2015-03-11, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomsblues
Har du allt på ett sparkonto? Det är ju helt galet.

Galet?

Verkar överlag finnas en övertro på aktier och fonder, procentuellt över tid genererar dem mer avkastning än ett räntekonto men verkligen inte mer trygghet.
Citera
2015-03-11, 16:45
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woooqe
Njae mestadels är det tyvärr men har börjat investera en del på börsen, köpt en lägenhet osv. Är dock inte jättesugen på att ösa in allt på börsen som det ser ut nu
Det bästa för dig vore nog att läsa på lite mera om "börsen"; uttalar man sig som du gör ("börsen ser dålig ut nu") så förstår man helt klart inte orsakerna bakom börsuppgångar och varför människor öht. investerar pengar i börsbolag. Tips: tillväxten avtar inte förrän alla människor i världen har en iPhone, toyota, båt och lägenhet. Finns miljarder konsumenter som ännu står utanför vårt slit-och-släng samhälle, goda tider väntar för investerarna.

Ingen "tajmar marknaden", det är långsiktiga innehav som gäller.
Citera
2015-03-11, 16:48
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Domingokatten
Galet?

Verkar överlag finnas en övertro på aktier och fonder, procentuellt över tid genererar dem mer avkastning än ett räntekonto men verkligen inte mer trygghet.
Vadå "inte mer trygghet"? Hört talas om volatilitet? Chansen att "förlora allting" på börsen är noll, bara man inte är korkad med pengarna. Diversifiering och lånsiktigt largecap-ägande, där har du ett succèrecept.

Håll du pengarna i kassaskåpet om du tror att det är "tryggt" så får vi med grundläggande kunskap om värdepapper håva in vinsterna.
Citera
2015-03-11, 17:04
Medlem
Woooqes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonym.hedonist
Det bästa för dig vore nog att läsa på lite mera om "börsen"; uttalar man sig som du gör ("börsen ser dålig ut nu") så förstår man helt klart inte orsakerna bakom börsuppgångar och varför människor öht. investerar pengar i börsbolag. Tips: tillväxten avtar inte förrän alla människor i världen har en iPhone, toyota, båt och lägenhet. Finns miljarder konsumenter som ännu står utanför vårt slit-och-släng samhälle, goda tider väntar för investerarna.

Ingen "tajmar marknaden", det är långsiktiga innehav som gäller.

var påstår jag att börsen är dålig just nu? personligen så vågar inte jag gå in med mycket pengar på börsen när den står på ATH men kör hårt du. kanske stiger börsen i ett helt år till kanske sjunker den, jag chansar dock på att börsen nån gång kommer vara billigare än den är nu och väntar innan jag lastar in allt jag äger och har.
Senast redigerad av Woooqe 2015-03-11 kl. 17:05. Anledning: .
Citera
2015-03-11, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Domingokatten
Galet?

Ja du kan vara trygg i att du har gjort ett dåligt val i alla fall =)
Citera
2015-03-11, 17:07
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
var påstår jag att börsen är dålig just nu? personligen så vågar inte jag gå in med mycket pengar på börsen när den står på ATH men kör hårt du. kanske stiger börsen i ett helt år till kanske sjunker den, jag chansar dock på att börsen nån gång kommer vara billigare än den är nu och väntar innan jag lastar in allt jag äger och har.
Du påstod det i det inlägg jag citerade. "Är dock inte jättesugen på att ösa in allt på börsen som det ser ut nu"

Jag upprepar: ATH är helt irrelevant och att du bryr dig om sådant bevisar att du inte förstår dig på börsen. Det är inte "köp billigt" som är viktigt, det är "få pengarna i arbete så fort som möjligt" som är viktigt.

Lycka till med marknadstajmandet.
Citera
2015-03-11, 17:26
Medlem
Woooqes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonym.hedonist
Du påstod det i det inlägg jag citerade. "Är dock inte jättesugen på att ösa in allt på börsen som det ser ut nu"

Jag upprepar: ATH är helt irrelevant och att du bryr dig om sådant bevisar att du inte förstår dig på börsen. Det är inte "köp billigt" som är viktigt, det är "få pengarna i arbete så fort som möjligt" som är viktigt.

Lycka till med marknadstajmandet.
haha du förstår verkligen inte va? bara för att jag inte vågar lasta tungt på börsen betyder ju inte att jag tycker börsen är dålig, det visar ju bara att jag är för feg för att lasta tungt just nu.

hade jag nu tyckt att börsen var så dålig hade jag väl inte suttit kvar med mina innehav?

och att bara hoppa in på börsen för "att få pengarna i arbete" låter ganska korkat enligt mig. bara så att du vet är ju inte börsen ett arbitrage utan du kan förlora med. men nu kanske du bara formulerade det slarvigt.
Citera
2015-03-11, 17:28
Medlem
Woooqes avatar
Citat:
Ja du kan vara trygg i att du har gjort ett dåligt val i alla fall =)
visst är det enkelt att vara efterklok?
Citera
2015-03-11, 17:38
Medlem
swemaster7s avatar
18 år . Ligger för närvarande på ~ 350k
Citera
2015-03-11, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swemaster7
18 år . Ligger för närvarande på ~ 350k
Slitit hårt för dem eller?
Citera
2015-03-11, 17:44
Medlem
swemaster7s avatar
Citat:
Slitit hårt för dem eller?

Cirka 1/3 Självintjänat, 2/3 Arv.
Citera
2015-03-11, 17:56
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
haha du förstår verkligen inte va? bara för att jag inte vågar lasta tungt på börsen betyder ju inte att jag tycker börsen är dålig, det visar ju bara att jag är för feg för att lasta tungt just nu.
Nej, det visar bara att du inte kan något alls om "börsen". Man pratar inte om att "lasta tungt" eller "inte våga lasta tungt" om man har ett hum om varför börsbolagens aktier ökar i värde över tid.

Citat:
och att bara hoppa in på börsen för "att få pengarna i arbete" låter ganska korkat enligt mig. bara så att du vet är ju inte börsen ett arbitrage utan du kan förlora med. men nu kanske du bara formulerade det slarvigt.
Vad du tycker är nog inte så relevant i det här fallet.

Ingen med vett i huvet "förlorar" på börsen. Det enda index som haft långvarig recession under de senaste åren (typ 20+ år) är Nikkei 225.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in