• 1
  • 2
2015-03-08, 01:25
Medlem
Kalla det för karma, öde, högre makt, gud, tur eller otur. Ibland känns det som att vissa situationer och steg man tar i livet är förutbestämda. Idag var jag med om en situation. Denna situation hade slutat väldigt annorlunda för 10 år sedan. Vad som jag spekulerar i är att två parter möttes vad som verkade totalt slumpmässigt, men som ändå verkade vara oundvikligt. Det var som att vi båda blev skickade av en högre makt till samma position för att få kontakt.

Jag har alltid trott att steg vi tar i livet är av egen vilja. Att vi beslutar om vad vi gör och hur vi gör det. Men den där tanken har slagit alla. Tänk om, bara denna gång gör jag såhär istället. Eller, denna gång går jag denna väg istället. Det är just dessa tankar och dessa små förändringar (iallafall i mitt fall) som får mest betydelse i slutändan. Det är här vi möter framgång, motgång och oanade situationer.
Citera
2015-03-08, 02:11
Avstängd
Frawjons avatar
Det du kallar "högre makt" är naturlagarna, som tvingar dig att göra vissa saker.

Fast viljan är din - du är ju bärare av den - den är bara inte fri.
Citera
2015-03-08, 02:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frawjon
Det du kallar "högre makt" är naturlagarna, som tvingar dig att göra vissa saker.

Fast viljan är din - du är ju bärare av den - den är bara inte fri.

Du menar att det är min biologiska programmering som egentligen styr mig. Hur jag väljer att hantera det är upp till mig?

Hur är det då med hanteringen av beslut som är tagna i ens egna filosofiska övertygelser?
Citera
2015-03-08, 02:26
Avstängd
Frawjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VaktareOlsson
Du menar att det är min biologiska programmering som egentligen styr mig. Hur jag väljer att hantera det är upp till mig?

Hur är det då med hanteringen av beslut som är tagna i ens egna filosofiska övertygelser?

Din hjärna är determinerad. Det man kallar "beslut" är en sorts illusion.
Citera
2015-03-08, 02:39
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:

Ah, Nietzsche...

Håller dock med... Kvantfysiken håller dock inte med fullständigt... Jag är ingen kvantfysiker dock... :-)
Citera
2015-03-08, 06:20
Medlem
Claweds avatar
Citat:
Kalla det för karma, öde, högre makt, gud, tur eller otur. Ibland känns det som att vissa situationer och steg man tar i livet är förutbestämda.

Jag har också tidigare tänkt i dom banorna, men efter alla nya fakta som framkommit om universum i och med hubble telescopes ofattbara upptäckter, så går det inte att tro på något annat än att vi människor inte är mer betydelsefulla i dag än vad en liten fjärt var vid sidan av big bang för miljarder år sedan.

Vår galax ingår i ett cluster av galaxer som i sin tur ingår i ett super-cluster av galax-cluster som bara är ett utav miljarder andra super- galax-cluster som finns i det synliga universum.

I vår värld med tre dimensioner finns inget utrymme för en bakomliggande mening med våra liv.
Filosofiskt fiskande med ingående 10 dimensioner är än mer obegriplig än allt annat tillsammans.
Citera
2015-03-08, 10:13
Medlem
Citat:
Kalla det för karma, öde, högre makt, gud, tur eller otur. Ibland känns det som att vissa situationer och steg man tar i livet är förutbestämda.

Jag har alltid trott att steg vi tar i livet är av egen vilja.
Jag kallar den kraft/högre makt som ligger bakom universums skapande och som är drivkraften för vår evolution, Tao.

Självklart har du en egen fri vilja. Det är det som krånglar till evolutionen, att vi så ofta tar fel beslut.

Om du ser på den nuvarande situationen så lever vi i en materialistisk och därmed deterministisk värld. Det som håller på att ske just nu är ett paradigmskift till en mer andlig världsbild som innehåller själen och den fria viljan.
Citera
2015-03-08, 14:12
Medlem
Citat:

Tyvärr. För enkelt och för kryptiskt för att kunna svara på en så här komplex fråga.
Citera
2015-03-08, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clawed
Jag har också tidigare tänkt i dom banorna, men efter alla nya fakta som framkommit om universum i och med hubble telescopes ofattbara upptäckter, så går det inte att tro på något annat än att vi människor inte är mer betydelsefulla i dag än vad en liten fjärt var vid sidan av big bang för miljarder år sedan.

Vår galax ingår i ett cluster av galaxer som i sin tur ingår i ett super-cluster av galax-cluster som bara är ett utav miljarder andra super- galax-cluster som finns i det synliga universum.

I vår värld med tre dimensioner finns inget utrymme för en bakomliggande mening med våra liv.
Filosofiskt fiskande med ingående 10 dimensioner är än mer obegriplig än allt annat tillsammans.

Däremot är även the butterfly effect en väldigt bra teori.
Citera
2015-03-08, 14:23
Medlem
Jag tror att allt i livet sker av en anledning och att det som händer är förutbestämd och styrt av en högre makt. Tror inte att saker och ting sker bara av slumpen, tror det finns en mening med allt även om det kan vara svårt att se det just i det ögonblick det sker.
Citera
2015-03-08, 15:35
Avstängd
Frawjons avatar
Citat:
Tyvärr. För enkelt och för kryptiskt för att kunna svara på en så här komplex fråga.

Nej. Jättelätt rent principiellt. Detaljerna är den mest komplexa fysik, men själva principerna är på förskolenivå. Allt är determinerat eller indeterminerat. Oavsett vilket finns det inget sätt som hjärnan själv skulle kunna besluta om något genom en fri vilja, precis som någon annan kan lyfta dig i håret men du inte kan det själv.
Citera
2015-03-08, 15:37
Avstängd
Frawjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlexandraIda
Jag tror att allt i livet sker av en anledning och att det som händer är förutbestämd och styrt av en högre makt. Tror inte att saker och ting sker bara av slumpen, tror det finns en mening med allt även om det kan vara svårt att se det just i det ögonblick det sker.

Alla får tro vad de vill. Det du tror på kan ju kännas bra för dig så givetvis får du tro det du skriver. Jag tror inte på sådant för ett ögonblick.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in