Citat:
Din fråga är helt irrelevant för samtalet. Ingen kan vara allsmäktig eftersom själva allsmäktigheten är en paradox. Om Gud existerar, vilket för övrigt är högst osannolikt, så spelar det ingen roll vad denna Gud är. Allsmäktig kan man i alla fall inte vara eftersom själva definitionen av allsmäktighet är omöjlig att uppnå oavsett hur man vrider och vänder på det. Paradoxen kommer alltid att finnas där.
Människan kan inte svara på om gränslös kraft och makt existerar, paradoxen finns enbart eftersom att vi existerar.
Citat:
Visst skulle det kunnat varit så att himmelriket varit här och nu men det är inte det och verkade heller inte vara det på Guds tid när han så att säga ingrep med bland annat utrota Sodom och Gomorra och allt och alla där i.
Det måste ju i sådana fall ha startat med Adam och Eva då? Logiskt sett har vi alltså betett oss som svin sedan tidernas begynnelse.
Jag kan fundera då bland annat på detta. Hur kunde Gud misslyckas så totalt med oss människor om han nu är allsmäktig? varför ingrep han inte direkt där vid Adam och Eva? Varför låta miljarder människor födas och dö. Då han i sådana fall kunde ha ingripit redan där som han nu gjorde med Sodom och Gomorra.
Jag får inte ihop detta i min skalle.
Just sådana här frågor får mig att tvivla ofta.
Tänker du aldrig så?
Du tror bara utan att ifrågasätta något som står eller så? Jag är inte sådan jag. Gud får lov att ta mig som jag är. Annars skall jag väl inte klampa omkring här och bli dumförklarad av Gud för att jag inte förstår honom.
Vill han verkligen att jag skall förstå eller vill han endast att jag skall sluta tänka och tro endast? Tro på vadå brukar jag tänka också. Tro på Gud som valt att ej tala ur skägget?
Jag tror men Gud vet hur jag fightas och är envis och ifrågasätter med mera( om han nu existerar)
Vill han ha mig så får han ta mig som jag är och som jag förstår allt.
Det måste ju i sådana fall ha startat med Adam och Eva då? Logiskt sett har vi alltså betett oss som svin sedan tidernas begynnelse.
Jag kan fundera då bland annat på detta. Hur kunde Gud misslyckas så totalt med oss människor om han nu är allsmäktig? varför ingrep han inte direkt där vid Adam och Eva? Varför låta miljarder människor födas och dö. Då han i sådana fall kunde ha ingripit redan där som han nu gjorde med Sodom och Gomorra.
Jag får inte ihop detta i min skalle.
Just sådana här frågor får mig att tvivla ofta.
Tänker du aldrig så?
Du tror bara utan att ifrågasätta något som står eller så? Jag är inte sådan jag. Gud får lov att ta mig som jag är. Annars skall jag väl inte klampa omkring här och bli dumförklarad av Gud för att jag inte förstår honom.
Vill han verkligen att jag skall förstå eller vill han endast att jag skall sluta tänka och tro endast? Tro på vadå brukar jag tänka också. Tro på Gud som valt att ej tala ur skägget?
Jag tror men Gud vet hur jag fightas och är envis och ifrågasätter med mera( om han nu existerar)
Vill han ha mig så får han ta mig som jag är och som jag förstår allt.
Jag har tänkt mycket, tvivlat mycket, trott mycket och misstrott mycket.
Men nu följer jag enbart Buddha Dharma(Buddhas lära). Vi alla går igenom kretsloppet att födas och dö - livet och lidande går tillsammans, men kretsloppet ger med sig en upplevelse som är underbar och denna upplevelse hade tappat sin mening om jag vore odödlig.