2015-03-10, 07:23
Medlem
pickledonions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Nu gör du inte fullt bruk av dina kunskaper. Är alla sinnen online? Se på Putin. Han anfaller inte NATO trots att han är paranoid. Han gör inte vad som står i hans makt att göra. Det finns tydligen geopolitiska motiv att låta bli. Han verkar i motsats till nazisterna ha en drang nach westen. Merkel ville ju inte döpa om Donetsk till Dönitz

Vänligen förtydliga, i mina ögon svamlar du bara och jag kan inte ens se hur det du skrev nu är relevant för mitt inlägg om att allsmäktighet är en paradox.
Citera
2015-03-10, 07:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pickledonion
Vänligen förtydliga, i mina ögon svamlar du bara och jag kan inte ens se hur det du skrev nu är relevant för mitt inlägg om att allsmäktighet är en paradox.
Putin gör inte allt vad som står i hans makt att göra. Det gör inte Gud heller.

Nu säger någon: Varför fortsätter han att förebrå oss? Ingen kan ju göra motstånd mot hans vilja (för att Gud är omnipotent). Men tror du, stackars människa, att du kan göra invändningar mot Gud? Kan det formade säga till formaren: Varför gjorde du mig sådan? Bestämmer inte krukmakaren över sin lera, så att han av en och samma klump kan göra både ett fint kärl och ett som inte är så fint? Kanske har Gud, för att visa sin vrede och göra sin makt känd, länge sparat de kärl som han har gjort för att förstöra i sin vrede (kanske vid Domens dag)? Och kanske ville han göra hela sin härlighet känd genom de kärl (troende) som han har bestämt till att förhärligas genom hans barmhärtighet? Rom 9:19-23

Förstår du vad Paulus säger eller måste jag förklara för dig?
Citera
2015-03-10, 07:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erese
Inget förklaring på det förstås. I sann religiös anda.
Om du vill ha svar får du gärna förtydliga vad du menar.
Citera
2015-03-10, 07:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nedboy
Jesus var om han var som det beskrivs en trä-arbetare som förmodligen var lite felskapt i huvudet. Men förmodligen så hade han ett skönt anlete som gav honom beundran av mindre begåvade människor.

Sen skrev några andra människor några ironiska berättelser om denna man. De hade säkert mycket roligt när de skrattade åt de flamsiga som gav honom så mycket cred. Inte fan tror jag de i sin vildaste fantasi kunde tro att människor 2000 år senare skulle tro på deras överdrivna och ironiska sagor som sanna?

Skulle man kunna ge dessa författare livet åter och berätta hur det ser ut i världen idag så skulle de nog titta ner i marken, skämmas och be om ursäkt. Men givetvis så ska de inte behöva skämmas för att det finns idioter som tror på så uppenbara sagor? Att tro på det är ju väl magstarkt. Det gör ingen normalbegåvad människa.
Tur för dig att han har sagt att man får säga vad man vill mot Människosonen och få förlåtelse. Inte nåd utan förlåtelse.
Citera
2015-03-10, 07:56
Medlem
pickledonions avatar
Citat:
Putin gör inte allt vad som står i hans makt att göra. Det gör inte Gud heller.

Nu säger någon: Varför fortsätter han att förebrå oss? Ingen kan ju göra motstånd mot hans vilja (för att Gud är omnipotent). Men tror du, stackars människa, att du kan göra invändningar mot Gud? Kan det formade säga till formaren: Varför gjorde du mig sådan? Bestämmer inte krukmakaren över sin lera, så att han av en och samma klump kan göra både ett fint kärl och ett som inte är så fint? Kanske har Gud, för att visa sin vrede och göra sin makt känd, länge sparat de kärl som han har gjort för att förstöra i sin vrede (kanske vid Domens dag)? Och kanske ville han göra hela sin härlighet känd genom de kärl (troende) som han har bestämt till att förhärligas genom hans barmhärtighet? Rom 9:19-23

Förstår du vad Paulus säger eller måste jag förklara för dig?

Jag förstår vad Paulus påstås säga. Jag tror däremot inte att då förstår paradoxen. Låt mig ställa dig en fråga; kan din gud skapa en sten så tung att din gud inte kan lyfta den? Ja, eller nej?
Citera
2015-03-10, 08:17
Medlem
Citat:
Jag förstår vad Paulus påstås säga. Jag tror däremot inte att då förstår paradoxen. Låt mig ställa dig en fråga; kan din gud skapa en sten så tung att din gud inte kan lyfta den? Ja, eller nej?
Jag förstår paradoxen, men avfärdar den som skitsnack. Varför skulle nån ens försöka? Totalt meningslöst.
Citera
2015-03-10, 08:19
Medlem
pickledonions avatar
Citat:
Jag förstår paradoxen, men avfärdar den som skitsnack. Varför skulle nån ens försöka? Totalt meningslöst.

Det som är meningslöst är att försöka påstå att något sådant som allsmäktighet eller allvetande ens existerar från början. Det kan inte existera eftersom det är paradoxalt.
Citera
2015-03-10, 08:24
Medlem
Citat:
Det som är meningslöst är att försöka påstå att något sådant som allsmäktighet eller allvetande ens existerar från början. Det kan inte existera eftersom det är paradoxalt.
Gud har i sin vishet förutsagt många händelser, så visst finns en allsmäktig och allvetande individ. Din brist på tro ändrar inte på det.
Citera
2015-03-10, 13:21
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Det var förutsagt att hans Messias skulle lida, så för att uppfylla profetian var han tvungen att genomlida döden på ett kors.

Vilket bara är bibel-efterrationaliserande i kombination med förvriden logik.
Citera
2015-03-10, 13:23
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Gud har i sin vishet förutsagt många händelser, så visst finns en allsmäktig och allvetande individ.

Belägg, tack.

Citat:
Din brist på tro ändrar inte på det.

Din brist på logik ändrar inte på kravet om belägg.
Citera
2015-03-10, 13:40
Medlem
goran744s avatar
Om Jesus nu då har all makt( allsmäktig) Så undrar jag vad Jesus ska med Gud till?
OCH är Jesus Gud som vissa påstår så förstår jag inte varför det i sådana fall behövs tre olika skepnader i en?
Tycker att allt är underligt och ibland kan jag tänka. Man skall helt enkelt inte förstå det men samtidigt tänker jag. Varför skall man inte förstå det klart och tydligt?
Kluven i min tro, har alltid varit. Pendlar mellan tre olika skepnader jag med. Ateist, agnostiker och troende.
Kan man vara agnostikst troende?
Kunde Jesus och Gud och den helige så att säga anden hoppa mellan olika skepnader så är ju det inte heller helt allsmäktigt och perfekt?
Citera
2015-03-10, 13:44
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
OCH är Jesus Gud som vissa påstår så förstår jag inte varför det i sådana fall behövs tre olika skepnader i en?

Annars finns inte den dynamik, som är en förutsättning för att kunne "skapa" öht.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in