[quote=JaneC|52538498]Ja, fast återigen så handlar väl inte tråden om vår "reality"? Vill man diskutera hur morfologisk rikedom påverkar ett språks "svårighet" så är det nog det
dummaste man kan göra att blanda in engelskan med tanke på dess helt unika position.
Återigen borde väl frågan lyda nåt i stil med:
Lär sig en slavisktalande bonde från 1700-talet sig en kinesisk dialekt lika fort som en kinesisk bonde lär sig ett slaviskt språk? Under förutsättning att de teleporteras rakt in i varandras verkligheter och har exakt samma incitament (tvång) att lära sig respektive språk.
Jag syftade på WardenMcClusky som i posten ovan min påstod just att engelsmän lär sig polska lika lätt som polacker lär sig engelska.
Citat:
Och det finns ett starkt socialt tryck och höga förväntningar på att prata polska? Man uppfattas som avvikande, konstig och obildad om man inte gör det?
Nepp, men nyttan av att kunna polska i Polen är helt klart större än att kunna svenska i Sverige (förutsatt att man kan hyfsad engelska) då man är rätt så handikappad i det vardagliga livet utan polskakunskaper. På de flesta myndigheter osv. får man ha rejäl tur för att hitta någon med engelskakunskaper och det är ytterst sällan att det gör att kommunicera på engelska med någon över 35-40 år vilket ofta ställer till problem.
Konceptet "objektivt svårare" är egentligen helt meningslöst anser jag då svårighetsgrad per definition är någonting subjektivt, så jag vet egentligen inte vad man kan debattera i denna tråden förutom erfarenheter från verkligheten. Om man inte gillar att spekulera förstås.