2015-03-11, 07:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Om Jesus nu då har all makt( allsmäktig) Så undrar jag vad Jesus ska med Gud till?
OCH är Jesus Gud som vissa påstår så förstår jag inte varför det i sådana fall behövs tre olika skepnader i en?
Tycker att allt är underligt och ibland kan jag tänka. Man skall helt enkelt inte förstå det men samtidigt tänker jag. Varför skall man inte förstå det klart och tydligt?

Möjligen av samma anledning att vi t.ex. lever i en tredimensionell värld med ett oändligt värde av pi och kvarkar som bygger upp atomer: för att vi människor tycker att det är roligt att utforska, och Gud har gett oss det som en gåva.

Men oftast utforskar vi bara i syfte att få mer makt, inte för att söka Gud eller bli bättre människor. Gud vill vi istället ska ha färdiga, tydliga regler så att vi kan förkasta dem och honom och få ännu mer makt.

Sen blir säkert Gud lite kåt av att vi "söker" honom också.
Citera
2015-03-11, 08:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Förutom att det hävdas så i bibeln där det i övrigt hävdas väldigt mycket.
Hur vet du att detta ens skulle kunna stämma?

Ser ju ut som rena godnattsagorna för vilken normal människa som helst.

Men herregud, får man inte diskutera i det här delforumet? Om man skriver vad man själv tror så klagar Bogomil på att man inte har belägg, och om man citerar bibeln så klagar du på att den är otillförlitlig
Citera
2015-03-11, 10:13
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av den.femte.kaparen
Men herregud, får man inte diskutera i det här delforumet? Om man skriver vad man själv tror så klagar Bogomil på att man inte har belägg, och om man citerar bibeln så klagar du på att den är otillförlitlig
Detta är nu inte en bokklubb som du och många andra verkar tro.
I en bokklubb är det helt ok att spåna vilt och fritt men nu är Religion insorterad under Vetenskap och (Humaniora) som det hette en gång i tiden. Det kräver en viss nivå på inläggen även om du har svårt att acceptera det.

Här hävdar personen att en människa blev allsmäktig och en Gud...
Tycker du inte att det kräver lite eftertanke hur det gick till och om det över huvud taget ens inträffade?

De åsikter du besitter i blind tro är ju sådana som man närmast finner hos sekter.
Var finns din eftertanke och analys på påståenden som dessa?
Du är ju bevisligen en mycket duktig programmerare så din logiska analysförmåga är det ju inget fel på, långt därifrån.
Citera
2015-03-11, 10:56
Medlem
Citat:

Egentligen: Eftersom de design som Gud (som är en nu levande människa) gjort, är copyright, så är det rent brottsligt att gång på gång påstå att det är en annan person som är upphovsmannen. Samt kräva att man måste tro på denne andre annars får man inte del av eviga livet eller får plågas i evigheten.

Andra lögner också, om att upphovsmannen inte är en människa utan en "allsmäktig ande som styrt historien och designat alla levande varelser.

Alla dessa lögner får honom ju att framstå som en mänsklighetens plågoande, massmördare och maktgalen skitstövel.

Detta är inte allt, sedan påstås det att han sagt si och så också och detta används för att skuldbelägga och styra människor och får det att se ut som det skulle vara hans vilja, en förbannad massa skit som han aldrig sagt och aldrig velat.

Grovt förtal, urkundsförfalskning, brott mot upphovsrätt samt identitetsstöld. Det finns säkert mer!

Varsågoda och skölj.
Senast redigerad av skrumpelnubb 2015-03-11 kl. 11:13.
Citera
2015-03-11, 11:03
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Möjligen av samma anledning att vi t.ex. lever i en tredimensionell värld med ett oändligt värde av pi och kvarkar som bygger upp atomer: för att vi människor tycker att det är roligt att utforska, och Gud har gett oss det som en gåva.

Men oftast utforskar vi bara i syfte att få mer makt, inte för att söka Gud eller bli bättre människor. Gud vill vi istället ska ha färdiga, tydliga regler så att vi kan förkasta dem och honom och få ännu mer makt.

Sen blir säkert Gud lite kåt av att vi "söker" honom också.

Ja visst kan det vara så att Gud finner en viss tillfredsställelse i att vi så att säga skall "söka svaren" om vi inte hade den drivkraften att söka svar på allt kvarkande och atomande så skulle vi helt logiskt ej vara i behov av en egen hjärna.
Så kan jag logiskt tänka i detta allsmäktighetsprat. Gud gav oss en egen hjärna att söka svaren, annars skulle vi vara radiostyrda av denna kraft.
Samtidigt kan jag tänka. Vad sjutton får Gud ut av att sitta och titta på oss människor som han nu då har skapat och till vad har han skapat oss? Att roa honom?

