2015-03-10, 23:34
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Marknadsmisslyckande, marknaden har inte misslyckats här.

Däremot har hyresregleringarna gjort att det inte är lönsamt att bygga hyresbostäder och detta är ett politiskt misslyckande.

Marknaden lyckas mycket väl med att producera nya dyra hyresrätter. Men det är inte för alla.... Man måste inse att nya hyresrätter är ett slags lyxboende med fullservice och utan risk. Den kostnaden ska självfallet den som bor i hyresrätten bära.
Citera
2015-03-11, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Om det befintliga beståndet hade använts bättre kanske det inte behövts bygga lika många dyra nya bostäder.
Ett vanligt argument bland oinsatta. "Snittytan är minsann skithög i Stockholm". Men det är ett pannknacks-argument. En anledning till att folk i andra städer kan bo trängre är bland annat för att fyra vänner kan hyra en femma och ta varsitt sovrum. Jag utmanar dig att försöka hitta en hyresvärd som är villig att göra det i Stockholm, eller en BRF som skulle tillåta sina medlemmar att hyra ut under sådana omständigheter.

En annan anledning till att snittytan i Stockholm är hög (och nu är den inte särskilt chockerande hög heller, det skiljer någon kvadratmeter mellan storstäder i Europa) är för att beståndet till väldigt stor del består av ettor, vilket innebär färre delade utrymmen per sovrum och fler våtutrymmen och kök per kvadratmeter bostad - det vill säga fler kvadratmeter per person.

Jag har aldrig fått svar av någon annan som hävdat att Stockholms bestånd skulle vara så dåligt använt att om folk bara bott tillsammans så hade bostadsbristen inte varit ett problem, så kanske kan du svara? På vilket sätt är utbudet inte optimalt använt? Vilken snittyta per person är rimlig sett till Stockholms bostadsbestånd, och hur har du kommit fram till det?

Vad tycker du om situationen i Hong Kong? De har inga problem med att folk inte hittar någonstans att bo. http://edition.cnn.com/2009/WORLD/asiapcf/10/28/cage.homes/

Citat:
Tyvärr får inte mark ges bort gratis. Det är olagligt...
Kommunen äger redan marken, och behöver inte sälja eller ge bort den till sig själv.
Citera
2015-03-11, 09:32
Medlem
Citat:
Nej och självklart bör det vara olagligt att skänka bort våra gemensamma tillgångar till en utvald och liten grupp människor. Då gynnas denna lilla grupp på bekostnad av andra.
Är du emot all form av resursfördelning alltså? Anarkokapitalist?
Citera
2015-03-11, 09:56
Medlem
Citat:
Marknaden lyckas mycket väl med att producera nya dyra hyresrätter. Men det är inte för alla.... Man måste inse att nya hyresrätter är ett slags lyxboende med fullservice och utan risk. Den kostnaden ska självfallet den som bor i hyresrätten bära.
Okej, då är du bättre på att leta än jag är. Jag fick erbjudande om arbete i Stockholm för några månader sedan och lekte med tanken på att flytta tillbaka. Jag är helt ointresserad av att köpa i Stockholm eftersom att jag i så fall hellre skulle köpa någonting dubbelt så stort här (västeuropeisk huvudstad), och skulle vi flytta till Sverige hade det varit på tidsbegränsat kontrakt ändå.

Jag är inte heller särskilt intresserad av att bo innanför tullarna, och vi behöver minst en fyra, helst en femma. Jag tänkte mig 10 000-15 000 i kallhyra. Den information jag fick av de bostadsförmedlare jag talade med var att det bästa var att hyra ett hus och hoppas på att få ett förstahandskontrakt genom bostadssnabben eller vad det hette.

Kan du visa mig var dessa förstahandskontrakt du talar om finns?
Citera
2015-03-11, 11:26
Medlem
Hårbolls avatar
För många i tråden så är det en realitet att det är i princip omöjligt att få tag i vita förstahandskontrakt på hyrt boende utan kötid, kontakter och en god portion tur. Låt oss kalla det brist...

Bristen beror såklart på att tillgång och efterfrågan inte tillåts mötas. Tyvärr verkar extremerna vara representerade i överflöd här; antingen så skall utbudet justeras upp utan att efterfrågan får ifrågasättas. Enter miljonprogram 2.0. Jag tror dock inte ens att Kamrat Ohly kan föreställa sig hur dyrt det kommer bli när man multiplicerar en oändlig efterfrågan med svensk nyproduktionskostnad. För den som kan sin grundskolematte så är produkten av oändligheten multiplicerad med jättedyrt detsamma som oändligt jättedyrt.

