2015-03-08, 20:45
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomsblues
Klart 0,3 % spelar roll. Gör ju att man skulle byta till en annan global index fond t ex. Skärpning flashback!

Förutsatt att dom presterar lika bra eller att den billigare tom är bättre, så, ja. Det är väl rätt uppenbart.

Men ofta är inte sanningen så svart och vit att man enbart kan kolla på förvaltningsavgiften.

Vem köper en dålig fond för att den är billig? Vad är det för tänk?

Bara för att båda heter global index så investerar dom inte lika.
Citera
2015-03-08, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Förutsatt att dom presterar lika bra eller att den billigare tom är bättre, så, ja. Det är väl rätt uppenbart.

Men ofta är inte sanningen så svart och vit att man enbart kan kolla på förvaltningsavgiften.

Vem köper en dålig fond för att den är billig? Vad är det för tänk?

Bara för att båda heter global index så investerar dom inte lika.
Men om det är ungefär samma aktier så tar man den billigare givetvis. Men jag tyckte mer det snackades om att det var lite skitsamma med att förlora någon procent här och där. Men jag förstår vad du menar så klart.
Citera
2015-03-08, 22:38
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bloodsucker
Den årliga kostnaden dras från NAV, va? Jag funderar på att mejla Länsförsäkringar och fråga vad dom lägger 0,3% av mina pengar på. Administrationen ska inte vara så fånigt dyr. Det är trots allt en indexfond.

Med det sagt, DNB Global Indeks ser ut att förbli den billigaste globalfonden med sina 0,33%. Synd bara att basvalutan är NOK vilket medför en viss transaktionskostnad.
NAV är vad som är kvar när allt är draget och är den kurs som publiceras. Årlig kostnad beräknas en gång i månaden så det kan mycket väl vara så att den sjunker framöver.

DNB Global Indeks marknadsförs med en andeksklass i SEK här i Sverige så någon valutaväxlingsavgift ska inte utgå.
Citera
2015-03-09, 12:21
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skylarker
Avgiften 0,2% per år på Avanzas hemsida gäller för Avanzas kunder.

Om man inte köper LF Global index via Avanza, gäller 0,5% per år.

Hej,

Jag svarade i en annan tråd också men det korta svaret är helt enkelt att Länsförsäkringar väldigt nyligen sänkt sina förvaltningsavgifter.

Fondfaktabladet kommer med största sannolikhet uppdateras inom kort.

/Dan, Avanza
Citera
2015-03-09, 13:34
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G0ldfinger
Du verkar för övrigt ha en del bekymmer med tanke på alla svordomar du vräker ur dig, kombinerat med påhopp i dina inlägg. Du kanske kan få viss vägledning angående ditt heta temperament här (FB) Psykisk hälsa eller här (FB) Vad är din största brist? - lycka till.
Ja, stackars mig.
Citera
2015-03-09, 15:05
Medlem
Vad tror ni om denna fond?:
https://www.avanza.se/fonder/om-fond...tech-usd-p-acc

Svärfar köpte den i November 2011 och sedan dess har den gått väldigt bra.
Kan det vara en liten uppstickare i en annars ganska standardportfölj?
Citera
2015-03-09, 19:08
Medlem
trattfans avatar
Om jag siktar på att ha 10-20k som jag kan få tillgång till när som helst (ngn dag give or take) och inte vill röra aktier/fonder.

Hade ni då rekat att ha de i "Spiltan Räntefond Sverige" eller i ett vanligt SEB-Bankkonto?
Citera
2015-03-10, 01:06
Medlem
19109216s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trattfan
Om jag siktar på att ha 10-20k som jag kan få tillgång till när som helst (ngn dag give or take) och inte vill röra aktier/fonder.

Hade ni då rekat att ha de i "Spiltan Räntefond Sverige" eller i ett vanligt SEB-Bankkonto?

Nej, då Spiltan Räntefond Sverige är en fond.
Citera
2015-03-10, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mikihisa
Vad tror ni om denna fond?:
https://www.avanza.se/fonder/om-fond...tech-usd-p-acc

Svärfar köpte den i November 2011 och sedan dess har den gått väldigt bra.
Kan det vara en liten uppstickare i en annars ganska standardportfölj?

Tar gärna emot åsikter och idéer om ovan.
Citera
2015-03-10, 13:15
Medlem
trattfans avatar
Sådär.
Nu har jag gjort första inköpet och satt upp månadssparande.

Spiltan Aktiefond Investmentbolag 1000kr/månad
Swedbank Robur Asienfond 1000kr/månad
Avanza Zero 1000kr/månad

LF Global Index 2000kr/månad
Spiltan Räntefond Sverige 2000kr/månad

Får jag någon månad extra pengar över så åker de in i Spiltan Räntefond Sverige.

Tankar?
Citera
2015-03-10, 13:56
Medlem
Citat:
Sådär.
Nu har jag gjort första inköpet och satt upp månadssparande.

Spiltan Aktiefond Investmentbolag 1000kr/månad
Swedbank Robur Asienfond 1000kr/månad
Avanza Zero 1000kr/månad

LF Global Index 2000kr/månad
Spiltan Räntefond Sverige 2000kr/månad

Får jag någon månad extra pengar över så åker de in i Spiltan Räntefond Sverige.

Tankar?

Ser bra ut! Jag hade dock bytt ut Avanza Zero till en Europafond, t.ex. Länsförsäkringar Europa Index eftersom du redan har en exponering mot den svenska marknaden (spiltan investment). Alternativt bytt ut den mot Länsförsäkringar tillväxtmarknad index om du är intresserad av att krydda lite mer.
Citera
2015-03-10, 20:14
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:

Santander / Hoist?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in