2015-02-23, 15:24
Medlem
-Storebror-s avatar
Bakgrund
Nu har jag fått nog och vill agera mot den islamska terrorn! Som konsument kan mina val motverka att pengar till slut kommer skurkar till godo.

Begreppet omfattar allt som inte tar avstånd mot islamsk terror; stater, religionssamfund, befolkningsgrupper, företag, personer etc.
Om man inte tillämpar FNs mänskliga rättigheter utan istället förtrycker sitt folk, kvinnor och det fria ordet, påtvingar åsikter & religion, stödjer IS och Al-Qaida och så vidare.

I tråden diskuteras varor & tjänsters ursprung ställd mot kopplingen enligt ovan.
Påstående skall beläggs med artiklar, fakta eller källor för att slutligen lyfta fram konsumentens makt!

Rubriker
Fetas för nya frågeställningar, varor och tjänster understryks. Se nedan.

Inten
Tråden skall inte diskutera rasism, invandring, religion, förtryck, IS osv.
Inte svartmåla företag och varor, det räcker gott med att konstatera att det finns bättre och sämre val utan att nedvärdera eller tala illa om.
Alltså inte använda ord som jävla Företag AB eller hatar skitvaran Produkt. Det är kopplingen som är intressant och vår möjlighet att välja.
Vi slänger inte in random fråga utan att ha något att diskutera runt.

Då kör vi, pengar är makt!!

-------------------

Var fan skall jag köpa bensin för att inte stödja islamsk terror?!

Bränslet jag tankar min bil med, varifrån kommer det?
Finns det bränsle i Sverige med ursprung från länder som inte tar avstånd från våld i profetens namn?

Jag kollade lite och hittade detta.

Det verkar som vi i Sverige är duktiga på att köpa närproducerat, men att det sämsta valet är ST1/Shell som köper upp till 20% på världsmarknaden, där arabvärldens olja prånglas ut och skurkstater finansieras.
Det känns som att jag skall undvika ST1/Shell när det finns bättre val...eller?
Senast redigerad av -Storebror- 2015-02-23 kl. 15:29.
Citera
2015-02-23, 15:48
Medlem
lazycowboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Storebror-
Bakgrund

Det verkar som vi i Sverige är duktiga på att köpa närproducerat, men att det sämsta valet är ST1/Shell som köper upp till 20% på världsmarknaden, där arabvärldens olja prånglas ut och skurkstater finansieras.
Det känns som att jag skall undvika ST1/Shell när det finns bättre val...eller?

Som en parentes här. Vad hjälper det att köpa närproducerat när Sverige har lägst självförsörjningsgrad i EU.... Vi importerar 50% av den mat vi konsumerar till exempel. Horribelt.
Citera
2015-02-24, 15:24
Bannlyst

Enligt Wiki:
Sedan 1994 ägs Preem av den saudisk-etiopiske affärsmannen Mohammed Al-Amoudi.

Ägarförhållandet kan ställa till det, även om soppan är rysk eller norsk. Någon som vet mer om denna saudier?

Mina slantar åker inte ner i Preems automat om vinsten går till personer med kopplingar till skurkstater!!
Citera
2015-03-05, 15:16
Medlem
Saturnuspojkens avatar
Biogas är bättre att använda till bilen.
Citera
2015-03-09, 16:06
Medlem
S-hund temporärs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Lillebror-

Enligt Wiki:
Sedan 1994 ägs Preem av den saudisk-etiopiske affärsmannen Mohammed Al-Amoudi.

Ägarförhållandet kan ställa till det, även om soppan är rysk eller norsk. Någon som vet mer om denna saudier?

Mina slantar åker inte ner i Preems automat om vinsten går till personer med kopplingar till skurkstater!!

Jag kallar Preems logga för IS-björnen. Förutom att vara en ökänd moské- och islamiseringssponsor, så har Al-Amoudi och hans pengar mer direkta kopplingar till väpnad jihadism.
Exempel: http://www.wsj.com/articles/SB109701847475237265

Tanka aldrig hos Preem.
Citera
2015-03-09, 19:24
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S-hund temporär
Jag kallar Preems logga för IS-björnen. Förutom att vara en ökänd moské- och islamiseringssponsor, så har Al-Amoudi och hans pengar mer direkta kopplingar till väpnad jihadism.
Exempel: http://www.wsj.com/articles/SB109701847475237265

Tanka aldrig hos Preem.
Vad har du för belägg för att Al-Amoudi sponsrar moskéer och islamisering och vad står det i din länk om jihadism? (Länken går till en betalartikel så den var inte så rolig.)
Citera
2015-03-09, 19:32
Bannlyst
Pizzan Grandiosa tillverkas i Vansbro av ett norsktägt (?) företag, Orkla. Ett fullgott alternativ till våra lokala jihad-pizzerior varav somliga sponsar sina bröder i mellanöstern.