Eller så skall efterfrågan strypas genom att priset sätts tillräckligt högt. Att vi har totalt fuckat upp möjligheten att tillskapa mer bostäder (vilket inte är samma sak som mer kvadratmeter byggd yta) gör att jämnviktspriset kommer segla iväg till helt absurda nivåer och innebära att en handfull hyresbostadsägare blir oförtjänt rika och resten av ekonomin stagnerar på grund av minskat konsumtionsutrymme låtsas vi inte om. Även här så är matten tillämplig; delar vi med noll så blir kvoten oändlig. Och noll är nära nog vad tillgångsökningen på marknaden är utan andra åtgärder.

Insikten att alla faktorer måste justeras samtidigt och att vi trots det kommer ha en mycket smärtsam väg ur hörnet vi målat in oss i verkar inte vara närvarande.

Som en extra liten present så kommer Boverket med diskret insmugna förslag på att expropriera köplatserna till förmån för vårt totalt okontrollerade inflöde av efterfrågan på en marknad redan ur balans. Grattis Sverige.

http://www.dagenssamhalle.se/kronika/vem-anade-att-bostadskoen-kan-bli-saknad-14281
Citera
2015-03-11, 11:42
Medlem
http://www.svd.se/nyheter/utrikes/bostadsbristen-samlar-israeler_4397215.svd

Det finns, som flera kunniga debattörer så klokt visat, egentligen ingen brist på
bostäder i Sverige. Dagens glada nyhet är att det inte heller finns någon brist
på bostäder i den judiska staten, något som måste skänka stor tillfredsställelse
åt t ex alla förföljda mosaiska trosbekännare i MALMÖ, av vilka flera säkert går
och funderar över var deras nästa bosättning skall taga plats.
Citera
2015-03-11, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snuddetutten
http://www.svd.se/nyheter/utrikes/bostadsbristen-samlar-israeler_4397215.svd

Observera hur listigt den rutinerade NETANYAHU styr de nya invånarna till de
platser där han tycker att det är lämpligt att de slår sig ner. Varför har vi inte
något liknande i SVERIGE ? Varför skall vi tvingas bo där vi helst vill när någon
annan i själva verket vet vad som är bäst för oss ?

Netanyahu är alltså högerman och nationalist. Han saknar svensk motsvarighet
ännu så länge.
Citera
2015-03-11, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hårboll
För många i tråden så är det en realitet att det är i princip omöjligt att få tag i vita förstahandskontrakt på hyrt boende utan kötid, kontakter och en god portion tur. Låt oss kalla det brist...

Bristen beror såklart på att tillgång och efterfrågan inte tillåts mötas. Tyvärr verkar extremerna vara representerade i överflöd här; antingen så skall utbudet justeras upp utan att efterfrågan får ifrågasättas. Enter miljonprogram 2.0. Jag tror dock inte ens att Kamrat Ohly kan föreställa sig hur dyrt det kommer bli när man multiplicerar en oändlig efterfrågan med svensk nyproduktionskostnad. För den som kan sin grundskolematte så är produkten av oändligheten multiplicerad med jättedyrt detsamma som oändligt jättedyrt.

Eller så skall efterfrågan strypas genom att priset sätts tillräckligt högt. Att vi har totalt fuckat upp möjligheten att tillskapa mer bostäder (vilket inte är samma sak som mer kvadratmeter byggd yta) gör att jämnviktspriset kommer segla iväg till helt absurda nivåer och innebära att en handfull hyresbostadsägare blir oförtjänt rika och resten av ekonomin stagnerar på grund av minskat konsumtionsutrymme låtsas vi inte om. Även här så är matten tillämplig; delar vi med noll så blir kvoten oändlig. Och noll är nära nog vad tillgångsökningen på marknaden är utan andra åtgärder.

Insikten att alla faktorer måste justeras samtidigt och att vi trots det kommer ha en mycket smärtsam väg ur hörnet vi målat in oss i verkar inte vara närvarande.

Som en extra liten present så kommer Boverket med diskret insmugna förslag på att expropriera köplatserna till förmån för vårt totalt okontrollerade inflöde av efterfrågan på en marknad redan ur balans. Grattis Sverige.

http://www.dagenssamhalle.se/kronika/vem-anade-att-bostadskoen-kan-bli-saknad-14281
I ett land med hög invandring, ett regelverk som i praktiken gör det omöjligt att ha en marknad för hyresrätter bredvid de kommunala bolagen och en handfull privata hyresvärdar, i en stad där de kommunala bolagen sålt ut sitt bestånd och man har sett en enorm befolkningsökning tillsammans med nybyggnation som år efter år ligger under behovet, så är det väl självklart att om folk bara bodde trängre i sina bostadsrätter skulle det finnas mängder med hyresrätter?

