2015-03-06, 16:52
Medlem
Citat:
Om man ser det från en svensk sida som är helt omedveten och okunnig om islam och muslimer, hur kan vi lära er och andra svenskar bättre om islam? Hur når vi ut till er?

Jag tar hellre livet av mig än att bli muslim.
Citera
2015-03-06, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mezzanine87
Hur går det ihop? Sociala konstruktioner, förutfattade meningar och föreställningar är det som föder fördomar.

Just det som är grejen, allt som rapporteras och sägs är fördomarna. Människor utgår ifrån en bild av Islam som något fredligt och acceptabelt. När människor läser på, ser och förstår Islam så blir bilden annorlunda. Man blir helt enkelt inte mer positivt inställd till Islam, utom man lär sig att det är en våldsideologi som är helt oförenlig med ett sekulärt och jämställt samhälle.

Citat:
Vad baserar du detta på? Det är ju bara en grovt generaliserande åsikt. Känns som att oddsen är rätt små att samtliga av de en miljard+ muslimer resonerar så.

Jag tänker mest realistiskt. Är inte intresserad av att analysera religioner som sådana. Islam är här för att stanna och kommer inte en dag bara upplösas. Förstår även att det är en lika osannolik utopi att människor från olika kulturer, med olika värderingar och religioner i en handvändning kommer att leva i samklang. Men ser för den sakens skull inte varför man inte ska kunna försöka främja integration? Vad är alternativet? ETT LOGISKT sådant.

Om man ifrågasätter islam i ett muslimskt land, så blir man avrättad, fängslad eller torterad. Här däremot undviker vi att diskutera Islams mörka baksida. Det finns många muslimer som gärna vill leva sekulärt, men de blir istället rotlösa, utfrysta och illa behandlade av två läger. Islam är en ideologi som är totalitär, tvingande och hatisk.

Jag är inte positivt inställd till någon religion. Men Islam är missionerande vilket gör Islam bra mycket värre än andra religioner i dagsläget, ett annat problem är Islams oförmögenhet att reformera sig själv.
Citera
2015-03-06, 18:52
Medlem
Mezzanine87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edirtrm
Just det som är grejen, allt som rapporteras och sägs är fördomarna. Människor utgår ifrån en bild av Islam som något fredligt och acceptabelt. När människor läser på, ser och förstår Islam så blir bilden annorlunda. Man blir helt enkelt inte mer positivt inställd till Islam, utom man lär sig att det är en våldsideologi som är helt oförenlig med ett sekulärt och jämställt samhälle.

Ok fördomar för mig är inte det som sägs uttryckligen alltid (genom ex. media) utan det är det osagda som finns där. Oftast starkt förankrat. Tänker snarare tvärtom att gemene man har bilden av Islam som något främmande, farligt (och massa mer negativt betingade ord). Sedan kan ja hålla med om att lånar man då koranen och läser den rakt av så förändras nog inte mycket. Därför kan det vara en god idé om troende muslimer tagit initiativet till att berätta om deras syn på Islam och på så sätt varit delaktiga i en typ av attitydförändringsprocess. Det tror jag är förutsättningen för att slå hål på fördomarna.
OM det går.

Jag har inte påstått att jag köper Islam? Att jag inte har några fördomar. Det har jag. Jag har sagt att jag välkomnar olika förslag på integrationsförbättringar både på strukturell- och individnivå. Eftersom jag inte för mitt liv kan se att Sverige kommer göra någon helomvändning när det kommer till dessa frågor.
Citera
2015-03-06, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IslamicAge
Svenskar behöver bättre förstå sig på Islam för att undvika missförstånd på arbetsplatser, i världspolitiken osv. Man är alltid välkommen till alla moskéer för att få lära sig mer.

Om man ser det från en svensk sida som är helt omedveten och okunnig om islam och muslimer, hur kan vi lära er och andra svenskar bättre om islam? Hur når vi ut till er?

Mycket enkelt. Utge er för att vara muslimer. Acceptera att ni är i ett kristet land, följ våra seder.

