2015-03-10, 17:14
Medlem
Spiritualitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pickledonion
Din fråga är helt irrelevant för samtalet. Ingen kan vara allsmäktig eftersom själva allsmäktigheten är en paradox. Om Gud existerar, vilket för övrigt är högst osannolikt, så spelar det ingen roll vad denna Gud är. Allsmäktig kan man i alla fall inte vara eftersom själva definitionen av allsmäktighet är omöjlig att uppnå oavsett hur man vrider och vänder på det. Paradoxen kommer alltid att finnas där.

Människan kan inte svara på om gränslös kraft och makt existerar, paradoxen finns enbart eftersom att vi existerar.

Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Visst skulle det kunnat varit så att himmelriket varit här och nu men det är inte det och verkade heller inte vara det på Guds tid när han så att säga ingrep med bland annat utrota Sodom och Gomorra och allt och alla där i.
Det måste ju i sådana fall ha startat med Adam och Eva då? Logiskt sett har vi alltså betett oss som svin sedan tidernas begynnelse.
Jag kan fundera då bland annat på detta. Hur kunde Gud misslyckas så totalt med oss människor om han nu är allsmäktig? varför ingrep han inte direkt där vid Adam och Eva? Varför låta miljarder människor födas och dö. Då han i sådana fall kunde ha ingripit redan där som han nu gjorde med Sodom och Gomorra.
Jag får inte ihop detta i min skalle.
Just sådana här frågor får mig att tvivla ofta.

Tänker du aldrig så?
Du tror bara utan att ifrågasätta något som står eller så? Jag är inte sådan jag. Gud får lov att ta mig som jag är. Annars skall jag väl inte klampa omkring här och bli dumförklarad av Gud för att jag inte förstår honom.
Vill han verkligen att jag skall förstå eller vill han endast att jag skall sluta tänka och tro endast? Tro på vadå brukar jag tänka också. Tro på Gud som valt att ej tala ur skägget?
Jag tror men Gud vet hur jag fightas och är envis och ifrågasätter med mera( om han nu existerar)
Vill han ha mig så får han ta mig som jag är och som jag förstår allt.

Jag har tänkt mycket, tvivlat mycket, trott mycket och misstrott mycket.
Men nu följer jag enbart Buddha Dharma(Buddhas lära). Vi alla går igenom kretsloppet att födas och dö - livet och lidande går tillsammans, men kretsloppet ger med sig en upplevelse som är underbar och denna upplevelse hade tappat sin mening om jag vore odödlig.
Citera
2015-03-10, 17:19
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spirituality
Människan kan inte svara på om gränslös kraft och makt existerar, paradoxen finns enbart eftersom att vi existerar.

Jag har tänkt mycket, tvivlat mycket, trott mycket och misstrott mycket.
Men nu följer jag enbart Buddha Dharma(Buddhas lära). Vi alla går igenom kretsloppet att födas och dö - livet och lidande går tillsammans, men kretsloppet ger med sig en upplevelse som är underbar och denna upplevelse hade tappat sin mening om jag vore odödlig.
Jag tror också på en slags reinkarnation. En livets skola på något sätt och en kraft som håller i det hela och som har en slags gemensam nämnare i allas heliga skrifter men även människor som ej tror är med i det hela.
Det blir ingen som straffas med en evig så att säga eld. Det är grymhet och går inte ihop med kärleken man säger finnas i det fulländade och jag själv kan inte ens tänka tanken på att jag skulle finnas innanför elden och andra stackare som ej trott hamnar utanför.
Icke.
Citera
2015-03-10, 17:22
Medlem
pickledonions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spirituality

Det är helt irrelevant om gränslös kraft existerar eller inte. Människan har definierat allsmäktighet och att något skulle kunna uppfylla den definitionen är paradoxalt; således bör man inte använda ordet. Problemet är att så fort du påstår att något har "gränslös kraft och makt" så leder det till den paradox jag presenterat. Du kommer inte ifrån det utan att sluta försöka definiera gränslös makt eller tillskriva entiteter gränslös makt.