Forskningen handlar mycket om att hjälpa människor framåt och dess överlevnad.
Sedan finns det maktmissbrukare även där naturligtvis.
Galningar och egoister finns överallt.
Citera
2015-03-11, 11:07
Medlem
Citat:
Detta är nu inte en bokklubb som du och många andra verkar tro.
I en bokklubb är det helt ok att spåna vilt och fritt men nu är Religion insorterad under Vetenskap och (Humaniora) som det hette en gång i tiden. Det kräver en viss nivå på inläggen även om du har svårt att acceptera det.

Men hur ska det kunna diskuteras som vetenskap om man varken accepterar det som står i bibeln (det som folk har skrivit förr) eller folks egna erfarenheter i nuet? Jag antar att du inte själv har gjort experiment för att hitta Higgs-partikeln, eller ens för att se en atom, men du tror på dem för att det finns tillräckligt många personer som säger att de finns?

För övrigt så spånas det fritt i många vetenskaper, t.ex. teoretisk fysik. Det måste man göra för att komma någonstans.
Senast redigerad av den.femte.kaparen 2015-03-11 kl. 11:10.
Citera
2015-03-11, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erese
Ok. Du syftade inte på den Ghandi. Läste fel. Men argumentet kvarstår.
Jo jag menade den Ghandi, alltså Mahatma Gandhi, jag skrev fel namn.

Citat:
Varför drar du in honom?

Därför att han var en människa, inte Gud eller supermänniska, på samma sätt som Jesus var en människa:

"Ty eftersom döden kom genom en människa kommer också uppståndelsen från de döda genom en människa. Liksom alla dör genom Adam, så skall också alla få nytt liv genom Kristus."(1Kor 15:21 Bibel2000)

Citat:
Vad kunde han som 99.9 % av världens människor inte skulle vara kapabla till?

Han stod emot det Brittiska imperiet utan våld, inte alla människor skulle reagera så, utan många skulle vilja ta till våld.

Citat:
Om Ghandi kunde göra de saker som Jesus kunde så...ja i så fall. Men det kunde han inte. Så nej. Ingen supermänniska.

Om Ghandi skulle ha klarat av att vara trogen Gud och hans lagar vet vi inte, Jesus var det i alla fall, ingen annan människa har varit det, men det betyder inte att Jesus var en supermänniska eller Gud.

Citat:
Du påstår att Jesus var en vanlig människa. Själva defintionen av vanlig är att smälta in.

Jasså? Jag är en vanlig människa, men det är inte alltid att jag smälter in, president Obama är en vanlig människa, han smälter verkligen inte in.

Citat:
Du antydde. Du sade att han bestämmer. Så han kan välja ifall det ska hända eller inte och han väljer att det ska hända.

Var menar du att jag har sagt det?

Det jag har sagt är att det ska vara Gud som bestämmer vad som är gott och ont eftersom han vet hur hans skapelse är skapad och vet vad hans skapelse behöver.

Det är tvärtom så att Gud inte bestämmer över jorden, han har lämnat över ansvaret om jorden till människorna och Satan:

"Djävulen förde honom högt upp och lät honom i ett ögonblick se alla riken i världen och sade till honom: ”Jag skall ge dig all denna makt och härlighet, ty den har lagts i mina händer och jag kan ge den åt vem jag vill." (Lukas 4:5-6 Bibel2000)

Om barn får cancer t.ex. på grund av miljögifter som människor spridit ut, så är det inte Gud som har gett barnet cancer, utan mänsklighetens avfall från det goda där man förstör jorden, naturen och människorna.

Citat:
Jaha. Det är så det är. Han har bara råkat missa den lilla detaljen att vi har försökt att bota och bli av med det här problemet så länge som det har existerat? Ifall Gud hade skickat ner ett meddelande där det stod "Hej människor. Om ni vill att jag utplånar cancer så knäpp bara med fingarna" menar han att vi inte skulle gå med på det då? Lilla Ida som ligger och plågas i en unken sjukhussäng med tio slangar och inte kommer få uppleva sin egna femårsdag är säkert jättenöjd med den här överenskommelsen.

Gud har redan skickat massor med meddelanden, med instruktioner på vad människan ska göra för att bli av med cancer, och t.o.m. bli av med döden överhuvudtaget. Varje dag skickar Gud hans folk över hela jorden för att förmedla dessa meddelanden, men dom flesta stänger bara dörren och vill inte lyssna. Och många som ändå lyssnar tycker att Gud kräver för mycket, man vill själv bestämma vad som är gott och ont, och vill fortsätta att leva mot Guds lagar.