Eller: utge er för att vara muslimer, acceptera INTE att ni är i ett kristet land, för då måste vi ju anamma er kultur och skära halsen av alla som inte är som oss.
Citera
2015-03-06, 20:01
Medlem
deadsets avatar
Citat:
Det är ju bara önsketänkande. Jag är klarvaken tack! Men du kanske har sovit dig igenom det senaste valet och även prognoser gällande kommande invandring osv.? I rådande stund har inte (det styrande) Sverige blivit mindre tolerant mot religionsfrihet.
Det enda som kan stoppa mångkultur är om partier som SD får mer sympatier, och även om undersökningar hit och dit pekar på att de växer så känns det (iallafall i min värld) som långsökt att ha tilltro till att det kommer landa i att de kommer få inflytande. Så även det är önsketänk.

Därför anser jag att ett alternativ kan vara att gå en annan väg och förlika sig med att mångkulturen är här för att stanna och försöka "mötas". Sen att den åsikten sticker i vissas ögon skiter ja fullständigt i.

Partier som SD får ju mer sympatier. Nationalistiska partier som helt vill slopa mångkultur är nu de största partierna i t.ex. Frankrike, Holland och England. Normala människor vill inte ha mångkultur och anpassa sig efter en obehaglig sagoreligion från medeltiden.

Det är nog du som har sovit dig igenom de senaste valen. SD har fördubblat sitt väljarstöd för varje val, och de kommer fördubbla det igen. Och igen. Inte en chans i helvete att jag tänker "försöka mötas" med krigsideologin islam inom Sveriges gränser. Det enda sättet jag tänker "försöka möta" islam på inom Sveriges gränser, är genom ett regelrätt krig.

Jag skiter fullständigt i din åsikt också.
Citera
2015-03-06, 20:05
Medlem
deadsets avatar
Citat:
Okej, assimilering är en annan lösning. Som kommer behövas gå igenom på ett politiskt plan, och hur sannolikt är det?

Det är väldigt sannolikt. Flera länder är redan där och har redan infört slöjförbud på offentliga platser. Andra länder har börjat frånta terrorister sina medborgarskap. Andra länder har infört förbud mot halalslakt. Och så vidare, och så vidare.

Man markerar gränser för vad som är acceptabelt, helt enkelt.
Citera
2015-03-06, 20:33
Medlem
Mezzanine87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deadset
Partier som SD får ju mer sympatier. Nationalistiska partier som helt vill slopa mångkultur är nu de största partierna i t.ex. Frankrike, Holland och England. Normala människor vill inte ha mångkultur och anpassa sig efter en obehaglig sagoreligion från medeltiden.

Det är nog du som har sovit dig igenom de senaste valen. SD har fördubblat sitt väljarstöd för varje val, och de kommer fördubbla det igen. Och igen. Inte en chans i helvete att jag tänker "försöka mötas" med krigsideologin islam inom Sveriges gränser. Det enda sättet jag tänker "försöka möta" islam på inom Sveriges gränser, är genom ett regelrätt krig.

Jag skiter fullständigt i din åsikt också.

Jag menade givetvis tillräckligt med stöd för att ha något inflytande. Om det kommer bli så går det bara att spekulera kring. Man får ju se verkligheten för vad den är. Men jag förstår var din ståndpunkt ligger gällande det här fullt och tydligt, noterat.
Citera
2015-03-06, 21:49
Medlem
Citat:
Ok fördomar för mig är inte det som sägs uttryckligen alltid (genom ex. media) utan det är det osagda som finns där. Oftast starkt förankrat. Tänker snarare tvärtom att gemene man har bilden av Islam som något främmande, farligt (och massa mer negativt betingade ord). Sedan kan ja hålla med om att lånar man då koranen och läser den rakt av så förändras nog inte mycket. Därför kan det vara en god idé om troende muslimer tagit initiativet till att berätta om deras syn på Islam och på så sätt varit delaktiga i en typ av attitydförändringsprocess. Det tror jag är förutsättningen för att slå hål på fördomarna.
OM det går.

Jag har inte påstått att jag köper Islam? Att jag inte har några fördomar. Det har jag. Jag har sagt att jag välkomnar olika förslag på integrationsförbättringar både på strukturell- och individnivå. Eftersom jag inte för mitt liv kan se att Sverige kommer göra någon helomvändning när det kommer till dessa frågor.

Min bild utav människors fördomar är; Islam är en religion som alla andra, bara ett annat sätt att se på livet etc. Många kristna likställer Islam med Kristendomen och att deras religion inte särskiljer sig på speciellt många sätt. Vilket media och journalister konstant återger. Ok jag kan köpa att religionen är abrahamitisk och har sina rötter i samma härva som judendom och kristendom.

