstring. Söker du ett annat svar så är det bara du som kan komma på det.
Citera
2015-03-11, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av retrospective
... Punkt.

Ta lärdom av bibeln: knulla (skaffa barn). En mer objektiv mening än så kommer du inte att få. Biologisk alstring. Söker du ett annat svar så är det bara du som kan komma på det.

Är det också din subjektiva åsikt?
Citera
2015-03-11, 22:40
Medlem
eilahtans avatar
Bara njuta, inte stressa.

Stressa ibland är bra så man hinner med skit men..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in