Oj, vår lille bågskytt visar på nytt prov på sin flexibla inställning till sanningen. Han länkade förut till sin
artikel i Journalisten apropå SD:s terrorism. Det rörde sig huvudsakligen om svepande stövelreferenser och ett antal källösa påståenden om hur SD:s fascistiska fotsoldater betett sig på nätet, men en sak fångade särskilt mitt intresse:
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Romer utsätts regelbundet för terrordåd utan nämnvärd reaktion, inte ens när en rom blev skjuten i huvudet på själva Förintelsens minnesdag. Inget demokratins ramaskri hördes, trots att hundratusentals – kanske miljoner – romer mördades under Förintelsen.
Det här var ju förjävligt på riktigt. Hur hade jag lyckats missa den nyheten? Mordförsök på stackars rom under minnesdag borde väl vara svensk medias våta dröm? Jag gav mig ut på Google för att ta reda på mer, men allt jag hittade var just Arnstads artikel och frågor om sagda skrift i den här tråden. Breddade min sökning. Ingen träff. Provade engelska. Nada. Preciserade slutligen min sökning till artiklar skrivna den 27 januari (minnesdagen) och fann svaret på gåta.
Här kan ni läsa om dådet!
Citat:
Ursprungligen postat av GT
Två män sköt tiggare med luftgevär från bil. Attacken inträffade vid midnatt den 30 september förra året.
Arnstads skarpa penna förvandlar alltså nyheten om att en rom skjutits med luftgevär i september, till ett mordförsök på självaste Förintelsens minnesdag. Vad inspirerade den kreativa justeringen? GT publicerade artikeln den 27 januari!