2015-03-11, 18:40
Medlem
skillemandinkis avatar
När jag var ung och hängde med "en as ball grabb" så drog han bort listen på dörrposten till vardagsrummet och där hade han massor av saker i mellanväggen... Hur ingående har poliserna kollat lägenheterna? Använde de hundar? Nån som vet från foto eller dyl.?
Citera
2015-03-11, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArnesBil
Jag kan bara svara för mig själv och jag stänger av GPS när jag inte har någon användning för den. Majoriteten av alla som använder smartphones har den nog på. Den är ju på som standard så vitt jag vet och de flesta pillar ju inte så mycket med den tekniska biten.

GPS funktionen är ju till för att operatören ska kunna hitta dej.
Stänger du av GPS en eller om funktionen saknas, är det tekniker som hittar dej via mastsökning. Då är det fältstyrkan på bärsignalen som mäts och jämförs mellan olika master vilket ger en ganska exakt position.
Citera
2015-03-11, 18:41
Medlem
Ådärkomdenjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gloria.Romana
Detta var ju typ 01:30 på lördagen.

Jag vet inte hur det är hos dig men jag hör diverse skrik och vrål relaterat till vad jag tror är fylla just denna tid på denna veckodag. Jag reagerar inte ett dugg på sådant med andra ord.

Det var väl en bit till det närliggande höghuset också. De som bodde i villan strax bredvid kunde nog däremot ha hört något om förhållandena var de rätta.
Instämmer. Plus att Medel-Svensson inte är den förste att rusa ut och agera/bli inblandad. Otrevligt, farligt, bättre att fälla persiennerna, släcka ljuset, och krypa ner mellan lakanen.
Citera
2015-03-11, 18:41
Medlem
deltoros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eireann
Finns det verkligen några bra åklagare i Sverige? Att utbilda sig till försvarsadvokat måste vara mer lukrativt än någonsin i Sverige och de senaste åren men jag börjar undra hur åklagarna tänker? De får se den värsta sidan hos människor men i de flesta fall får mördarna/våldtäktsmännen bara ett par år i fängelse sedan träffar de dem i rätten igen tillsammans med nya brottsoffer och anhöriga som fått sina liv förstörda pga dessa avskum.
Än så länge har jag inte sett någon åklagare som insisterat på att den åtalade ska stå till svars för det han/hon gjort för resten av deras liv. Hade Breivik händelsen ägt rum i Sverige så hade vi snart nog sett han ute på permission i den staden som ligger närmast hans anstalt. I Sverige så är straffen i våldsamma brott ett stort skämt och ingen verkar vilja göra något åt det trots att så många kommer ut efter bara några år och fortsätter att glra samma sak.

Kanske OffT men anledningen till ovanstående är att Kriminalvårdens motto är "Bättre ut" - vilket innebär att syftet med påföljder som t ex fängelse är att den dömde ska ändra sig & sluta begår brott. Du ska alltså vara en bättre människa när du "kommer ut" från Kriminalvården.

Kriminalvården anser också att alla - precis ALLA - är värda en ny chans (hur många som helst), oavsett typ av brott eller hur länge du varit kriminell.
Påföljder i dagens Sverige är alltså inte straff eller "hämnd" från samhällets sida - vilket gemene man nog skulle önska. Utan syftet är att folk ska få hjälp att sluta vara kriminella. Därav de löjeväckande påföljderna.

Gemene man vet oftast inte heller att syftet med påföljder inte är att avskräcka - eftersom vi i det här landet kommit fram till att man inte kan skrämma folk till att låta bli att begå brott.

Vår kriminalvård är en av de mest humana i hela världen - och brottsoffren nämns inte ens i det dagliga arbetet i den del av Kriminalvården som jag arbetar i.

Vill du ha påföljder som motsvarar brottet? Vill du att vi ska ha strängare "straff"? Ta då reda på vilket politiskt parti som är för detta - och rösta därefter. Annars får du bara gilla läget.
Senast redigerad av deltoro 2015-03-11 kl. 18:43. Anledning: Förtydligande
Citera
2015-03-11, 18:42
Medlem
Ostfralla2000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scip
500 personer av 32212 invånare 2010 års folkbokföring bra uppslutning?
Vem är så jävla dum som går och hedrar några kriminella blattar!