Den som vågar yttra ett ord om att det faktum att det krävs flera års kötid för att få tag i ett vitt förstahandskontrakt även i utkanterna av Storstockholm har ju såklart helt fel, det finns ingen brist. För det är billigt att betala räntekostnaderna på en bostadsrätt.

Och om man skulle föreslå att det borde satsas lite mer på att bygga hyresrätter så är det tydligen i princip stöld, och synonymt med att låta folk få gratis lägenheter exakt där de vill ha dem.
Citera
2015-03-11, 12:40
Medlem
Citat:
Precis så. Det är inte synd om folk som inte har råd att bo innanför tullarna. Man får leta i billigare områden till att börja med och sänka ribban på första bostaden.

Tror dessvärre att dagens ungdom är så söndercurlade att de har svårt att förstå att bostäder inte kommer gratis.

Varför envisas fossiler och idioter som dig att tjata om innanför tullarna? Bara för att ni är så sjukt kåta att bo innanför tullarna så är inte alla det. Att ni vill ändra bostadsmarknaden så att det blir lediga lägenheter för idioter som er innanför tullarna så ni kan sitta och tokrunka till er egen postadress gör inte att alla vill göra det. Att ni tror det är bostadsbrist och dyrt enbart inne i city gör ju att man börjar tro om ni är seriöst efterblivna på riktigt eller om ni aldrig satt er fot i stockholm. Jag börjar starkt tvivla på att du ens sett stockholm på bild än mindre har en bostad här.
Senast redigerad av Kratatch 2015-03-11 kl. 13:27.
Citera
2015-03-11, 13:09
Medlem
Överliggarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Varför envisas fossiler och idioter som dig att tjata om innanför tullarna? Bara för att ni år så sjukt kåta att bo innanför tullarna så är inte alla det. Att ni vill ändra bostadsmarknaden så att det blir lediga lägenheter för idioter som er innanför tullarna så ni kan sitta och tokrunka till er egen postadress gör inte att alla vill göra det. Att ni tror det är bostadsbrist och dyrt enbart inne i city gör ju att man börjar tro om ni är seriöst efterblivna på riktigt eller om ni aldrig satt er fot i stockholm. Jag börjar starkt tvivla på att du ens sett stockholm på bild än mindre har en bostad här.

Ja, detta tjafs om "innanför tullarna" är oerhört lågsinnat och inskränkt. Som om stadens yta var för alla tider fastlagd och bestämd. Vad det handlar om är ju att människor vill och behöver bo i innerstad. Lösningen på det är inte att ge upp och säga att alla inte får plats i befintlig innerstad (eller som numera, inte ens utanför) utan tvärtom att expandera innerstadens storlek.

Göteborg har inte ens några "tullar" att överskrida.

Detta går att göra om man vill. I dagens läge kräver det dock antagligen en väpnad revolution och ett helt nytt styre. Man kan börja med en total nyordning av bygglagstiftningen och att stadsplanelägga nya kvarter och tomtuppdela dessa så att stora mängder byggbar mark tillkommer på randen av innerstaden. Med ökat markutbud sjunker också priserna.

Enda nackdelen är att folk som Kurt Sune och Svenne-i-Banan då kommer att förlora all den genom improduktiv spekulation ihopsamlade luftrikedom som de har sovit sig till under sina decennier i Stockholms innerstad, så det är klart att vissa med näbbar och klor in i det sista kommer att motsätta sig alla lösningar på bostadsbristen.
Senast redigerad av Överliggaren 2015-03-11 kl. 13:28.
Citera
2015-03-11, 19:06
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rutigtpapper
Är du emot all form av resursfördelning alltså? Anarkokapitalist?

Nej jag är för att de som tjänar mycket ska betala mer skatt än de som tjänar lite (t.ex. genom en platt skatt på 30%) men jag är emot att skänka bort statens tillgångar till en liten exklusiv klick medborgare.
Citera
2015-03-11, 19:28
Medlem
Citat:
Nej jag är för att de som tjänar mycket ska betala mer skatt än de som tjänar lite (t.ex. genom en platt skatt på 30%) men jag är emot att skänka bort statens tillgångar till en liten exklusiv klick medborgare.

Bättre att skänka bort den till icke-medborgare?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in