Citat:
Ursprungligen postat av
Optiroc
Jag vet att du anser att det är så. Jag är mer nyfiken på hur du kommer fram till denna ståndpunkt. Och flera gånger har du då tagit upp det faktum att Anders inte skadats som att det skulle vara något bevis eller tecken på att någon fara aldrig förelegat. Därav min undran.
Edit:
Med samma fyrkantiga resonemang som du använder dig av kan man med lätthet konstatera att faran enkom uppstått genom att H*nrietta lämnat sin hund utan uppsikt, lös på tomten och gått och lagt sig och på så sätt uppsåtligen ignorerat den fara det inneburit för andra att beträda tomten eftersom hunden utan att hejdas kunnat gå till angrepp. Det var ren tur att det var en person som kunde skydda sig så att ingen skada uppstod på någon oskyldig, mer än Brutus som egentligen bara reagerade instinktivt. alltså bär ägaren Henriett* det fulla ansvaret för händelsen. Hade hon tagit sitt ansvar och haft koll på sin hund hade detta aldrig kunnat hända.
Obs! Jag säger nu inte att det är så, då jag fortfarande inte vet vad som hänt. Men det går att använda ditt konstiga resonemang på väldigt många olika sätt och komma fram till en mängd olika slutsatser.
Det där låter som ngt som whoco/tablettmissbrukarmaffian skulle ha kunnat tänka ut...
Obestridligen hade Anders uppsåt att döda. Vi kan helt bortse från Henriettas redogörelse och ändå komma fram till samma slutsats. Visst, resten av bylingarna gjorde också många fel, varav det grövsta var att underlåta att ta hand om Brutus och att skicka bort en uppstressad och psykiskt labil hundförare, fortfarande med vapnet i behåll.
Hade det inte varit mera logiskt att omedelbart ta Anders ur tjänst och ta in honom för debriefing, om nu upplevelsen var så traumatisk som händelserapporten antyder? Varför skulle han tillåtas att lalla runt med en skarpladdad pistol i sitt labila psykiska tillstånd och kanske skjuta ihjäl ngn mer?