2015-03-10, 10:44
Medlem
Ådärkomdenjas avatar
Det finns en betydande hotbild mot de två unga män som misstänks för det brutala trippelmordet i Uddevalla. En förmodad häktningsförhandling kommer därför att genomföras i Göteborg på torsdag. "Uddevalla är en liten stad och av naturliga skäl råder en mycket upprörd stämning", konstaterar försvarsadvokat (22-åringen) Hans Gaestadius.

Efter ett positivt svar står det klart att en av säkerhetssalarna i bottenvåningen på Göteborgs tingsrätt är tillgänglig.

En häktningsförhandling måste äga rum absolut senast 96 timmar efter gripandet. Det innebär att tiden går ut på torsdag eftermiddag.

Att förhandlingen kan dröja tills i sista sekunden öppnar för tolkningar. Det mest logiska torde vara att polisen behöver maximalt med tid för att plocka fram ett hållbart material inför häktningsdomaren.

- Jag nöjer med mig att konstatera att det är ett komplext ärende, säger chefsåklagare Daniel Edsbagge.

ref: http://bohuslaningen.se/nyheter/uddevalla/1.3827052-hotbild-mot-misstankta-mordare
Citera
2015-03-10, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rosebud
Ja, det var lite det jag menade. Skulle polisen häkta bröderna för på sannolika skäl mord respektive medhjälp så antyder det att de har ganska bra teknisk bevisning angående vem som höll i mordvapnet.

Vid en eventuell rättegång så får vi förstås se hur bevisläget ser ut, men för tillfället är den bästa indikationen förmodligen åklagarens agerande.
Det enklaste är att kolla vem som har krutrester på sig (händer t ex). Det är ingenting man tvättar bort med tvål och vatten.
Citera
2015-03-10, 10:49
Medlem
Grumpe0000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negrofoben
Ja det stämmer. 500:- enligt GW
"Det kan vara en utestående skuld på en femhundring eller mer eller det kan vara att den ene upplever att den andra har brustit i respekt och nu jävlar ska det redas ut och så plötsligt säger det bara pang." Sa han, inte att det är så. Jävla skillnad!
Citera
2015-03-10, 10:51
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaxium
Det enklaste är att kolla vem som har krutrester på sig (händer t ex). Det är ingenting man tvättar bort med tvål och vatten.

Tydligen är det rätt lätt att bli av med det:
Citat:
GSR is the consistency of flour and typically only stays on the hands of a living person for 4–6 hours. Wiping the hands on anything, even putting them in and out of pockets can transfer GSR off the hand

http://en.wikipedia.org/wiki/Gunshot_residue
Citera
2015-03-10, 10:51
Medlem
Hoppas bara det inte blir som i mordbranden i hässleröd (uddevalla) där de uppenbart skyldiga går fria för att det inte kunde uteslutas att någon annan utfört dådet för att det fanns ett minimalt tidsutrymme för det. Trots massa teknisk bevisning friades dem, hoppas innerligt att det inte kan bli nåt liknande här! Annars dröjer det inte länge till nästa och nästa mord.
Citera
2015-03-10, 10:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RollinDeepWbg
Konstigt, jag känner tunga kriminella som ALDRIG bär vapen.
Skulle heller inte påstå att vare sig BO lr GM var särskilt "tunga". Det är nog inte många här som tycker synd om de två manliga BO.
Även om många invandrare står för mycket problem och skit här, tror du inte svenskar hade gjort det om det inte var några invandrare här..?
Det fetade: Jo det tror jag, jag har heller ej förespråkat att vi ska exportera kriminella svenskar till andra länder. Vi ska självklart ta hand om vår egen smuts, men andras...nej tack.

Mvh
Citera
2015-03-10, 10:56
Medlem
Hulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OIKOFOB
Var han med på senaste Thailand-resan?

Jag vet inte några detaljer kring resan.

The Vietnamese Connection:

Detta är vad jag vet från källa på Flashback som ej är verifierad:
Citat:
" Vietnam
Van dong nguyen är skriven på en lägenhet Jarlsgatan 10a
29 år gammal.

Lillebror: Hoang Nguyen 22(?) senaste Facebook aktiviteter: Bild på sig själv med ingen mindre än Mark salinas.

Står på en lägenhet på Göteborgsgatan om jag minns rätt.
Jobbar på thaien på torget samt Biltema.

Hoang m.fl gulingar har ju naturligtvis skrivit "vila i frid" "lider med familjen" etc etc.

Sen finns de en redigt shady Zuzu med i Thailand också ingen jag känner till men efter att kikat igenom vänlistan är verkar han inte vara en duvunge.

Jag har haft en magkänsla om att vietnamesen skulle kunna varit med på något sätt."

