Citat:
Ursprungligen postat av
OIKOFOB
Var han med på senaste Thailand-resan?
Jag vet inte några detaljer kring resan.
The Vietnamese Connection:
Detta är vad jag vet från källa på Flashback som ej är verifierad:
Citat:
" Vietnam
Van dong nguyen är skriven på en lägenhet Jarlsgatan 10a
29 år gammal.
Lillebror: Hoang Nguyen 22(?) senaste Facebook aktiviteter: Bild på sig själv med ingen mindre än Mark salinas.
Står på en lägenhet på Göteborgsgatan om jag minns rätt.
Jobbar på thaien på torget samt Biltema.
Hoang m.fl gulingar har ju naturligtvis skrivit "vila i frid" "lider med familjen" etc etc.
Sen finns de en redigt shady Zuzu med i Thailand också ingen jag känner till men efter att kikat igenom vänlistan är verkar han inte vara en duvunge.
Jag har haft en magkänsla om att vietnamesen skulle kunna varit med på något sätt."
Det jag är intresserad av är vad som gjorde att GM fick hybris av resan i Thailand (om det var han som reste dit och tillbaka). Var han med om en mindre knarkuppgörelse? Gör han ett uppdrag åt Vietnamesen och hans familj då denne inte själv vill sätta sig i uppenbar fokus? Detta är givetvis bara spekulation men intressant.
När GM kommer hem är han uppenbart i "god form" och känner sig "upphöjd" på något sätt eftersom han tror att han förmodligen kommer undan med att mörda flera personer. Denna situation kan uppkomma i ruset efter en strid exempelvis, där den överlevande får hybris eller känner att han lever i en drömsekvens och inte riktigt "landat" ännu. Det kan också vara mental instabilitet från PTSD. Givetvis kan det vara så enkelt att han dragit ett par linor också under festen precis innan.
Det kan vara extremt svårt att kartlägga var GM har rört sig utomlands, men inte helt omöjligt i samarbete med Thailändska myndigheter. Har GM haft sin mobiltelefon med sig hela tiden går det kanske att följa. Jag kan se två svenska poliser framför mig nu med solhattar och Margaritas i handen som gör efterforskningar.
Eftersom brottet har begåtts i Sverige så är berättigandet att göra utredning utomlands en fråga om hur mycket bakgrundsinformation det går att hitta här först.
Det är ju inte alls säkert att något av vikt överhuvudtaget har hänt utomlands och då är det slöseri med resurser. Men det ger bra erfarenhet inför utbildning av polisverksamheten, så jag skulle nog tagit chansen att gräva lite. Det bör dock göras hemligt så vi slipper medias hånande blickar när inget visar sig dyka upp under utredningen.