Citat:
Ursprungligen postat av
eireann
Finns det verkligen några bra åklagare i Sverige? Att utbilda sig till försvarsadvokat måste vara mer lukrativt än någonsin i Sverige och de senaste åren men jag börjar undra hur åklagarna tänker? De får se den värsta sidan hos människor men i de flesta fall får mördarna/våldtäktsmännen bara ett par år i fängelse sedan träffar de dem i rätten igen tillsammans med nya brottsoffer och anhöriga som fått sina liv förstörda pga dessa avskum.
Än så länge har jag inte sett någon åklagare som insisterat på att den åtalade ska stå till svars för det han/hon gjort för resten av deras liv. Hade Breivik händelsen ägt rum i Sverige så hade vi snart nog sett han ute på permission i den staden som ligger närmast hans anstalt. I Sverige så är straffen i våldsamma brott ett stort skämt och ingen verkar vilja göra något åt det trots att så många kommer ut efter bara några år och fortsätter att glra samma sak.
Kanske OffT men anledningen till ovanstående är att Kriminalvårdens motto är "Bättre ut" - vilket innebär att syftet med påföljder som t ex fängelse är att den dömde ska ändra sig & sluta begår brott. Du ska alltså vara en bättre människa när du "kommer ut" från Kriminalvården.
Kriminalvården anser också att alla - precis ALLA - är värda en ny chans (hur många som helst), oavsett typ av brott eller hur länge du varit kriminell.
Påföljder i dagens Sverige är alltså
inte straff eller "hämnd" från samhällets sida - vilket gemene man nog skulle önska. Utan syftet är att folk ska få hjälp att sluta vara kriminella. Därav de löjeväckande påföljderna.
Gemene man vet oftast inte heller att syftet med påföljder inte är att avskräcka - eftersom vi i det här landet kommit fram till att man inte kan skrämma folk till att låta bli att begå brott.
Vår kriminalvård är en av de mest humana i hela världen - och brottsoffren nämns inte ens i det dagliga arbetet i den del av Kriminalvården som jag arbetar i.
Vill du ha påföljder som motsvarar brottet? Vill du att vi ska ha strängare "straff"? Ta då reda på vilket politiskt parti som är för detta - och rösta därefter. Annars får du bara gilla läget.