Flashback bygger pepparkakshus!
2015-03-08, 14:00
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G0ldfinger
Alltså, om folk kunde läsa.

Så du menar att, när LF lägger ut "Årlig avgift [?] 0.50%" på sin hemsida för Global Index-fonden, så gör dom det helt utan anledning? Att den inte används för någonting överhuvudtaget?
Det stod inget om avgifter .. Din post var överst på en sida och citerade inget tidigare inlägg.

Exakt vilka avgifter som är vet jag inte och skall man vara petnoga kommer ju avgiften variera med värdet under månaden också.

Men om man tillåts avrunda lite så på en månad med 5% avkastning om man tillåts ha medelavkastning 2.5% på innehaven och således 10250 kr och tar ut 1/12 av 0.5% i avgift så får du ut 10500-(10250*0.005/12) = 10495.73 kr.

I det andra 12500-(11250*0.005) = 12443.75 kr.

Så jävla noga är det väl inte? Är det svårt att tänka sig vad 0.5% är på ett år? Eller vad en tolftedel av 0.5% är på en månad? Och vad skall du göra åt saken oavsett? Det är ju det det är. Köp den med lägst procentavgift och lev med konsekvenserna oavsett om det nu känns viktigt. Det är ju inte som att du kan välja hur många kronor det blir ändå.

4 spänn och 27 öre i första fallet i avgifter och 56 spänn och 25 öre i det andra.

Beklagar om du inte fick råd med pokemonkorten.
Citera
2015-03-08, 14:30
Medlem
"Så noga är det väl inte"

Det beror ju helt på hur stora belopp det handlar om. 0.2 eller 0.5% spelar så klart en stor roll i vissa sammanhang och beroende på investeringshorisont. 10k var bara ett exempel.

Jag vill veta vilken som är den billigaste USA-index fonden för närvarande. När jag jämförde de tre olika 0.20%-fonderna hittade jag en till avgift, "årlig avgift", för LF-fonden på 0.50% därav min fråga.
Citera
2015-03-08, 14:34
Medlem
Bbobis avatar
Citat:

Det beror ju helt på hur stora belopp det handlar om. 0.2 eller 0.5% spelar så klart en stor roll i vissa sammanhang och beroende på investeringshorisont. 10k var bara ett exempel.

Jag vill veta vilken som är den billigaste USA-index fonden för närvarande. När jag jämförde de tre olika 0.20%-fonderna hittade jag en till avgift, "årlig avgift", för LF-fonden på 0.50% därav min fråga.

Fast skillnaden i en fonds avkastning är oftast större än skillnaden i avgift.

1% i avkastning är större skillnad än 0,3% i avgift.

Stirra dig inte allt för blint på dom små skillnaderna i avgift.
Citera
2015-03-08, 14:39
Medlem
CHeitzmans avatar
Avanza Zero
LF Global Index
LF Tillväxt Index
Schroeder ISF Frontier Markets

Men det mesta ligger i aktier i svenska storbolag.
Senast redigerad av CHeitzman 2015-03-08 kl. 15:33.
Citera
2015-03-08, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Fast skillnaden i en fonds avkastning är oftast större än skillnaden i avgift.

1% i avkastning är större skillnad än 0,3% i avgift.

Stirra dig inte allt för blint på dom små skillnaderna i avgift.

Ja självklart. Men eftersom de följer samma index spelar avgiften visst roll.
Exempel utv, 3 mån:
Länsförsäkringar USA Index +13,43 %
SPP Aktiefond USA +13,47 %

Men oavsett om man skiter i 0.2 eller 0.3% hit och dit så undrar jag fortfarande över vad "årlig avgift" innebär. Om den ingår i "förvaltningsavgift" eller inte, med mera. Jag vill alltså veta.
Citera
2015-03-08, 15:01
Medlem
Skylarkers avatar
Citat:
Exempel utv, 3 mån:

Men oavsett om man skiter i 0.2 eller 0.3% hit och dit så undrar jag fortfarande över vad "årlig avgift" innebär. Om den ingår i "förvaltningsavgift" eller inte, med mera. Jag vill alltså veta.

Avgiften 0,2% per år på Avanzas hemsida gäller för Avanzas kunder.

