Citat:
Ursprungligen postat av
blondinibland
Varför visade de Taags ansikte men inte juridikstudentens?
Verkar vara vääääldigt godtyckligt det där om de hänger ut identitet eller inte. För mig som redan smygkikat på nästa avsnitt konfronterar de en man som skrivit:
- Mordhot till tjej och väldigt mycket andra förolämpningar.
- Skrivit väldigt grova förolämpningar om samma tjejs avlidne pojkvän (Gräva upp och bajsa på skelettet, etc.). Även trakasserat andra med avlidna nära.
- Ringt och fejkat ett dödsbud till en mamma.
Även om taags skrev väldigt grova saker (zigenare bör utrotas m.m.) så det i det här i min bok mycket värre övergrepp. Men de hänger trots det inte ut den här mannens identitet. Det enda de gör är att de står utanför hans dörr och man får höra hans röst, och mannen blånekar till allt.
Vilka har de hittills hängt ut helt med namn och opixlat ansikte?
- Alexander Hult.
- Lastbilschaffisen Dragan.
- Pongo.
- Hans Winberg, Exponerat.
- Taags.
(Fyll gärna på om jag glömt någon.)
Varför väljer de att hänga ut just dessa med namn och bild? Alexander Hult var redan offentlig. Dragan var rakryggad, ärlig och stod på sig, och Pongo stod också på sig i någon mån. Hans och taags flydde direkt från konfrontationen.
Det verkar alltså bero på hur du hanterar konfrontationen som avgör om du blir helt uthängd eller "anonymt" uthängd. Gör du avbön eller blånekar klarar du dig. Flyr du blir du helt uthängd. Och värst: Står du på dig blir du helt uthängd.
Detta är i mina ögon riktig jävla fultaktik från Adolf Aschbergs sida. De vill inte ha folk som står på sig, de vill att alla de konfronterar ska pussa deras fötter och göra avbön. Det bekräftar deras bild av näthataren som "fegt kräk". Därför inför de någon form av "straffmildring" om näthataren är "samarbetsvillig".
Jag tycker det är ganska sjukt att de väljer att hänga ut Dragan, som skrivit "sopslut fittskräp" och sedan rakryggat står för vad han tycker, medan de skonar en person som spelat in ett fejkat dödsbud och fegt blånekar.
Sen kan jag tycka att det straffet de uthängda personerna får inte står i proportion till brottet. Det gäller även taags.