Men ditt efterblivna mongo, jag trodde det var en oskyldig flicka med bland offren också....
Citera
2015-03-11, 18:42
Medlem
Gloria.Romanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ådärkomdenja
Anslutningsvis, hur lång tid tar det att döda personer rensas ut ur folkbokföringen? BO är fortfarande sökbara via Ratsit och Upplysning.se.
Bör väl gå hyfsat fort med tanke på denna information jag hittade på skatteverket:

"När en person avlider ska en läkare lämna ett dödsbevis till Skatteverket. Skatteverket registrerar dödsfallet så snart ett dödsbevis har kommit in från läkare eller sjukhus, eller när Skatteverket har beslutat om dödförklaring

Det tar normalt någon dag för uppgiften att registreras hos Skatteverket. Därefter meddelar Skatteverket att en person avlidit via ett speciellt informationssystem som andra myndigheter och många privata företag, banker och försäkringsbolag är kopplade till. Ofta sker detta automatiskt."
Citera
2015-03-11, 18:43
Medlem
areyouizes avatar
Citat:
Detta var ju typ 01:30 på lördagen.

Jag vet inte hur det är hos dig men jag hör diverse skrik och vrål relaterat till vad jag tror är fylla just denna tid på denna veckodag. Jag reagerar inte ett dugg på sådant med andra ord.

Det var väl en bit till det närliggande höghuset också. De som bodde i villan strax bredvid kunde nog däremot ha hört något om förhållandena var de rätta.

Hmm.. OM man är vaken och bor i ett villaområde och hör massa oväsen så kollar det flesta människor vad som står på. Jag hade gjort det iaf.
Citera
2015-03-11, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skillemandinki
När jag var ung och hängde med "en as ball grabb" så drog han bort listen på dörrposten till vardagsrummet och där hade han massor av saker i mellanväggen... Hur ingående har poliserna kollat lägenheterna? Använde de hundar? Nån som vet från foto eller dyl.?
Ett trippelmord, MGM hämtades in av polis med dragna automatvapen och shockgranater. Du kan nog föreställa dig ungefär vad dom gör med hans lägenhet efter det...
Citera
2015-03-11, 18:47
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Felix52
GPS funktionen är ju till för att operatören ska kunna hitta dej.
Stänger du av GPS en eller om funktionen saknas, är det tekniker som hittar dej via mastsökning. Då är det fältstyrkan på bärsignalen som mäts och jämförs mellan olika master vilket ger en ganska exakt position.

Jag tror de flesta stänger av den om de inte behöver använda den. Den slukar väl batteri rätt snabbt.
Citera
2015-03-11, 18:49
Medlem
MeMajks avatar
Citat:
Vart läser du det? Vilka är det som inte får komma? Länka tack.

Hennes facebook länk finns några sidor tillbaka i tråden
Citera
2015-03-11, 18:50
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
För en del kan det kanske vara så men långt ifrån alla. Många använder det för att dämpa fladdrighet av centralstimulerande. Eller för att somna om man tänder av. Men det ryktet går väl bland många kriminella som säkert även kan uppleva nåt de tror de ska uppleva.

Jag hörde själv några kriminella snackade om att de tog rippa innan de gjorde brott, just för att de blev totalt känslolösa när de gjorde brottet och därmed tycktes de klara sig.
Idag är dom döda av olika anledningar så det gick inte så bra för dom i slutänden så att säga.
Det här är bara sånt jag snappat upp så det var aldrig några kompisar till mig utan det är sånt man får reda på om man bor på taskiga förorter.
Citera
2015-03-11, 18:52
Medlem
Gloria.Romanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av areyouize
Hmm.. OM man är vaken och bor i ett villaområde och hör massa oväsen så kollar det flesta människor vad som står på. Jag hade gjort det iaf.
Sant. Fast detta var väl inget villaområde? Typ två villor, en stor parkering, några industrilokaler, ett fält och sedan miljonprogramshus.

https://www.google.se/maps/@58.358465,11.931892,3a,75y,261.62h,87.34t/data=!3m4!1e1!3m2!1s3YmJOChwKmtBJaiJ750rmw!2e0
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in