Citat:
Ursprungligen postat av
Mezzanine87
Vi missförstod nog varandra i hur vi menade med fördomar. Om jag förstår dig rätt så refererar du till människor vars uppfattning är att Islam inte är ett hot? Jag vet inte om jag skulle vilja kalla det för fördom i så fall, utan snarare syn?
Jag menade de som är skeptiska mot Islam och har negativa fördomar som grundar sig i allt från hur snacket går på individnivå till hur media framställer religionen.
Kanske vi gjorde, missförstånd är ändå vanliga. Visst måste knäppa fördomar arbetas bort, men både svenskar(media, politiker osv.) samt muslimer gör ingenting åt det, vilket lämnar människor att följa till hörsägen. Men om människor lär sig mer om Islam kommer ändå hatet öka, det är bara så det ligger till. Jag känner många muslimer genom tidigare arbeten(handläggare på socialtjänsten, verksamhet samordnare för nyanlända), så jag vet att det finns fler än en typ av muslimer.
Däremot är det ofta mycket svårt för dem att balansera moral och religion. Moralen som människa säger en sak och deras religion en annan. Vilket kan leda till missförstånd när de kommer i kontakt med mer radikaliserade muslimer. Första generations invandrande muslimer brukar oftare(utifrån egna erfarenheter) vara öppna för förändringar, då de ofta flytt ifrån radikala områden. När jag arbetade med nyanlända var det främst somalier ifrån de södra områdena, väldigt ofta muslimer som vill se en tillbakagång till den mer harmoniserade religiösa tolkningen. I Somalia brukade kristna och muslimer leva i harmoni, tills Boko Haram och andra mindre grupper vände upp och ned på hela området.
Problemen uppkommer däremot när de här människorna hamnar i Svenska moskéer och utanförskapsområden, där är (speciellt unga) muslimer väldigt utsatta. De mer radikala delarna av Islam blir då mycket lockande. De finner mening med sin existens och tillhörighet med andra radikala muslimer. Därför tycker jag det är viktigt att de mörka delarna av Islam synas i sömmarna och att svenska muslimer arbetar för att förändra sin religion. Men eftersom att de flesta Imamer importeras från radikala länder, så är det mycket svårt för dem att få igång förändringar och anpassa religionen till ett sekulärt samhälle.
Simpelt nog, muslimer som vill leva mer sekulärt får inte chansen. Speciellt inte när Svenskar antingen går helt super aggressivt till attack dvs direkt attackerar människan(inte religionen) eller helt lamt ser på och låter dem radikaliseras. Sen har vi deras förbund som helt enkelt inte arbetar för integration, utom bara försöker bortförklara saker genom att inte lägga alla korten på bordet, dementera och fortsätta lära ut hatiska budskap i moskéer. En del moskéer arbetar däremot för förändring och ska ha en liten eloge för det, men den utvecklingen är på tillbakagång sedan IS började med sin propaganda och antalet Imamer ifrån Saudiarabien ökade(Har inte mycket för dem helt enkelt, de är ofta väldigt strikta i sina tolkningar och är otroligt negativt inställda till det demokratiska samhället).
Citat:
Ursprungligen postat av
Mezzanine87
Jag förstår ju utifrån allt det du skriver att du är påläst och insatt. Att du har skapat dig din egna sanning kring hur religionen tolkas och folket som utövar den beter sig?
Och det är ju så det går till. Det är därför jag hade tyckt det varit lysande om utövande muslimer tagit initiativet till att i rätt forum bemöta folks "sanningar"/tolkningar om deras religion. Vilket är ett förslag som hör till det ursprungliga ämnet.
Jag har byggt min uppfattning om muslimer genom erfarenhet av att arbeta med dem. Hört deras historier om moraliska dilemman i deras hemländer. Jag respekterar inte religion, men jag respekterar personerna bakom religionen. Det låg mycket i mitt arbete att bemöta deras moraliska ståndpunkter och fråga jobbigare frågor om deras syn på Homosexuella, judar osv. Då det är en del av integrationsarbetet om man ska hitta saker som de ska sysselsätta sig med under vistelsen i Sverige, kan bli tokigt om hänvisar dem en plats som direkt strider emot deras värdegrund.
Därför så läste jag mycket teologi, för man måste kunna förklara både vad religionsfriheten innebär och hur vissa saker som sker i deras hemländer inte är tillåtna här. Mycket kommunikation sköts då genom tolk, vilket orsakar mycket problem i kommunikationen och det är svårt att veta hur mycket som faktiskt blev begripligt. Många av dem var mycket positiva till religionsfriheten, deras mänskliga rättigheter osv.
Andra var helt negativa till hur Sveriges system ser ut, inte ovanligt att kvinnliga tolkar ses ned på om de inte bär slöja. Vid två tillfällen har jag blivit attackerad på grund av min sexuella läggning(Hade ett foto på mig och min karl på kontoret, brukade fälla ned det men kunde glömma ibland). Har numera slutat arbeta med området efter att jag blev hotad för många gånger, blir liksom en ansträngning jag gärna undviker. Men jag visste vad jag gav mig in på.
Citat:
Ursprungligen postat av
Mezzanine87
Säger inte emot dig. Jag är själv en av dem som undrar hur t.ex. Sveriges idoga strävan efter jämställdhet påverkas, OM den påverkas p.g.a. ökad islamisering. En annan fördom jag har är att det finns en enorm tröghet inom den islamska tron i jämförelse med kristendomen, som ändå "anpassar sig". Vi stenar t.ex. inte homosexuella idag.
Jag bär på en okunskap, liksom många andra, som inte går att läsa- eller gissa sig till. Det hade man sluppit om muslimer varit mer öppna med att diskutera sin tro och hur den fungerar i samhället.
Jag kan hålla med dig om att samtalet behöver komma upp till ytan från båda hållen. Svenskar måste vara hårdare på att vissa saker inte accepteras, exempelvis våld mot kvinnor, HBTQ personer och andra religioner. Sen måste de sekulära muslimers röster höjas så att Imamerna inte kan sätta agendan. Det är inte ovanligt att de mer radikala gärna vill "rätta andra i leden" och lära ut hatiska budskap bakom stängda dörrar. Ett stort problem här är att bönerna sker på arabiska i stor utsträckning så man får ingen bra insyn.