2015-03-11, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Men polisen säger ju klart ut att de har vittnen (plural) och tekniska bevis som binder dem till mordplatsen vid tiden för mordet. Det räcker långt! Djävligt långt.

Tänk på Åtalet mot CP i Palmemordet. Man kunde inte visa att han var på platsen, inte att han kunde ha tillgång till ett vapen och inget hållbart motiv ändå fälldes han i tinget. Hovrättens domare liksom domaren i Tingsrätten såg att man inte hade någon indiciekedja där . Här är låget ett helt annat.

Sedan kan man sannolikt ha hittat t ex Fotspår med blod från offren, fibrer, dna från t ex hår i offrets blod etc etc som visar att det kommit dit efter skotten tack vare att man kunde göra en brottsplatsundersökning på plats direkt.

Sannolikt har kanske också ett vapen använts som någon av herrarna t ex visat för någon eller som har använts i annat sammanhang med tanke på hur de agerat förut. Det räcker kanske att ett vittne kan berätta om ett vapen i deras ägo som motsvarar tekniska fakta från mordplatsen på ett trovärdigt sätt. Med tanke på deras skryt med vapen kanske det till och med finns på bild. Kan tänka mig en hel räcka sådana saker som visar att de hade tillgång till ett vapen som motsvarar mordvapnet data som nu de inte kan förklara var det tagit vägen.

Tillfälle och medel klart visat och då återstår bara att visa ett trovärdigt motiv för att ha ett 100% igt åtal som leder till fällande dom.

Nu är polisen och åklagarna resten av vägen bara noga med att stänga alla långsökta alternativa förklaringar och säkerställa så mycket de kan av bevis de någonsin kan få.

Det här är inte några särskilt smarta killar.... Det har de visat förr...

Att inte hitta vapnet kan vara lika mycket bevis som att hitta det med dna på.

Jag tror att det är ett ganska vattentätt åtal som kommer. Resten är fantasier av sådana som inte begriper bättre och spekulerar fritt. Tur att inte erfarna mordutredare tänker så.
Erkände inte CP? Sen tror jag inte riktigt du läste vad jag skrev med tanke på ditt svar. Och för övrigt vet vi ingenting konkret till 100% förrän åklagaren presenterar sin bevisning.
Senast redigerad av ulvan 2015-03-11 kl. 22:18.
Citera
2015-03-11, 22:16
Medlem
Wladmircosiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
OK! Man hade ju i s f hoppats att flickan hade ringt upp nån när läget blev så skarpt.....fast de var väl inte sugna på att blanda in farbror blå.

En grej till bara......är det bekräftat att BO hade skottsäkra västar på sig? Om de misstänkte att det skulle kunna bli skjutande, varför kom de alls, och varför tog de flickan med sig dit? Det sistnämnda är riktigt svinaktigt...varför utsätta en flickvän för livsfara?

Anledningen till att hon var med skulle jag gissa på var för att de kände sig någorlunda trygga. Antingen med situationen som de förväntade sig skulle uppstå eller pga de personer som de skulle träffa.

Ett annat scenario är att hon var med för att de trodde hon skulle ha någon lugnande effekt.
Citera
2015-03-11, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Men polisen säger ju klart ut att de har vittnen (plural) och tekniska bevis som binder dem till mordplatsen vid tiden för mordet. Det räcker långt! Djävligt långt.

Tänk på Åtalet mot CP i Palmemordet. Man kunde inte visa att han var på platsen, inte att han kunde ha tillgång till ett vapen och inget hållbart motiv ändå fälldes han i tinget. Hovrättens domare liksom domaren i Tingsrätten såg att man inte hade någon indiciekedja där . Här är låget ett helt annat.

Sedan kan man sannolikt ha hittat t ex Fotspår med blod från offren, fibrer, dna från t ex hår i offrets blod etc etc som visar att det kommit dit efter skotten tack vare att man kunde göra en brottsplatsundersökning på plats direkt.

Sannolikt har kanske också ett vapen använts som någon av herrarna t ex visat för någon eller som har använts i annat sammanhang med tanke på hur de agerat förut. Det räcker kanske att ett vittne kan berätta om ett vapen i deras ägo som motsvarar tekniska fakta från mordplatsen på ett trovärdigt sätt. Med tanke på deras skryt med vapen kanske det till och med finns på bild. Kan tänka mig en hel räcka sådana saker som visar att de hade tillgång till ett vapen som motsvarar mordvapnet data som nu de inte kan förklara var det tagit vägen.

Tillfälle och medel klart visat och då återstår bara att visa ett trovärdigt motiv för att ha ett 100% igt åtal som leder till fällande dom.

Nu är polisen och åklagarna resten av vägen bara noga med att stänga alla långsökta alternativa förklaringar och säkerställa så mycket de kan av bevis de någonsin kan få.

Det här är inte några särskilt smarta killar.... Det har de visat förr...

Att inte hitta vapnet kan vara lika mycket bevis som att hitta det med dna på.

Jag tror att det är ett ganska vattentätt åtal som kommer. Resten är fantasier av sådana som inte begriper bättre och spekulerar fritt. Tur att inte erfarna mordutredare tänker så.

