2015-03-08, 01:13
Medlem
Sweeper80s avatar
Är det någon mer som tycker att ens födelsedag är jobbig? T ex när de ska sjunga för en?
Citera
2015-03-08, 23:39
Medlem
KonungHonungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sweeper80
Är det någon mer som tycker att ens födelsedag är jobbig? T ex när de ska sjunga för en?
Då ska vi inte snacka om föredrag inför grupp. Mycket intryck att ta in där.

Citat:
Ursprungligen postat av Jegoooooo
De kan vara rätt kritikkänsliga och pretentiösa har jag märkt.
Umgås man som HSP med en average Joe kanske man kan uppfattas som pretentiös fast man egentligen bara är djupare och känsligare? Det kanske är lättare att avfärda någon som pretentiös än att inse att man är av sämre kvalité.
Senast redigerad av KonungHonung 2015-03-09 kl. 00:35.
Citera
2015-03-09, 00:34
Medlem
Sweeper80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KonungHonung

Umgås man som HSP med en average Joe kanske man kan uppfattas som pretentiös fast man egentligen bara är djupare och känsligare?

Har inga större problem med att hålla föredrag; stå i centrum för en speciell dag då alla hyllar en samtidigt - för kraftigt, positivt, känslopåslag. No like...
Citera
2015-03-11, 09:46
Medlem
Sweeper80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KonungHonung

Umgås man som HSP med en average Joe kanske man kan uppfattas som pretentiös fast man egentligen bara är djupare och känsligare? Det kanske är lättare att avfärda någon som pretentiös än att inse att man är av sämre kvalité.

...eller uppfattas som att man har Asperger... Det är skillnad på att inte kunna ta in känslointryck och därför ha undvikandebeteende eller att ta in för många känslointryck och att det blir för jobbigt, och därför ha undvikandebeteende!
Citera
2015-03-11, 12:27
Medlem
Monifas avatar
Jag är HSP och det är väl både bra och dåligt.
- Är väldigt känslig för temperaturer, är så gott som aldrig "lagom" utan fryser alltid eller svettas.
- Kan kliva in i ett rum och känner direkt stämningen. Som med min sambo kan det vara väldigt jobbigt om han har en dålig dag och är lite surmulen för jag blir nervös, orolig och är rädd att jag gjort något.
- Är väldigt rädd för att bli lämnad eller att det ska hända mina nära någonting.
- Kan inte ha radio/tv på samtidigt som jag pratar med någon annan. Kan inte sortera ljud. Värdelöst i folksamlingar...
- Kan tänka på saker jag sagt/gjort/vart med om i evigheter. Vända o vrida, fram o tillbaka.

Jag arbetar aktivt på att inte ta åt mig av allt och att inte övertänka. Det är svårt men det går.
Har OCD på toppen av det med och haft PTSD (som jag inte anser har någon koppling till vad jag var med om men det är en annan historia)
Citera
2015-03-11, 13:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sweeper80
Jag firar inte födelsedagar.
Men jag är inte bekväm med att stå i centrum på liknande sätt.

Jag kan stå och tala framför folk, jag kan babbla om det mesta, även intimt och personligt, men hyllningar och fokus på mig är jag inte bekväm med.

Vet inte det beror på hsp eller om det beror på följder av min uppväxt.
Jag kan ta kritik och värderande av det jag gör, men inte den jag är.
Citera
2015-03-11, 15:24
Medlem
Sweeper80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Monifa
Jag är HSP och det är väl både bra och dåligt.
- Är väldigt känslig för temperaturer, är så gott som aldrig "lagom" utan fryser alltid eller svettas.
- Kan kliva in i ett rum och känner direkt stämningen. Som med min sambo kan det vara väldigt jobbigt om han har en dålig dag och är lite surmulen för jag blir nervös, orolig och är rädd att jag gjort något.
- Är väldigt rädd för att bli lämnad eller att det ska hända mina nära någonting.
- Kan inte ha radio/tv på samtidigt som jag pratar med någon annan. Kan inte sortera ljud. Värdelöst i folksamlingar...
- Kan tänka på saker jag sagt/gjort/vart med om i evigheter. Vända o vrida, fram o tillbaka.

Jag arbetar aktivt på att inte ta åt mig av allt och att inte övertänka. Det är svårt men det går.
Har OCD på toppen av det med och haft PTSD (som jag inte anser har någon koppling till vad jag var med om men det är en annan historia)

Det där var jag...
Så, hur är du?
Citera
2015-03-11, 15:26
Medlem
Gertrud1s avatar
har inte hunnit läsa tråden men svara för att hitta den igen

Jag är - jag försöker inte få bort den - jag låter den arbeta för mig.

Men jobbigt - ja
Citera
2015-03-11, 16:37
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
har inte hunnit läsa tråden men svara för att hitta den igen

Jag är - jag försöker inte få bort den - jag låter den arbeta för mig.

Men jobbigt - ja

Jag tycker många verkar blanda ihop sin högkänslighet med psykiska problem, därför är jag lite trött på begreppet eftersom så många offer använder det. (har inte läst tråden) Vissa skyller sina borderlinedrag på HSP, men det är inte samma.

Jag är HSP helt klart. Det tar flera dagar för mig att bearbeta känslomässiga intryck, bearbeta är kanske fel ord, mera att allt måste få sjunka in i dess egen takt, men det är väl bara att tillåta sig den tiden, det är ju det som är bra med denna upptäckt, och den mesta forsningen nu, det blir mer tydligt att vi är individer, och de där "det är bara att" människorna som tar för givet att alla funkar som dom (inbillar sig) att de gör får ju inte så mycket att säga till om längre.

Sedan vet inte jag hur represantativ jag är för HSP. Jag är kanske lite konstig som har både maskros och orkidegenen.
Ibland framställs det som det vore motsatser, det tycker inte jag.

Båda är en förmåga. Orkidégenen är lite som att köra en porsche, den är känslig, lite överstyrd.
Men visst går det att köra en porsche om man är skicklig.
Det tar väl längre tid att lära sig än en volvo bara.

För även om man är känslig för kritik tex, så är det ju ens EQ som avgör hur man hanterar sina känslor.

Jag tror jag har lärt mig att stänga av känsligheten när jag måste. Dvs om jag ska göra något som är jobbigt, sedan kommer det hemma i lugn och ro
Citera
2015-03-11, 17:48
Medlem
Jag tror att jag själv är HSP då det känner igen många saker folk skrivit i denna tråd. Jag vill så gärna lära mig att bli mindre känslig då det i vissa situationer gör mig utmattad. Hur ska man gå tillväga, hur har ni andra gjort för att lära er hantera detta?
Citera
2015-03-11, 18:54
Medlem
Sweeper80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av candystripes
Jag tror att jag själv är HSP då det känner igen många saker folk skrivit i denna tråd. Jag vill så gärna lära mig att bli mindre känslig då det i vissa situationer gör mig utmattad. Hur ska man gå tillväga, hur har ni andra gjort för att lära er hantera detta?

Små doser! Jag är med några timmar på julafton och åker hem sedan, äter middag med ett par stycken personer ute, oavsett hur jämn födelsedag, går aldrig på stan en hel dag, tar aldrig om av whiskeyn, osv... Små doser!
Citera
2015-07-27, 03:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av candystripes
Jag har tränat på att bli mer bekväm i mig själv och kunna acceptera hur jag är. Om man har press på sig så blir man snabbare trött.

Det finns bra guider och böcker inom ämnet. Ska själv börja läsa lite snart hade jag tänkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in