2015-03-05, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buranshe
Vad är det för bok egentligen Författare?
Och hur pass mycket likheter ser ni, tror ni de som gjort serien "inspirerats" av boken på riktigt eller är det bara vagt liknande handling?

http://www.boksidan.net/bok.asp?bokid=3848 också läst den, underlig bok..
Citera
2015-03-05, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaviaren
Vad heter låten som spelas med eftertexterna? Jag försöker söka på låttexten men jag hittar ingenting.

Låten heter I Will Meet You There och sjöngs av Ofelia.
Finns bl.a. på Spotify. Appen Shazam är bra för att kunna få reda på vad en låt heter
Citera
2015-03-06, 01:29
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glennhenry
Korrekt! Var mycket kameror på orten förra sommaren som medförde avstängda gator till och från.
Bergen dock... Naturen med det känns inte bekant... Möjligt att det kan finnas runt silvergruvan. Möjligt att det är utanför och på någon lokal plats i kommunen.

Det var just bergen, de toppiga "jättekullarna" jag tänkte på samt älven man såg flyta förbi nedanför dem - just den biten påminner sjukt mycket om ett ställe norr om Kalix/Överkalix eller var det nu var vi hade den där repövningen...
Citera
2015-03-06, 13:28
Medlem
MichaelDelaneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Det var just bergen, de toppiga "jättekullarna" jag tänkte på samt älven man såg flyta förbi nedanför dem - just den biten påminner sjukt mycket om ett ställe norr om Kalix/Överkalix eller var det nu var vi hade den där repövningen...

Jag fick tankar om trakten kring Svenstavik när jag såg dem.
Citera
2015-03-07, 16:46
Medlem
Baalzamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klark
Många av vyerna är inspelade i Östjämtland, Hammarstrand med omnejd.

http://www.op.se/noje/tv/vyerna-i-thrillerserien-jordskott-i-svt-filmades-i-ragunda
Stämmer nog, i förra avsnittet såg man en vägskylt som pekade mot en liten by som visade sig ligga utanför Hammarstrand
Citera
2015-03-08, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SpecialEdition
En av de första scenerna, när Eva kommer ur duschen och det ringer på dörren, fick skämskudden att komma fram.
Håller med. Hur kan man misslyckas med en så enkel scen?
Citera
2015-03-08, 19:05
Medlem
Enchiridion.2018s avatar
Den här serien blir så djävla mycket bättre om kör på den syntolkade varianten!

Det liksom overload.

Syntolkningen låter precis som den första pitchen av manuset - fast långsamt, långsamt, lite för övertydligt och gärna med autistisk röst.

"En hand sträcker sig upp ur vattnet och griper Jörgens ben. Handen försöker dra ner Jörgen i vattnet".

Samtidigt kollar man på avsnittet - och ser hur regissören desperat försöker bildsätta skitmanus, en fotograf som kämpar med komma ihåg hur fan det var man gjorde med kameran, samt en uppsättning skådespelare som är så koncentrerade på att komma ihåg replikerna att alla andra dimensioner går förlorade: mimik, gestik, tonfall, röstmodulation... You name it!

Och allt går långsamt, långsamt...
Citera
2015-03-08, 22:42
Medlem
Lodmajsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikeyjames
Slutet var det vidrigaste jag varit med om:

Hur kan nån som varit med om nåt sånt bara acceptera det och liksom embrace the moment?!

Du vet att det finns en uppföljare som heter Följa John?
Citera
2015-03-09, 20:40
Medlem
Bearforceones avatar
Har inte följt svenska serier på år och dar men detta var klart bättre än förväntat. Sett alla 3 avsnitt hittills i sträck och 4:e kommer upp på SVT-play om en halvtimma.

Förutom missar som att alla talar stockholmska i en bruksort någonstans i dalarna, överskådespel så det skriker om det på vissa skådespelare och andra småfel, tycker jag att den är riktigt spännande, snyggt filmad och med ett rätt ovanligt tema för att vara svensk tv som mest sprutar ur sig värdelösa deckare. Övernaturliga serier på svenska är det jävligt ont om!

Citat:
Ursprungligen postat av Parallax
Tror inte att han är på the bad guys sida utan snarare en reprsentant för någon jättehemlig avdelning på polisen som pysslar med övernatuliga saker, typ X Files...

Helt fel spår! Tror snarare han han något slags samröre med bagladyn, zigenarchaffisen och skogsfinnen Tore, kanske den 3:e brodern som bagladyn nämnde till gubben som spelade kolli på ålderdomshemmet? Jävla lustig konstellation förövrigt, helt olika varandra, en snut, en mördare och en zigenare med fäbless för falskt guld. De har uppenbarligen koll på att dessa väsen finns och verkar än idag och hur de ska hanteras. De är de enda som visat någon åt detta hållet.

Sen kan det ju mycket väl vara så att snuten har helt andra motiv och mördade den stackars zigenaren också, samt röjer undan spår och försvårar för finnen/bagladyn att hantera de övernaturliga krafterna/väsenden.
Citera
2015-03-09, 22:00
Medlem
Baalzamons avatar
Fan vad jag skrattade när de öppnade liksäcken
Citera
2015-03-09, 22:03
Medlem
verificantes avatar
En fantastisk förolämpning mot tittarna. Är detta någon sorts experiment, en test av hur lågt man kan sänka ribban? Vad kommer härnäst? "Testbild" i tio avsnitt?
Citera
2015-03-09, 22:18
Medlem
Baalzamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bearforceone
Helt fel spår! Tror snarare han han något slags samröre med bagladyn, zigenarchaffisen och skogsfinnen Tore, kanske den 3:e brodern som bagladyn nämnde till gubben som spelade kolli på ålderdomshemmet? Jävla lustig konstellation förövrigt, helt olika varandra, en snut, en mördare och en zigenare med fäbless för falskt guld. De har uppenbarligen koll på att dessa väsen finns och verkar än idag och hur de ska hanteras. De är de enda som visat någon åt detta hållet.

Sen kan det ju mycket väl vara så att snuten har helt andra motiv och mördade den stackars zigenaren också, samt röjer undan spår och försvårar för finnen/bagladyn att hantera de övernaturliga krafterna/väsenden.
Polisen är definitivt inte en av bröderna, han kollade ju om gubben hade ärr efter svans.

Var det någon som kunde se på tavlan vem den sista brodern var?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in