2015-03-04, 19:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av test3
Från DI

Har vi en fastighetsbubbla nu?

”Det är större sannolikhet att vi har en bubbla än att vi inte har en. Man ska vara försiktig med att blåsa upp det ytterligare”, säger Assar Lindbeck.

Få ekonomer har så stor erfarenhet av kriser i Sverige som Assar Lindbeck, professur emeritus vid Stockholms universitet. Hans arbete i den så kallade Lindbeckkommissionen lotsade Sverige genom 1990-talets svåra bank- och fastighetskris.

Assar Lindbeck som namn må väga tungt, vara förtroendeingivande, men även där gäller att titel inte är ett argument.

Det är först på sista tiden som jag sett mängder med konstiga signaturer där det gemensamma är att antalet inlägg är litet. Fan vet vad det beror på. Folk känner sig övervakade och vidtager åtgärder?
2015-03-04, 20:09
Medlem
mjohan84s avatar
Någon mer som har uppmärksammat att kostnaden för att binda räntan har stigit rejält på sistonde ?
Historiskt lågt var det att binda på längre löptider, lite för lågt för bankerna? Tror de inte på att den låga räntan kommer att hålla i sig?
2015-03-05, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mjohan84
Någon mer som har uppmärksammat att kostnaden för att binda räntan har stigit rejält på sistonde ?
Historiskt lågt var det att binda på längre löptider, lite för lågt för bankerna? Tror de inte på att den låga räntan kommer att hålla i sig?

länk?
2015-03-05, 21:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Kommer staten göra så att dessa 50 miljarder per år används på ett "bättre" sätt sett ur ett ekonomiskt perspektiv? Eller kommer bara staten att slösa bort dessa pengar i den "allmänna budgeten"?

Om man förespråkar ett avskaffande av ränteavdraget så förespråkar man att det är bra med skattehöjningar.

Nedtrappningar kommer att ske motvilligt som fan om de nu intäffar överhuvudtaget de närmaste 5 åren. Samtliga politiker är populister och fruktar väljarnas dom. Mycket skit ställer svenska politiker alltid till med men just ränteavdraget verkar vara heligt bland dem. Just DÄR ska man alltid stryka folket medhårs har man fått för sig.

Jag förespråkar ett avskaffande av principiella skäl. Att lån subventioneras och sparande beskattas är inte moraliskt rätt och dåliga värderingar i samhället ger tillika dåligt resultat.

Ska vi ha underskott så ska vi ha höjda skatter också. Är man en kommunist för att man tycker så? Att dölja underskott med lån är slugt, oärligt och farligt.

Mars 2015, ingen svensk bobubbla har spruckit.
2015-03-05, 22:00
Medlem
Bara Glads avatar
Cornucopia kommer att ha förutsett bostadsbubblan när den nu sker.. 2016.. 2017. Vem vet? Han kommer dock samtidigt att ha ropat efter bostadsbubblan 2012, 2013, 2014, 2015 m.m. Samma sak med Dr. Doom. Han förutspådde kreditbubblan i USA 2008, men ropade efter bubblor under hela tjugohundratalet.

Finns möjlighet för korrigering ner, men samtidigt måste ju folk bo. Hela millenialsgenerationen ska ju flytta hemifrån nu och mamma och pappa tar gärna lite extra lån på villan som de köpte i början av nittiotalet för att hjälpa till med kontantinsatsen.

Finns det någon statistik på hur pass väl "förberedda" hushållen är på en räntehöjning? Hur många hushåll klarar 5% i ränta på sina banklån (givet att man får omstrukturera och ändra konsumtion på annat då)
2015-03-06, 08:30
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bara Glad
Cornucopia kommer att ha förutsett bostadsbubblan när den nu sker.. 2016.. 2017.
Cornucopia är lite av populistisk bloggare men lättsamma gissningar är inget annat än popkornunderhållning för den uttråkade.

Det speciella med kreditbubblor är inte när de spricker, utan att de spricker, och att det sker utav bara helvete. Eventuell seriös analys av icke-dumhuvuden handlar aldrig om när.

Cornucopia har fel om Sverige genomgår en längre period av högre räntor etc utan att ekonomin går åt helvete.
2015-03-06, 09:44
Medlem
mjohan84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jajahaaja
länk?
http://cornucopia.cornubot.se/2015/03/rantorna-skuttade-uppat-pa-magdalena.html?m=1
2015-03-06, 10:06
Medlem
Rubrik01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Du pekar istället ut det förmodligen enda han någonsin gått ut och sagt att han gissade fel angående.