Men en rätt så markant skillnad ligger i skillnaderna ifrån Mohammeds första skrifter (dvs perioden då han levde i Mekka) och de senare texterna, haditherna och sunna(Mohammeds självbiografi) dvs delar som lades till efter att han flyttade till Medina.

Den första delen dvs koranens tidiga kapitel, är väldigt fredliga och går väldigt bra hand i hand med exempelvis bibeln. Den framstår egentligen bara som en nytolkning utav de andra större abrahamitiska religionerna. Det är dessutom oftast de här texterna som muslimer refererar till när de berättar om sin religion och där är typ gränsen. Resten väljer de att bortförklara eller hänvisar till salafister, men då är det konstigt att över 200 unga muslimer i Sverige bara helt plötsligt blir salafister och åker ned för att döda otrogna i Syrien / Irak.

De tidiga kapitlen i koranen skrev under en period där muslimerna i Mekka var en minoritet, Mohammed hade ingen direkt makt, inte speciellt många följare och ingen arme. Detta förändrades senare då Mohammed fått ett större inflytande och byggt en arme av trogna följare. Muslimerna började missionera, döda judar och kristna, våldta och kidnappa kvinnor osv. Allt detta finns det stöd för och uppmuntras i Sunna och Haditherna, muslimernas heliga krig pågår fortfarande, genom tex IS och Boko Haram. Radikala organisationer som nu växt sig så starka att vissa experter är osäkra på om västvärlden kan stoppa dem.

Därför är det mycket svårt för någon sund människa att "förstå Islam" så fort de läst och förstått vad som står i alla texterna, man ser IS frammarsch på nyheterna och sedan hör hur muslimska organisationer över hela världen kommer med samma tre saker "Islamofobi", "Salafister" och "de har kapat min religion". Vadå kapat deras religion? Det står klart och tydligt i koran, Hadith och Sunna.

Om man frågar Imamer ger de två svar beroende på om man är muslim eller inte, detta kallas Taqiya. (Troende)Muslimer får inte ljuga mot andra muslimer, men det är fullt tillåtet emot kufar speciellt om muslimer riskerar att bli förföljda. Enligt Dr Sami Makarem klassas Taqiya som mainstream Islam speciellt inom politik, huruvida jag tror på det så är jag tveksam. Däremot så vill jag inte avfärda det helt med tanke på Uppdrag Gransknings reportage där de infiltrerade en moské samt att Mona Walker ofta utmärker sig själv som trovärdig.

Problemet ligger främst i att muslimerna själva inte är mer öppna om sin tro, kan ta kritik och påbörja ett reform arbete av deras heliga skrifter. I varje land de kommit till har de efter en tid tagit över, först genom politik sedan förföljande och om det inte räcker så börjar de avrätta och skapa inbördeskrig. Detta fortsätter än idag, 1700 år efter att deras religion grundades. Nu är inte alla muslimer terrorister men Islam är ett starkt verktyg som måste förändras i grunden. Men för att det ska ske måste verkligen muslimer och deras representanter våga att bemöta kritik och vara ifrågasättande till den egna profeten, hans ord och liv. Det har ingenting med icke troendes förståelse att göra.
Senast redigerad av Edirtrm 2015-03-06 kl. 21:59.
Citera
2015-03-06, 22:26
Medlem
Mezzanine87s avatar
Citat:
Min bild utav människors fördomar är; Islam är en religion som alla andra, bara ett annat sätt att se på livet etc. Många kristna likställer Islam med Kristendomen och att deras religion inte särskiljer sig på speciellt många sätt. Ok jag kan köpa att religionen är abrahamitisk och har sina rötter i samma härva som judendom och kristendom.

Men en rätt så markant skillnad ligger i skillnaderna ifrån Mohammeds första skrifter (dvs perioden då han levde i Mekka) och de senare texterna, haditherna och sunna(Mohammeds självbiografi) dvs delar som lades till efter att han flyttade till Medina.