Det jag är intresserad av är vad som gjorde att GM fick hybris av resan i Thailand (om det var han som reste dit och tillbaka). Var han med om en mindre knarkuppgörelse? Gör han ett uppdrag åt Vietnamesen och hans familj då denne inte själv vill sätta sig i uppenbar fokus? Detta är givetvis bara spekulation men intressant.

När GM kommer hem är han uppenbart i "god form" och känner sig "upphöjd" på något sätt eftersom han tror att han förmodligen kommer undan med att mörda flera personer. Denna situation kan uppkomma i ruset efter en strid exempelvis, där den överlevande får hybris eller känner att han lever i en drömsekvens och inte riktigt "landat" ännu. Det kan också vara mental instabilitet från PTSD. Givetvis kan det vara så enkelt att han dragit ett par linor också under festen precis innan.

Det kan vara extremt svårt att kartlägga var GM har rört sig utomlands, men inte helt omöjligt i samarbete med Thailändska myndigheter. Har GM haft sin mobiltelefon med sig hela tiden går det kanske att följa. Jag kan se två svenska poliser framför mig nu med solhattar och Margaritas i handen som gör efterforskningar.

Eftersom brottet har begåtts i Sverige så är berättigandet att göra utredning utomlands en fråga om hur mycket bakgrundsinformation det går att hitta här först.
Det är ju inte alls säkert att något av vikt överhuvudtaget har hänt utomlands och då är det slöseri med resurser. Men det ger bra erfarenhet inför utbildning av polisverksamheten, så jag skulle nog tagit chansen att gräva lite. Det bör dock göras hemligt så vi slipper medias hånande blickar när inget visar sig dyka upp under utredningen.
Citera
2015-03-10, 10:56
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stewie_griffin
Det beror på att kvinnliga BOs anhöriga bett media att inte gå ut med det. Medan manliga BOs anhöriga gjort tvärt om. Det finns trots allt lite etik-känsla kvar på blaskorna...

Kanske lite OT....aven om de bada mannens anhoriga inte hade medgett att gossarna namngavs sa tror jag att tidningarna anda hade gjort det.
Med tanke pa den information som har framkommit sa ser det ju ut som om tva kriminella gossar och en naiv/oskyldig ung kvinna har drapts.....kanske sa ar mannens identitet att raknas som av stort allmant intresse?
En publicering av identiteter hanger ju normalt inte pa eventuella medgivande fran personerna ifraga eller deras anhoriga.
Citera
2015-03-10, 10:57
Medlem
RollinDeepWbgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaxium

Test för krutrester är ju dock något man ska göra så fort som möjligt, för det kan försvinna fort.
Sen kan det ju hamnat på andra ställen än händerna på GMs.
Citera
2015-03-10, 11:01
Medlem
leifi.plomeross avatar
Att skjuta så kallad bröder och tjejen för 15000 kr låter jävligt orimligt i mina öron om det nu var 15000kr tror snarare på att det måste vara andra gärningsmän som har gjort detta
Vem och vart satt personen som vart skjuten i bilen ?
Citera
2015-03-10, 11:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Potifar2
För det första har folk mördat tidigare för mindre än 15 000 kronor. För personer som lever på bidrag eller ha låg inkomst ka det vara en hel del pengar.

För det andra finns det en hel del människor, särskilt med drogproblem, som är jävligt ombytliga. När livet leker och man tar droger ihop och så vidare då är allt lugnt och man älskar varandra som bröder och systrar, men sedan kan snedtändningen bli total för ganska lite. Personlighetsstörningar och droger gör att det minst sannolika plötsligt är väldigt sannolikt.

(det fetade)
Detta du skriver kan inte nog understrykas!

Lägg dessutom till en machoistisk fäbless för posering med häftiga vapen och du har dessa båda bröder komplett beskrivna. Om dessa bröder mot all förmodan visar sig vara oskyldiga, så bör de ändå behållas inlåsta av rent profylaktiska skäl. Om de väljer att vilja vara kvar i Sverige, vill säga. Bäst är väl att, i händelse av att de visar sig vara oskyldiga, ändå permanentutvisa dem, eller vad säger tråden?

Precis ALLT talar för att dessa bröder kommer att döda om det är så att de ännu inte gjort det!
Citera
2015-03-10, 11:02
Medlem
Stewie_griffins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Kanske lite OT....aven om de bada mannens anhoriga inte hade medgett att gossarna namngavs sa tror jag att tidningarna anda hade gjort det.
Med tanke pa den information som har framkommit sa ser det ju ut som om tva kriminella gossar och en naiv/oskyldig ung kvinna har drapts.....kanske sa ar mannens identitet att raknas som av stort allmant intresse?
En publicering av identiteter hanger ju normalt inte pa eventuella medgivande fran personerna ifraga eller deras anhoriga.

Offer namnges sällan utan tillstånd från anhöriga. Att detta skulle ha gjorts för att BO1/2 var kriminella tror jag inte heller, särskilt med tanke på hur mycket AB försökt mörka det faktum att de båda har suttit i fängelse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in