Edit; kom på att del pizzerior drivs av kristna.
Senast redigerad av TokenOfTime 2015-03-09 kl. 20:08.
Citera
2015-03-09, 20:47
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TokenOfTime
Pizzan Grandiosa tillverkas i Vansbro av ett norsktägt (?) företag, Orkla. Ett fullgott alternativ till våra lokala jihad-pizzerior varav somliga sponsar sina bröder i mellanöstern.

Edit; kom på att del pizzerior drivs av kristna.
Nämen va fan Hur stor del av de lokala pizzeriorna skickar pengar till islamistiska terrorgrupper då? Jag kan tänka mig att det finns några som gör det men det blir ju helvete löjligt att dra alla muslimägda pizzerior i vartannat djävla gathörn över en kam. Jag vet en pizzeria som ägs av kurder, de kanske ger allt de får in på pizzasalladen till Peshmerge så de kan bekämpa ISIS? I så fall är det ju bättre ur ett kontrajihadperspektiv att handla från den muslimska kurdpizzerian än att ta en konfliktneutral Grandiosa.

Kan vi inte hålla oss till genomtänkta och korrekta svar så blir det mindre mängd onödigt tjafs och bättre tips?
Citera
2015-03-09, 20:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Nämen va fan Hur stor del av de lokala pizzeriorna skickar pengar till islamistiska terrorgrupper då? Jag kan tänka mig att det finns några som gör det men det blir ju helvete löjligt att dra alla muslimägda pizzerior i vartannat djävla gathörn över en kam. Jag vet en pizzeria som ägs av kurder, de kanske ger allt de får in på pizzasalladen till Peshmerge så de kan bekämpa ISIS? I så fall är det ju bättre ur ett kontrajihadperspektiv att handla från den muslimska kurdpizzerian än att ta en konfliktneutral Grandiosa.

Kan vi inte hålla oss till genomtänkta och korrekta svar så blir det mindre mängd onödigt tjafs och bättre tips?

Jag skrev faktiskt somliga. Problemet är att man inte vet vilka som är jihadister.

Själv köper jag min pizza på ett ställe som har ett kors på väggen.
Senast redigerad av TokenOfTime 2015-03-09 kl. 21:00.
Citera
2015-03-09, 21:08
Bannlyst
Det bästa folk kunde göra är att sluta köpa droger av blattarna. Kan tänka mig att några % går direkt till IS och talibanerna. Men pundare är inte kända för att bry sig om politik.
Citera
2015-03-09, 21:16
Medlem
S-hund temporärs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Vad har du för belägg för att Al-Amoudi sponsrar moskéer och islamisering och vad står det i din länk om jihadism? (Länken går till en betalartikel så den var inte så rolig.)

Hoppsan. WSJ:s betalvägg är dock inte så svår att överlista; gå in via Google efter att ha sökt på titeln "Swiss Account Tracked by U.S. In Terror Case Is Held by Saudi". Att googla URL:en funkar också.
Citera
2015-03-09, 21:18
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Jag skrev faktiskt somliga. Problemet är att man inte vet vilka som är jihadister.

Själv köper jag min pizza på ett ställe som har ett kors på väggen.
Somliga kanske men du vet inte va? Du vet egentligen inte om det är en enda djävla pizzeria i hela Sverige som skickar pengar till någon terrororganisation. Trådar med fria fantasier finns det så det räcker, här vore väl bra med fakta.

Citat:
Det bästa folk kunde göra är att sluta köpa droger av blattarna. Kan tänka mig att några % går direkt till IS och talibanerna. Men pundare är inte kända för att bry sig om politik.
Nu är du där igen och spekulerar och så argumenterar du t o m emot dig själv på slutet.

Vad du däremot inte tar upp men som är högst relevant för trådämnet är att de där terroristkräken tjänar storkovan på droger i tidigare led i sina hemländer innan skiten kommer hit ens. Källa: https://en.wikipedia.org/wiki/Opium_production_in_Afghanistan

Så visst är det bra att låta bli att köpa droger, särskilt från islamistinfesterade länder (vilket då borde vara mest aktuellt med opium och cannabis samt dess derivat) men langarens etnicitet är inte det avgörande.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in