Den första delen dvs koranens tidiga kapitel, är väldigt fredliga och går väldigt bra hand i hand med exempelvis bibeln. Den framstår egentligen bara som en nytolkning utav de andra större abrahamitiska religionerna. Det är dessutom oftast de här texterna som muslimer refererar till när de berättar om sin religion och där är typ gränsen. Resten väljer de att bortförklara eller hänvisar till salafister, men då är det konstigt att över 200 unga muslimer i Sverige bara helt plötsligt blir salafister och åker ned för att döda otrogna i Syrien / Irak.

De tidiga kapitlen i koranen skrev under en period där muslimerna i Mekka var en minoritet, Mohammed hade ingen direkt makt, inte speciellt många följare och ingen arme. Detta förändrades senare då Mohammed fått ett större inflytande och byggt en arme av trogna följare. Muslimerna började missionera, döda judar och kristna, våldta och kidnappa kvinnor osv. Allt detta finns det stöd för och uppmuntras i Sunna och Haditherna, muslimernas heliga krig pågår fortfarande, genom tex IS och Boko Haram. Radikala organisationer som nu växt sig så starka att vissa experter är osäkra på om västvärlden kan stoppa dem.

Därför är det mycket svårt för någon sund människa att "förstå Islam" så fort de läst och förstått vad som står i alla texterna, man ser IS frammarsch på nyheterna och sedan hör hur muslimska organisationer över hela världen kommer med samma tre saker "Islamofobi", "Salafister" och "de har kapat min religion". Vadå kapat deras religion? Det står klart och tydligt i koran, Hadith och Sunna.

Om man frågar Imamer ger de två svar beroende på om man är muslim eller inte, detta kallas Taqiya. (Troende)Muslimer får inte ljuga mot andra muslimer, men det är fullt tillåtet emot kufar speciellt om muslimer riskerar att bli förföljda. Enligt Dr Sami Makarem klassas Taqiya som mainstream Islam speciellt inom politik, huruvida jag tror på det så är jag tveksam. Däremot så vill jag inte avfärda det helt med tanke på Uppdrag Gransknings reportage där de infiltrerade en moské samt att Mona Walker ofta utmärker sig själv som trovärdig.

Problemet ligger främst i att muslimerna själva inte är mer öppna om sin tro, kan ta kritik och påbörja ett reform arbete av deras heliga skrifter. I varje land de kommit till har de efter en tid tagit över, först genom politik sedan förföljande och om det inte räcker så börjar de avrätta och skapa inbördeskrig. Detta fortsätter än idag, 1700 år efter att deras religion grundades. Nu är inte alla muslimer terrorister men Islam är ett starkt verktyg som måste förändras i grunden. Men för att det ska ske måste verkligen muslimer och deras representanter våga att bemöta kritik och vara ifrågasättande till den egna profeten, hans ord och liv. Det har ingenting med icke troendes förståelse att göra.

Vi missförstod nog varandra i hur vi menade med fördomar. Om jag förstår dig rätt så refererar du till människor vars uppfattning är att Islam inte är ett hot? Jag vet inte om jag skulle vilja kalla det för fördom i så fall, utan snarare syn?
Jag menade de som är skeptiska mot Islam och har negativa fördomar som grundar sig i allt från hur snacket går på individnivå till hur media framställer religionen.

Jag förstår ju utifrån allt det du skriver att du är påläst och insatt. Att du har skapat dig din egna sanning kring hur religionen tolkas och folket som utövar den beter sig?
Och det är ju så det går till. Det är därför jag hade tyckt det varit lysande om utövande muslimer tagit initiativet till att i rätt forum bemöta folks "sanningar"/tolkningar om deras religion. Vilket är ett förslag som hör till det ursprungliga ämnet.

Citat:
Problemet ligger främst i att muslimerna själva inte är mer öppna om sin tro, kan ta kritik och påbörja ett reform arbete av deras heliga skrifter

Säger inte emot dig. Jag är själv en av dem som undrar hur t.ex. Sveriges idoga strävan efter jämställdhet påverkas, OM den påverkas p.g.a. ökad islamisering. En annan fördom jag har är att det finns en enorm tröghet inom den islamska tron i jämförelse med kristendomen, som ändå "anpassar sig". Vi stenar t.ex. inte homosexuella idag.

