Bakgrund
Nu har jag fått nog och vill agera mot den islamska terrorn! Som konsument kan mina val motverka att pengar till slut kommer skurkar till godo.
Begreppet omfattar allt som inte tar avstånd mot islamsk terror; stater, religionssamfund, befolkningsgrupper, företag, personer etc.
Om man inte tillämpar FNs mänskliga rättigheter utan istället förtrycker sitt folk, kvinnor och det fria ordet, påtvingar åsikter & religion, stödjer IS och Al-Qaida och så vidare.
I tråden diskuteras varor & tjänsters ursprung ställd mot kopplingen enligt ovan.
Påstående skall beläggs med artiklar, fakta eller källor för att slutligen lyfta fram konsumentens makt!
Rubriker
Fetas för nya frågeställningar, varor och tjänster understryks. Se nedan.
Inten
Tråden skall inte diskutera rasism, invandring, religion, förtryck, IS osv.
Inte svartmåla företag och varor, det räcker gott med att konstatera att det finns bättre och sämre val utan att nedvärdera eller tala illa om.
Alltså inte använda ord som jävla Företag AB eller hatar skitvaran Produkt. Det är kopplingen som är intressant och vår möjlighet att välja.
Vi slänger inte in random fråga utan att ha något att diskutera runt.
Då kör vi, pengar är makt!!
-------------------
Var fan skall jag köpa bensin för att inte stödja islamsk terror?!
Bränslet jag tankar min bil med, varifrån kommer det?
Finns det bränsle i Sverige med ursprung från länder som inte tar avstånd från våld i profetens namn?
Jag kollade lite och hittade detta.
Det verkar som vi i Sverige är duktiga på att köpa närproducerat, men att det sämsta valet är ST1/Shell som köper upp till 20% på världsmarknaden, där arabvärldens olja prånglas ut och skurkstater finansieras.
Det känns som att jag skall undvika ST1/Shell när det finns bättre val...eller?
Nu har jag fått nog och vill agera mot den islamska terrorn! Som konsument kan mina val motverka att pengar till slut kommer skurkar till godo.
Begreppet omfattar allt som inte tar avstånd mot islamsk terror; stater, religionssamfund, befolkningsgrupper, företag, personer etc.
Om man inte tillämpar FNs mänskliga rättigheter utan istället förtrycker sitt folk, kvinnor och det fria ordet, påtvingar åsikter & religion, stödjer IS och Al-Qaida och så vidare.
I tråden diskuteras varor & tjänsters ursprung ställd mot kopplingen enligt ovan.
Påstående skall beläggs med artiklar, fakta eller källor för att slutligen lyfta fram konsumentens makt!
Rubriker
Fetas för nya frågeställningar, varor och tjänster understryks. Se nedan.
Inten
Tråden skall inte diskutera rasism, invandring, religion, förtryck, IS osv.
Inte svartmåla företag och varor, det räcker gott med att konstatera att det finns bättre och sämre val utan att nedvärdera eller tala illa om.
Alltså inte använda ord som jävla Företag AB eller hatar skitvaran Produkt. Det är kopplingen som är intressant och vår möjlighet att välja.
Vi slänger inte in random fråga utan att ha något att diskutera runt.
Då kör vi, pengar är makt!!
-------------------
Var fan skall jag köpa bensin för att inte stödja islamsk terror?!
Bränslet jag tankar min bil med, varifrån kommer det?
Finns det bränsle i Sverige med ursprung från länder som inte tar avstånd från våld i profetens namn?
Jag kollade lite och hittade detta.
SÅ SVARAR DE FYRA STORA DRIVMEDELSBOLAGEN
ST1/Shell raffinenerar själva bensin och diesel av råolja. Köper råolja från Statoil och finländska Neste. Men köper också en färdig bensin på väldsmarknaden, mellan 5-20% enligt VD Jonas Sidenå.
Preem raffinerar själva. Köpte 2011 i huvudsak från Ryssland (67%) och från Nordsjön (30%) Men köpte 3% från annat, ej uppgivet, land. (2010 2%). Köper inte färdig bensin.
OKQ8 raffinerar inte själva utan handlar inte bensin och diesel på världsmarknaden från andra än Statoil ASA och finländska Neste. Alltså i huvudsak norsk och rysk olja, men inga garantier.
Statoil Fuel&retail som är skiljt från norska Statoil köper färdig bensin och diesel från Statoil ASA som i sin tur handlar med färdig bensin. Det betyder att en viss del kan komma från vilket land som helst.
ST1/Shell raffinenerar själva bensin och diesel av råolja. Köper råolja från Statoil och finländska Neste. Men köper också en färdig bensin på väldsmarknaden, mellan 5-20% enligt VD Jonas Sidenå.
Preem raffinerar själva. Köpte 2011 i huvudsak från Ryssland (67%) och från Nordsjön (30%) Men köpte 3% från annat, ej uppgivet, land. (2010 2%). Köper inte färdig bensin.
OKQ8 raffinerar inte själva utan handlar inte bensin och diesel på världsmarknaden från andra än Statoil ASA och finländska Neste. Alltså i huvudsak norsk och rysk olja, men inga garantier.
Statoil Fuel&retail som är skiljt från norska Statoil köper färdig bensin och diesel från Statoil ASA som i sin tur handlar med färdig bensin. Det betyder att en viss del kan komma från vilket land som helst.
Det känns som att jag skall undvika ST1/Shell när det finns bättre val...eller?
Senast redigerad av -Storebror- 2015-02-23 kl. 15:29.
Senast redigerad av -Storebror- 2015-02-23 kl. 15:29.
Hur stor del av de lokala pizzeriorna skickar pengar till islamistiska terrorgrupper då? Jag kan tänka mig att det finns några som gör det men det blir ju helvete löjligt att dra alla muslimägda pizzerior i vartannat djävla gathörn över en kam. Jag vet en pizzeria som ägs av kurder, de kanske ger allt de får in på pizzasalladen till Peshmerge så de kan bekämpa ISIS? I så fall är det ju bättre ur ett kontrajihadperspektiv att handla från den muslimska kurdpizzerian än att ta en konfliktneutral Grandiosa.