Om man inte köper LF Global index via Avanza, gäller 0,5% per år.
Citera
2015-03-08, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CHeitzman
Avanza Zero
LF Global Index
LF Tillväxt Index
Schroeder ISF Frontier Markets

Men det mesta ligger i aktier i svenska storbolag.

Gillart! Men börjar själv ifrågasätta om Schroeder fortfarande är bästa täckningen för frontiers. Har själv den men avgiften är eeenoorm.
Citera
2015-03-08, 16:39
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:

Jag tycker inte beloppen spelar så stor roll.

Kan väl resonera så på besparat kapital relativt inkomst eller relativt courtageavgifter för aktiv handel visserligen.

Frågan rörde ju inte 0.2 mot 0.5%, iaf inte på det jag svarade på, om personen ville veta vad skillnaden blev i uttag för de olika utvecklinarna och på en månad relativt ett år kunde jag väl skrivit det för 0.2 och 0.5% med... Men inte helt oväntat är det 2.5 gånger mer med 0.5% än 0.2% och ca 1/12 så mycket på en månad istället för ett år.

Så jag ser inte riktig meningen med det heller. Lätt avrundat blir ju 1/12 på 0.2% 0.02% och på 10 0000 kr 20 spänn. Är väl tillräckligt noggrannt, vill man komma närmare sanningen får man väl säga typ 17 kr eller så.

Det var hur exakt det blev jag talade om och inte avgifterna. Skillnaden på en avgift på 0.5% och 0.2% är riktigt jävla uppenbar ifrån början oavsett.

Din fråga om det nu var din fråga jag svarade på hade ju inte ett skit med de avgifterna att göra utan snackade ju om avkastning på olika tider med en viss avgift.

Och det var det jag svarade på.

Vad kostnaderna inkl. allt var för de olika fonderna vet jag inte heller och jag hade också tyckt det vore intressant att veta. Verkar ju som att vissa kostnader de har haft inte täcks av någon av summorna i fråga.
Citera
2015-03-08, 16:40
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Exempel utv, 3 mån:

Fast det jag svarade på hade ju inte ett skit med avgifterna att göra utan var ju bara dina idiotfrågor om vad du fick kvar efter försäljning om du fick 5% avkastning en månad och 25% på ett år.
Citera
2015-03-08, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av annanmedlem
Fast det jag svarade på hade ju inte ett skit med avgifterna att göra utan var ju bara dina idiotfrågor om vad du fick kvar efter försäljning om du fick 5% avkastning en månad och 25% på ett år.

Du har fortfarande missförstått vad jag egentligen frågat om. Åter igen, om du läst mina inlägg från början angående USA-fonder, så hade du i alla fall förstått vad jag undrar över. Jag har dock under dagen läst på en del och har därför rätt bra koll i frågan så du behöver inte anstränga dig längre. Någon annan (än du) får dock gärna ge sin syn på det hela eller försöka besvara mig.

Du verkar för övrigt ha en del bekymmer med tanke på alla svordomar du vräker ur dig, kombinerat med påhopp i dina inlägg. Du kanske kan få viss vägledning angående ditt heta temperament här (FB) Psykisk hälsa eller här (FB) Vad är din största brist? - lycka till.
Citera
2015-03-08, 17:10
Medlem
Klart 0,3 % spelar roll. Gör ju att man skulle byta till en annan global index fond t ex. Skärpning flashback!
Citera
2015-03-08, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Det som är intressant är vad en fond kostar men folk jämför bara förvaltningsavgifterna. 'Årlig kostnad' är egentligen en dålig översättning, 'Löpande utgifter' är bättre och är det som belastar fonden under drift så att säga och inget som uppstår en gång per år.

Man kan ju fundera lite på vad det är för kostnader vissa fonder har, ett extremt exempel:
http://www.morningstar.se/Funds/Quic...mid=0000000000
Den årliga kostnaden dras från NAV, va? Jag funderar på att mejla Länsförsäkringar och fråga vad dom lägger 0,3% av mina pengar på. Administrationen ska inte vara så fånigt dyr. Det är trots allt en indexfond.

Med det sagt, DNB Global Indeks ser ut att förbli den billigaste globalfonden med sina 0,33%. Synd bara att basvalutan är NOK vilket medför en viss transaktionskostnad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in