Jag anser att det kan gå precis hur faan som helst i detta målet om man ser till hur utfallet blev i målet angående mordet i Hässleröd för ett par år sedan............
Citera
2015-03-11, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BluesBiker
Jag anser att det kan gå precis hur faan som helst i detta målet om man ser till hur utfallet blev i målet angående mordet i Hässleröd för ett par år sedan............
Håller med, främst med tanke på att vi inte ens vet vad det exakt är för bevis polisen har och vi vet inte om några "motbevis" eller nya omständigheter kommer att dyka upp under utredningens gång!
För att veta hur stor sannolikhet det är att bli fälld eller frikänd så är väl steg ett att väga bevisningen mot tex alibin osv. Men eftersom VI inte har tagit del av bevisningen så har vi ju inget underlag att göra en bedömning än. När vi får veta vad det är för bevisning som finna blir det lättare att kalkylera på hur utgången kommer bli
Senast redigerad av ulvan 2015-03-11 kl. 22:26.
Citera
2015-03-11, 22:21
Medlem
Det kan inte ha varit tvp bilar som har hämtat dem då? Ifall de var 4 pers och hade bagage och personen som skylle hämta dem ville ha sällskap då vägen dit var lång?
Citera
2015-03-11, 22:23
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glyskolja
Tror snarare de golar sig till tre år.

Jag tror du sett för mycket på film. Det finns ingen sådan straffrabatt.
Citera
2015-03-11, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fysik34
Det kan inte ha varit tvp bilar som har hämtat dem då? Ifall de var 4 pers och hade bagage och personen som skylle hämta dem ville ha sällskap då vägen dit var lång?
Ja eller så hade de en bil parkerad på Landvetter som några åkte i och resten åkte med FT och t ex AJ och hans tjej (som vi trodde från början). Men det stämmer inte med flickvännens story om nu inte tidningen har missuppfattat henne.
Senast redigerad av ulvan 2015-03-11 kl. 22:32.
Citera
2015-03-11, 22:29
Medlem
eireanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eson57
Om jag som flickvän vittnar till polisen att jag och MGM sov tillsammans hela natten och att MGM lånade ett par skor från någon annan på festen (vem lånar skor när man ska åka iväg?) och OM jag sen sett till att kasta skorna som nu polisen söker....räknas det som skyddande av brottsling??Vad blir straffet för det??
Det beror väl på om du talar sanning eller inte. Det bästa du kan göra är att kontakta polisen och vara ärlig.
Om du inte tidigare har ett brottsregister och kan bevisa att du inte var inblandad i morden (eller ens visste om dem) så är varken polisen eller åklagare särskilt intresserade i dig men de kommer kräva att du vittnar i en framtida rättegång.
Är du orolig så kan du alltid kontakta en advokat som hjälper dig med att prata med åklagaren men det bästa du kan göra är att ta kontakt med dem innan polisen tar kontakt med dig. Har de redan hittat bröderna så kommer de ganska snart luska ut din inblandning..
Citera
2015-03-11, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ulvan
Erkände inte CP?

Nej verkligen inte..... men ett antal fyllon och knarkare som hade något otalt med honom berättade ibland helt fantastiska sagor som t ex den som påstod att han hade byggt ett vapen av en pistol... en pipa från en revolver och delar från en Kpist.

Han gjorde t o m lögndetektortest att han inte gjort det.

Även om han erkänt öppet måste han säga saker som visar att erkännandet stämmer.

I CP:s fall kan man nog fastslå att det är klarlagt att han inte hade något med det hela att göra. Men det är en annan historia.

Medel, tillfälle och MOTIV är det som gäller och polisen har ju redan sagt att de kan binda dem till mordplatsen och tidpunkten med flera oberoende saker. Att de inte skulle hittat något mer på mordplatsen som den ser ut är i princip omöjligt och i princip avslöjar de så lite som möjligt för de misstänkta och deras advokat och än mindre för allmänheten för att de skall snärja in sig i lögner.

Kolla bara hur många spår som är utmärkta på mordplatsbilderna med gula markeringar. Det är en dröm för ferensiker som brottsplats betraktat. Inte undra på att det blev panik när man försökte storma brottsplatsen.

Hur gick det med fallet Marina? Ingen kula, inget vapen.. Där var det städat mycket bättre men inte tillräckligt.
Citera
2015-03-11, 22:30
Medlem
Nån som ska gå i morgon på häktningsförhandlingarna/hänga utanför? I såna fall uppdatera gärna i tråden vad som händer där borta
Citera
2015-03-11, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Windchester
WALLA! Kan inte Udevallas egna Tony Montana berätta vad som hände då. Hittills så är det mest Allanballan kommentarer.
Det finns idag två stycken livrädda personer häktade. Ska vara glada att de är där de är.
Citera
2015-03-11, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 122333444455555
Tyvärr väldigt vanligt bland vissa killar att isolera tjejer från deras vänkrets. Detta verkar helt klart som sådann relation.

Men vad vet ni om det?? Jag har nästan inga killar på min Facebook (förutom min man, bror, pappa, nån kusin till min man, nån arbetskamrat och barndomsvän). Sammanlagt har jag ca 91 vänner. Helt enkelt för att jag lägger inte till alla som jag träffat 1 gång eller sagt 1 ord till och jag umgås främst med tjejer, jag har inte massa killkompisar. Så vad är det som säger att Rawand styrde hennes umgänge krets?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in