Citat:
Om Stefan Löfven hade resonerat på samma sätt så hade det utan tvekan varit en diktatur.

Resonerat på vilket sätt menar du?

Citat:
Så varför lever då de som dyrkar Satan extra länge enligt dig?

Även dom som dyrkar Gud lever "extra länge".
Citera
2015-03-11, 11:19
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Egentligen: Eftersom de design som Gud (som är en nu levande människa) gjort, är copyright, så är det rent brottsligt att gång på gång påstå att det är en annan person som är upphovsmannen. Samt kräva att man måste tro på denne andre annars får man inte del av eviga livet eller får plågas i evigheten.

Andra lögner också, om att upphovsmannen inte är en människa utan en "allsmäktig ande som styrt historien och designat alla levande varelser.

Alla dessa lögner får honom ju att framstå som en mänsklighetens plågoande, massmördare och maktgalen skitstövel.

Detta är inte allt, sedan påstås det att han sagt si och så också och detta används för att skuldbelägga och styra människor och får det att se ut som det skulle vara hans vilja, en förbannad massa skit som han aldrig sagt och aldrig velat.

Grovt förtal, urkundsförfalskning, brott mot upphovsrätt samt identitetsstöld. Det finns säkert mer!

Varsågoda och skölj.
Här håller jag med dig fullkomligt. Om nu Gud vore allsmäktig och älskar oss alla så borde Gud kunnat gjort oss perfekta och dessutom kunna ingripa nu och göra om allt då.
Annars har han ju bevisligen misslyckats med sitt allsmäktiga skapande.
OCH varför vill man bli dyrkad? Det tycker då jag är mer Satans melodi. Vem är då Gud egentligen?
Blir man lurad av det som finns nedskrivet och är det meningen(vilket jag uppfattat) att man skall noga, noga se vad som är ont eller gott och inte tro blint på till exempel "stening"
Det står så då är det så och punkt slut. Det är inte en kärleksfull handling även om den då påstås komma från Gud.
Det ser då inte jag som en gudomlig handling utan tvärtom fan självs handling och önskan.
Lika att hota människor med helvetet om de inte "TROR" De kan vara mer kärleksfulla än dem som påstår sig tro.
Citera
2015-03-11, 11:25
Medlem
Citat:
Du säger att han hade samma makt som Gud. Gud hade alltså bara makt över himlen? Skapade inte Gud jorden? HUr kan du skapa något som du inte har makt över?

Utom lite trolleri som att gå på vatten och göra blinda människor seende.
Nej, från början skapades allting åt Sonen. Mewn så hände det så kallade syndafallet, och Gud tapapde intresset för jorden, människor och Satans änglar, som efter en strid i himlen kastades ner till jorden. Sedan dess är jorden de ondas domän och Satan dess härksare. Därför var han tvungen att besegra världen, som inte kunde döma rättvist. Han belv ju oskyldigt dömd för att Pilatus var rädd för upplopp. Så det gäller att hålla reda på vilken tidpunkt vi talar om.

Det är inte trolleri, det sker genom Guds ande. När någon bekänner Jesus som Gud eller Guds son bistår Gud den personen med under och tecken för att andra ska komma till tro. Så det handlar inte om bara om makt så som vissa här i tråden vill göra gällande. Paulus, som skrev de flesta breven i NT, fick makt att bygga upp, medan en profet i GT fick makten att bygga upp och att riva ner. Lite kryptiskt för det kan i stort sett handla om vad som helst. Och givetvis så berättar jag inte allt jag vet om saken Varför Paulus inte fick makten att riva ner kan bero på att han innan han blev kristen förföljde och lät döda kristna med de judiska översteprästernas välsigensle. Smart av Gud att använda just honom som ett av sina främsta tjänare. Han stod verkligen i skuld till Gud.
Citera
2015-03-11, 11:31
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Men hur ska det kunna diskuteras som vetenskap om man varken accepterar det som står i bibeln (det som folk har skrivit förr) eller folks egna erfarenheter i nuet? Jag antar att du inte själv har gjort experiment för att hitta Higgs-partikeln, eller ens för att se en atom, men du tror på dem för att det finns tillräckligt många personer som säger att de finns?

För övrigt så spånas det fritt i många vetenskaper, t.ex. teoretisk fysik. Det måste man göra för att komma någonstans.
Skillnaden ligger ju i att andra forskare kan gå in i CERN och göra om experimentet eller hur? Har du hört någon som kommit fram med en bön eller kallat på Gud genom en besvärjelse som går att upprepa? Tror inte det va? Detta vet du ju redan så varför du frågar förstår jag ej.

