2015-03-08, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mjohan84
Någon mer som har uppmärksammat att kostnaden för att binda räntan har stigit rejält på sistonde ?
Historiskt lågt var det att binda på längre löptider, lite för lågt för bankerna? Tror de inte på att den låga räntan kommer att hålla i sig?

Marknadsräntorna på statsobligationer har stigit med cirka 30-35bp senaste månaden.
2015-03-09, 19:58
Medlem
Finansinspektionen presenterar dom nya amorteringskraven inom ett par veckor. Dom ska implementeras under sommaren 2015.

Jag skulle tro att Sveriges lånevillkor på sikt kommer harmonisera med övriga världen. Amortering på 20-30 år och och slopat ränteavdrag. Men det kommer nog ta sin tid att komma dit. Och politikerna kommer gå varsamt fram för att undvika en krasch. Men uppgång på bostadsmarknaden framöver är nog inte så troligt, det blir nog mer ett Japan scenario.

http://www.di.se/artiklar/2015/3/6/da-star-amorteringskraven-klara/
2015-03-09, 20:04
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av test3
Finansinspektionen presenterar dom nya amorteringskraven inom ett par veckor. Dom ska implementeras under sommaren 2015.

Jag skulle tro att Sveriges lånevillkor på sikt kommer harmonisera med övriga världen. Amortering på 20-30 år och och slopat ränteavdrag. Men det kommer nog ta sin tid att komma dit. Och politikerna kommer gå varsamt fram för att undvika en krasch. Men uppgång på bostadsmarknaden framöver är nog inte så troligt, det blir nog mer ett Japan scenario.

Mycket trevligt besked! I kombination med den likaledes trevliga utvecklingen av GBPSEK-växelkursen kanske det snart blir dags för mig att hämta hem mina besparingar från Londonjobbet och börja fundera på allvar på att köpa i Stockholm. Förhoppningsvis nu med något färre realistiska konkurrenter och därmed något mindre galna budgivningsstrider.
2015-03-09, 20:06
Medlem
K-nullaB-rudars avatar
Nu börjar det gå neråt

https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2015/03/09/slakt-pa-fastighetsbolag.html
2015-03-09, 20:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av K-nullaB-rudar
Nu börjar det gå neråt

https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2015/03/09/slakt-pa-fastighetsbolag.html

Vad det nu har med BR-marknaden att göra. Inget av de bolagen som nämns i artikeln är väl bolag som har något som helst med bostadsrätter att göra eller själva är byggbolag?
2015-03-09, 20:10
Avslutad
Citat:

Låter vettigt. Synd bara att det tagit alldeles för lång tid för politikerna att komma på det...
2015-03-09, 20:10
Medlem
John-Pauls avatar
Citat:

Ska bli intressant att se hur FI, remissinstanserna, m.fl. resonerar kring, ökade inlåsning (inom den befintliga lånestocken), renoveringsfrågan, trångmål, m.fl.
2015-03-09, 20:11
Medlem
Den stora frågan tycker jag är amorteringskravet kommer det att räknas in i "kvar att leva på-kalkylen" hos banken? Eller kommer banken se det som ett sparande?

Tror folk struntar i om dom måste "bospara" (amortera) 1000-2000 per månad men om banken ser det som en utgift så kommer det påverka köpkraften då väldigt många i Stockholm budar tills deras lånelöfte är slut.
2015-03-09, 20:19
Medlem
John-Pauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av superhajen
Den stora frågan tycker jag är amorteringskravet kommer det att räknas in i "kvar att leva på-kalkylen" hos banken? Eller kommer banken se det som ett sparande?

Tror folk struntar i om dom måste "bospara" (amortera) 1000-2000 per månad men om banken ser det som en utgift så kommer det påverka köpkraften då väldigt många i Stockholm budar tills deras lånelöfte är slut.

Banken vill säkra räntebetalning och panten så ja, att amorteringen äter upp möjlighet att betala räntan kommer väga tungt.
Banken vill inte ha tillbaka det utlånade beloppet, då skulle dom inte ha lånat ut det från första början, dom vill ha räntan så länge panten är värd mer än lånet och låntagaren bedöms kapabel att betala räntan. En del lån har begränsning av amortering och då inte mer än 10% per år är inte ovanligt.
2015-03-09, 20:50
Medlem
Amortera av 30% kan jag förstå. Men 50%... Varför ska man amortera av så mycket, trodde jag var försiktig med investeringar men att vänta sig ett 50% fall av värdet det är lite att ta i. För mig personligen kommer nu pengar gå från högavkastande aktier till att amortera av ett hus med lägre avkastning.

Blir ingen inflation de närmsta åren men de här reglerna. Man får hoppas det finns kryphål, amortera och sen ta ut.
2015-03-09, 21:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av endy2
Amortera av 30% kan jag förstå. Men 50%... Varför ska man amortera av så mycket

Vad sägs om konceptet att man faktiskt.... betalar tillbaks det man lånar
2015-03-09, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av public_enemy
Vad sägs om konceptet att man faktiskt.... betalar tillbaks det man lånar
Det får endy2 lov att göra den dag hin säljer bostaden. Det ser banken till.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in