2015-02-09, 23:12
Medlem
Någon här som är en hsp? Högkänslig person kanske det också kallas? Tycker ni det är jobbigt? Hur är ni som personer? Påverkas ni av det? Har ni knep eller tankesätt för att liksom få bort den där känsligheten?
Citera
2015-02-09, 23:14
Medlem
NovaOculuss avatar
Det är väl biologiskt
Citera
2015-02-09, 23:14
Medlem
Herrn-och-Fruns avatar
Jag är och det förstör mycket för mig.

Hur är du själv? Påverkar det dig negativt?
Citera
2015-02-09, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herrn-och-Frun
Jag är och det förstör mycket för mig.

Hur är du själv? Påverkar det dig negativt?

Förstör vet jag inte men är så less på att ta in alla intryck hela tiden och ta åt mig av allting och känna av allting. Önskar att jag bara kunde skaka av mig saker men det kan jag aldrig och jag går och grubblar på saker i flera år som andra säkert inte skulle lägga en endaste tanke på.
Killen min säger hela tiden att jag måste sluta ta åt mig av allt och inte vara så känslig för allt. Men jag vet inte hur jag ska göra det. Kan säga att allt stämmer in på mig om hsp. Precis allt.
Citera
2015-02-09, 23:25
Medlem
particulum1s avatar
Ja, ser det som en gåva, en egenskap som jag omfamnar och utvecklar. Var lite jobbigt tidigare i mitt liv, men efter en del mentalt tränande under åren så är det under kontroll och tjänar mig bra överlag.
Citera
2015-02-09, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
Ja, ser det som en gåva, en egenskap som jag omfamnar och utvecklar. Var lite jobbigt tidigare i mitt liv, men efter en del mentalt tränande under åren så är det under kontroll och tjänar mig bra överlag.

Hur har du gjort och vilka förbättringar ser du?
Citera
2015-02-09, 23:34
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av million88
Hur har du gjort och vilka förbättringar ser du?

Meditation för det mesta, får inte längre negativa och störande effekter av intrycken jag mottar. Problemet jag upplevde förut var att mina sinnen, då menar jag alla sinnen tog emot generellt mycket intryck vilket skapade en tung belastning för min mentala verksamhet så som okontrollerade tankar, vilket ledde till okontrollerade känslor. Har lärt mig att distansera mig och tolka alla intryck från ett slags externt objektivt perspektiv och kan välja själv att ta åt mig av det jag vill ta åt mig utav, och sortera bort det jag inte vill ta åt mig utav.
Citera
2015-02-10, 00:30
Medlem
daaangs avatar
Jag har lärt mig handskas med det ganska bra. Det enda jag verkligen har problem med är våld osv, ser jag eller hör om någon/några/något råkat riktigt illa ut så kan jag må dåligt av det i flera dagar.. Särskilt när det gäller djur & barn. Och sedan att jag behöver mycket tid för mig själv ser jag som ett problem..
Citera
2015-02-10, 02:46
Medlem
Ni som är HSP, har ni bra intuition? Dvs. är ni duktiga på att "Läsa av" situationer?
Citera
2015-02-10, 03:10
Medlem
kanelkakas avatar
Hur vanligt är det att människor som hävdar att de är högkänsliga (HSP), har, eller eventuellt har, en PTSD-diagnos?

Jag ser kopplingar ibland.
Citera
2015-02-10, 04:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kanelkaka
Hur vanligt är det att människor som hävdar att de är högkänsliga (HSP), har, eller eventuellt har, en PTSD-diagnos?

Jag ser kopplingar ibland.

Det har jag ingen aning om. Jag har inte varit med om något som gett mig ptsd, har ju varit så här sen jag var liten så länge jsg kan minnas, är ju min personlighet däremot lider jag av ångest.
Citera
2015-02-10, 04:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TylerDurden24
Ni som är HSP, har ni bra intuition? Dvs. är ni duktiga på att "Läsa av" situationer?

Vad menar du med läsa av situationer?
Något jag är bra på(som kanske alla tycker de är bra på) är att jag vet direkt när någon ljuger och jag vet direkt varför människor beter sig på ett speciellt sätt. Jag ser igenom allt och vet oftast hur människor mår utan att de säger något. Jag vet när något inte stämmer.
Sen är det ju tyvärr så att även om jag vet när någon ljuger så berättar jag inte det. Eftersom jag även har äckligt hög empati och sympatiförmåga för idioter så vill jag inte sätta dit och konfrontera folk för jag känner att de kommer kännas jobbigt för dem. Vet ju själv hur det känns när man blir tagen på bar gärning så jag undviker att utsätta andra för det eftersom jag i princip känner det dom känner. Och det kan jag bli jävligt arg över och försökt jobba på det. Men det blir för mycket känslor helt enkelt så jag låter det oftast vara.

Kan ni lita på någon? Vet inte om de har något med hsp att göra men jag litar inte på någon, har aldrig litat på någon och kommer aldrig göra det. Skulle aldrig kunna anförtro mig åt någon vän t.ex. även fast jag är känslig så pratar jag aldrig om mina egna känslor till någon. Skulle aldrig öppna upp mi för någon. Utan jag bär hellre på allt inombords. Däremot tycker jag om att hjälpa när andra har problem.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in