Sedan beror ju möjligheten i att påvisa Gud i hur du definierar hen och vilka egenskaper du hävdar hen har inget annat. Men då INGEN i hela världshistorien kunnat göra det och förklara hur de vet detta och kommit fram till det så finns det ju faktiskt ingen Gud att ta ställning till om man nu skall vara ärlig. Finns ingen som givit detta.

Med den bakgrunden blir ju en vidare debatt rätt konstig då vi inte har en susning om vad/vem/om ens någon, återuppväckte Jesus tycker du inte det?

Ateister brukar ju bli beskyllda för att de tror universum kom till från inget men detta är ju inget annat än just det. Ingen har definierat Gud och härlett hur de kommit fram till det men ändå tror man att detta inget skapat universum och återuppväckt Jesus och gjort honom till Gud...

Rätt märklig argumentation de troende för tycker du inte det själv?
Citera
2015-03-11, 11:34
Medlem
Roger Rabbits avatar
Citat:
Men hur ska det kunna diskuteras som vetenskap om man varken accepterar det som står i bibeln (det som folk har skrivit förr)

Det som är felaktigt .

Citat:
eller folks egna erfarenheter i nuet?

Det folk tror de upplever och sannolikt gör det (om de inte är såna där lurifaxer som bara är ute efter makt och pengar), men sannolikt har andra förklaringar än "gud".

Summa summarum, innan det finns belägg är det egentligen bara kuriosa att diskutera detta, och korkat att acceptera det som någon sorts sanning. Det är bättre att leva sitt liv som att det inte finns någon kosmisk Saddam Hussein som övervakar allt man gör och tänker eller kräver att man dyrkar hen.

Citat:
Jag antar att du inte själv har gjort experiment för att hitta Higgs-partikeln, eller ens för att se en atom, men du tror på dem för att det finns tillräckligt många personer som säger att de finns?

Man kan inte "se" en atom då den är mindre än ljusets våglängd. Man kan göra en projektion och titta på den, vilket är rätt läckert det med.

Argument ad populum är inget vidare heller. Du kan (i teorin i alla fall) upprepa higgs-experimentet och titta på egna atomer om du har tillgång till ett elektronmikroskop. Alla de miljarder människor som tror på gud(ar) änglar och demoner etc. har däremot inte kunnat förse oss med ett enda övertygande bevis för existensen av dessa övernaturliga fenomen.

Citat:

Ja, spåna är kul och bra. Men i fysikens fina värld så accepterar man inte vad som helst bara för att det står skrivet (som t.ex. den felaktiga bibeln), eller för att resultatet av något spån är extra tilltalande (som det flygande spagettimonstret), utan det krävs empiriska bevis.
Citera
2015-03-11, 11:37
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Skillnaden ligger ju i att andra forskare kan gå in i CERN och göra om experimentet eller hur? Har du hört någon som kommit fram med en bön eller kallat på Gud genom en besvärjelse som går att upprepa? Tror inte det va? Detta vet du ju redan så varför du frågar förstår jag ej.

Sedan beror ju möjligheten i att påvisa Gud i hur du definierar hen och vilka egenskaper du hävdar hen har inget annat. Men då INGEN i hela världshistorien kunnat göra det och förklara hur de vet detta och kommit fram till det så finns det ju faktiskt ingen Gud att ta ställning till om man nu skall vara ärlig. Finns ingen som givit detta.

Med den bakgrunden blir ju en vidare debatt rätt konstig då vi inte har en susning om vad/vem/om ens någon, återuppväckte Jesus tycker du inte det?

Ateister brukar ju bli beskyllda för att de tror universum kom till från inget men detta är ju inget annat än just det. Ingen har definierat Gud och härlett hur de kommit fram till det men ändå tror man att detta inget skapat universum och återuppväckt Jesus och gjort honom till Gud...

Rätt märklig argumentation de troende för tycker du inte det själv?
Du kan inte gå utanför din egen fyrkantiga kub och tänka detta: Ingen har definierat GUD men ändå så tror jag inte på att GUD har skapat universum, återuppväckt Jesus och gjort honom till GUD
Du är medveten om att det påståendet heller ej behöver vara sant eller komplett?

Det är just detta fenomen man diskuterar här i trådarna.
Ingen sitter så att säga på sanningen men man kan spekulera fram och tillbaka på ett vuxet och intelligent sätt och helst utan DUMHUVUD förklaringar med i tid och otid som dessutom är mycket obegåvat och innehar låg nivå av kunskap.
Inte direkt svårt att säga dumhuvud till någon och heller inte så intellektuellt krävande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in