Jag sökte lite och försökte hitta inlägget men gick bet, det hade varit intressant att läsa.
2015-03-06, 13:54
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubrik01
Jag sökte lite och försökte hitta inlägget men gick bet, det hade varit intressant att läsa.
Han har påpekat det fler gånger. Det är ju egentligen spydigt; "jag hade fel den där enstaka gången" typ.
2015-03-06, 14:01
Medlem
SvenAhlbins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bara Glad
Cornucopia kommer att ha förutsett bostadsbubblan när den nu sker.. 2016.. 2017. Vem vet? Han kommer dock samtidigt att ha ropat efter bostadsbubblan 2012, 2013, 2014, 2015 m.m. Samma sak med Dr. Doom. Han förutspådde kreditbubblan i USA 2008, men ropade efter bubblor under hela tjugohundratalet.

Finns möjlighet för korrigering ner, men samtidigt måste ju folk bo. Hela millenialsgenerationen ska ju flytta hemifrån nu och mamma och pappa tar gärna lite extra lån på villan som de köpte i början av nittiotalet för att hjälpa till med kontantinsatsen.

Finns det någon statistik på hur pass väl "förberedda" hushållen är på en räntehöjning? Hur många hushåll klarar 5% i ränta på sina banklån (givet att man får omstrukturera och ändra konsumtion på annat då)

Enligt någon undersökning så skall medelsvenne inte ha mer än 50,000 i cash besparingar per hushåll, hur man kommit fram till den siffran vet jag inte men jag skulle tippa på att det är ännu lägre men mina egna erfarenheter av medelsvenne och få fram cash.

Några punkter som kommer påverka bubblan framöver är

- Euron blir svagare och dyker mot SEK och alla andra valutor som USD och GBP
http://www.enca.com/money/euro-plummets-11-year-lows

- Minusränta upp till 3-5 % snart i Sverige och övriga EU
http://www.econmatters.com/2015/03/ecb-will-cut-rates-to-minus-3-pushing.html
2015-03-07, 16:53
Medlem
mjohan84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenAhlbin
Enligt någon undersökning så skall medelsvenne inte ha mer än 50,000 i cash besparingar per hushåll, hur man kommit fram till den siffran vet jag inte men jag skulle tippa på att det är ännu lägre men mina egna erfarenheter av medelsvenne och få fram cash.

Några punkter som kommer påverka bubblan framöver är

- Euron blir svagare och dyker mot SEK och alla andra valutor som USD och GBP
http://www.enca.com/money/euro-plummets-11-year-lows

- Minusränta upp till 3-5 % snart i Sverige och övriga EU
http://www.econmatters.com/2015/03/ecb-will-cut-rates-to-minus-3-pushing.html
När detta med buffert var på tapeten senast var vid finanskrisen.
Då hade var tredje svensk inte ens 10k på kontot sparat!

Vid goda tider är det dock ingen som tänker på
Att ha buffert, pengar man kan rädda en situation med vid kris/arbetslöshet eller t om om ens partner går bort. Räkningarna är ofta desamma

Det håller inte att ha pengar sparade i huset eller i aktier, dessa pengar är sårbara.
Vid en ev bubbelspräckare så kan husets värde halveras och räntorna gå upp, banken kanske t om kräver en snabbare amorteringstakt.

Jag vill faktiskt slå ett slag för likvider på vanligt konto som är lätta att plocka fram vid händelser i livet
Har själv varit där.
2015-03-08, 08:46
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjohan84
Jag vill faktiskt slå ett slag för likvider på vanligt konto som är lätta att plocka fram vid händelser i livet
I sådana fall kontanter i madrassen. Men med tanke på hur svajigt ekonomisystemet i stort är just nu är det ju inte så kul det heller. Får den centrala makten som de vill kommer dessutom den möjligheten försvinna; Sveriges befolkning är ju tillräckligt lurad för att tillåta det ske också.

Spontant kan jag köpa att pengar går in i bostäder när folk är förvirrade, men kan samtidigt tänka mig att BR är missriktat. Givet att vi inte kraschar de närmsta åren skulle jag förvänta mig en explosion vad gäller priser för hus+mark

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in