Citat:
Ursprungligen postat av
Erese
Ok. Du syftade inte på den Ghandi. Läste fel. Men argumentet kvarstår.
Jo jag menade den Ghandi, alltså Mahatma Gandhi, jag skrev fel namn.
Citat:
Ursprungligen postat av
Erese
Varför drar du in honom?
Därför att han var en människa, inte Gud eller supermänniska, på samma sätt som Jesus var en människa:
"Ty eftersom döden kom genom en människa kommer också uppståndelsen från de döda
genom en människa. Liksom alla dör genom Adam, så skall också alla
få nytt liv genom Kristus."(1Kor 15:21 Bibel2000)
Citat:
Ursprungligen postat av
Erese
Vad kunde han som 99.9 % av världens människor inte skulle vara kapabla till?
Han stod emot det Brittiska imperiet utan våld, inte alla människor skulle reagera så, utan många skulle vilja ta till våld.
Citat:
Ursprungligen postat av
Erese
Om Ghandi kunde göra de saker som Jesus kunde så...ja i så fall. Men det kunde han inte. Så nej. Ingen supermänniska.
Om Ghandi skulle ha klarat av att vara trogen Gud och hans lagar vet vi inte, Jesus var det i alla fall, ingen annan människa har varit det, men det betyder inte att Jesus var en supermänniska eller Gud.
Citat:
Ursprungligen postat av
Erese
Du påstår att Jesus var en vanlig människa. Själva defintionen av vanlig är att smälta in.
Jasså? Jag är en vanlig människa, men det är inte alltid att jag smälter in, president Obama är en vanlig människa, han smälter verkligen inte in.
Citat:
Ursprungligen postat av
Erese
Du antydde. Du sade att han bestämmer. Så han kan välja ifall det ska hända eller inte och han väljer att det ska hända.
Var menar du att jag har sagt det?
Det jag har sagt är att det ska vara Gud som bestämmer vad som är gott och ont eftersom han vet hur hans skapelse är skapad och vet vad hans skapelse behöver.
Det är tvärtom så att Gud inte bestämmer över jorden, han har lämnat över ansvaret om jorden till människorna och Satan:
"
Djävulen förde honom högt upp och lät honom i ett ögonblick se alla riken i världen och sade till honom: ”Jag skall ge dig all denna makt och härlighet, ty den har lagts i mina händer och jag kan ge den åt vem jag vill." (Lukas 4:5-6 Bibel2000)
Om barn får cancer t.ex. på grund av miljögifter som människor spridit ut, så är det inte Gud som har gett barnet cancer, utan mänsklighetens avfall från det goda där man förstör jorden, naturen och människorna.
Citat:
Ursprungligen postat av
Erese
Jaha. Det är så det är. Han har bara råkat missa den lilla detaljen att vi har försökt att bota och bli av med det här problemet så länge som det har existerat? Ifall Gud hade skickat ner ett meddelande där det stod "Hej människor. Om ni vill att jag utplånar cancer så knäpp bara med fingarna" menar han att vi inte skulle gå med på det då? Lilla Ida som ligger och plågas i en unken sjukhussäng med tio slangar och inte kommer få uppleva sin egna femårsdag är säkert jättenöjd med den här överenskommelsen.
Gud har redan skickat massor med meddelanden, med instruktioner på vad människan ska göra för att bli av med cancer, och t.o.m. bli av med döden överhuvudtaget. Varje dag skickar Gud hans folk över hela jorden för att förmedla dessa meddelanden, men dom flesta stänger bara dörren och vill inte lyssna. Och många som ändå lyssnar tycker att Gud kräver för mycket, man vill själv bestämma vad som är gott och ont, och vill fortsätta att leva mot Guds lagar.
Citat:
Ursprungligen postat av
Erese
Om Stefan Löfven hade resonerat på samma sätt så hade det utan tvekan varit en diktatur.
Resonerat på vilket sätt menar du?
Citat:
Ursprungligen postat av
Erese
Så varför lever då de som dyrkar Satan extra länge enligt dig?
Även dom som dyrkar Gud lever "extra länge".