EDIT: nu får jag i och för sig känslan av att vi egentligen menar samma sak.
Senast redigerad av pickledonion 2015-03-10 kl. 17:25.
Citera
2015-03-10, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Ja det handlar om att tro men man skall väl inte sluta tänka bara för det?
De som inte tror inte skall förstå och då heller inte blir räddade? Det kan bli de som tror sig tro men av rädsla som blir de största lögnarna, har du tänkt på det?
Jag förleds ej av någon. Jag har varit både ateist, agnostiker och är just nu mer troende men mina frågor finns där hela tiden.
Tycker att man skall kunna prata med alla. Vad gör det?
Nej, man ska inte sluta tänka. Som sagt, det finns ingen rädsla i kärleken, men som det står i 2Thess 2 så har såna inte älskat sanningen och valt orättfärdigheten. Jodå. De försöker så tvivel. Du måste lära dig att sklilja på olika andar (hjärnor) och välja bord hycklande lögnare. Be om Guds ande så vägleder han dig.
Citera
2015-03-10, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Det handlar om tro, men du kan inte lita på apostlarnas undervisning. Det är nämligen Satan själv som vittnar om budskapet. Man kan säga att den splittring du talar om är ett verk av Satan.

Den "Rättfärdiges" ankomst är ett verk av Satan och sker med stor makt, falska tecken och under och med orättfärdighetens alla konster, som bedrar dem som går i fördärvet – de har ju inte velat lyssna till förnuftet som kunde ha räddat dem. Därför får villfarelsen makt över dem så att de tror på lögnen och blir dömda, alla dessa som inte velat bry sig om vad som är gott och rätt för människan.

Därför talade Djävulen (Jesus) lögner om Guds rike, för att de som är onda ska förledas att tro så att de INTE blir räddade. Djävulen vill inte att någon ska bli räddad, därför vill han omskapa människan till sådana som inte kan accepteras i Gud rike, till sådana som blåser upp sig med religiösa doktriner, är sexualneurotiska, hatar livet och hatar alla medmänniskor som inte tror på samma sätt som dem. Du låter dig förledas att bli just en sådan av den bok du frotterar dig med utanför denna tråd.
Just så gör Satan. Han lägger sig nära sanningen men han talar lögn.
Citera
2015-03-10, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Just så gör Satan. Han lägger sig nära sanningen men han talar lögn.

Bibeln är inte ens nära sanningen, den är tillverkad av fantiserande vidskepliga människor som inte hade en susning.
Citera
2015-03-10, 18:38
Medlem
Citat:
Bibeln är inte ens nära sanningen, den är tillverkad av fantiserande vidskepliga människor som inte hade en susning.
Gud har talat sitt ord genom sina profeter och Jesus apsotlar. Eftersom sanningens ande har vittnat kan vi lita helt på profetorden.
Senast redigerad av Bassiehof 2015-03-10 kl. 19:03.
Citera
2015-03-10, 18:58
Medlem
Citat:
Gud har talat ditt ord genom sina profeter och Jesus apsotlar. Eftersom sanningens ande har vittnat kan vi lita helt på profetorden.

Nej, mitt ord har de inte talat, och "sanningens ande", förefaller mig mer synonym med osanning.
Citera
2015-03-10, 19:06
Medlem
Citat:
Nej, mitt ord har de inte talat, och "sanningens ande", förefaller mig mer synonym med osanning.
Är du fortfarande sur för att jag sa att det förmodligen inte bara är levern som nubben fått att skrunmpna?
Citera
2015-03-10, 19:08
Medlem
Citat:
.. Eftersom sanningens ande har vittnat kan vi lita helt på profetorden.

Vad tror du osanningens ande skulle säga om sig själv och om de som framförde dess ord?
Citera
2015-03-10, 19:10
Medlem
Citat:
Är du fortfarande sur för att jag sa att det förmodligen inte bara är levern som nubben fått att skrunmpna?

Skrumpelnubb kommer från ett smeknamn på en labbe vars nos jag ofta mufflade med, tyvärr är han borta nu.

Jag är inte sur, var får du det ifrån?
Citera
2015-03-10, 19:18
Medlem
Citat:
Vad tror du osanningens ande skulle säga om sig själv och om de som framförde dess ord?
Sanningens ande kommer från Gud, och Gud kan inte ljuga. Lögnens ande skulle framställa sig som en ljusets ängel, precis som det står skrivet om honom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in