Jag bär på en okunskap, liksom många andra, som inte går att läsa- eller gissa sig till. Det hade man sluppit om muslimer varit mer öppna med att diskutera sin tro och hur den fungerar i samhället.
Citera
2015-03-06, 23:28
Medlem
Citat:
Vi missförstod nog varandra i hur vi menade med fördomar. Om jag förstår dig rätt så refererar du till människor vars uppfattning är att Islam inte är ett hot? Jag vet inte om jag skulle vilja kalla det för fördom i så fall, utan snarare syn?
Jag menade de som är skeptiska mot Islam och har negativa fördomar som grundar sig i allt från hur snacket går på individnivå till hur media framställer religionen.

Kanske vi gjorde, missförstånd är ändå vanliga. Visst måste knäppa fördomar arbetas bort, men både svenskar(media, politiker osv.) samt muslimer gör ingenting åt det, vilket lämnar människor att följa till hörsägen. Men om människor lär sig mer om Islam kommer ändå hatet öka, det är bara så det ligger till. Jag känner många muslimer genom tidigare arbeten(handläggare på socialtjänsten, verksamhet samordnare för nyanlända), så jag vet att det finns fler än en typ av muslimer.

Däremot är det ofta mycket svårt för dem att balansera moral och religion. Moralen som människa säger en sak och deras religion en annan. Vilket kan leda till missförstånd när de kommer i kontakt med mer radikaliserade muslimer. Första generations invandrande muslimer brukar oftare(utifrån egna erfarenheter) vara öppna för förändringar, då de ofta flytt ifrån radikala områden. När jag arbetade med nyanlända var det främst somalier ifrån de södra områdena, väldigt ofta muslimer som vill se en tillbakagång till den mer harmoniserade religiösa tolkningen. I Somalia brukade kristna och muslimer leva i harmoni, tills Boko Haram och andra mindre grupper vände upp och ned på hela området.

Problemen uppkommer däremot när de här människorna hamnar i Svenska moskéer och utanförskapsområden, där är (speciellt unga) muslimer väldigt utsatta. De mer radikala delarna av Islam blir då mycket lockande. De finner mening med sin existens och tillhörighet med andra radikala muslimer. Därför tycker jag det är viktigt att de mörka delarna av Islam synas i sömmarna och att svenska muslimer arbetar för att förändra sin religion. Men eftersom att de flesta Imamer importeras från radikala länder, så är det mycket svårt för dem att få igång förändringar och anpassa religionen till ett sekulärt samhälle.

Simpelt nog, muslimer som vill leva mer sekulärt får inte chansen. Speciellt inte när Svenskar antingen går helt super aggressivt till attack dvs direkt attackerar människan(inte religionen) eller helt lamt ser på och låter dem radikaliseras. Sen har vi deras förbund som helt enkelt inte arbetar för integration, utom bara försöker bortförklara saker genom att inte lägga alla korten på bordet, dementera och fortsätta lära ut hatiska budskap i moskéer. En del moskéer arbetar däremot för förändring och ska ha en liten eloge för det, men den utvecklingen är på tillbakagång sedan IS började med sin propaganda och antalet Imamer ifrån Saudiarabien ökade(Har inte mycket för dem helt enkelt, de är ofta väldigt strikta i sina tolkningar och är otroligt negativt inställda till det demokratiska samhället).

Citat:
Jag förstår ju utifrån allt det du skriver att du är påläst och insatt. Att du har skapat dig din egna sanning kring hur religionen tolkas och folket som utövar den beter sig?
Och det är ju så det går till. Det är därför jag hade tyckt det varit lysande om utövande muslimer tagit initiativet till att i rätt forum bemöta folks "sanningar"/tolkningar om deras religion. Vilket är ett förslag som hör till det ursprungliga ämnet.

Jag har byggt min uppfattning om muslimer genom erfarenhet av att arbeta med dem. Hört deras historier om moraliska dilemman i deras hemländer. Jag respekterar inte religion, men jag respekterar personerna bakom religionen. Det låg mycket i mitt arbete att bemöta deras moraliska ståndpunkter och fråga jobbigare frågor om deras syn på Homosexuella, judar osv. Då det är en del av integrationsarbetet om man ska hitta saker som de ska sysselsätta sig med under vistelsen i Sverige, kan bli tokigt om hänvisar dem en plats som direkt strider emot deras värdegrund.

Därför så läste jag mycket teologi, för man måste kunna förklara både vad religionsfriheten innebär och hur vissa saker som sker i deras hemländer inte är tillåtna här. Mycket kommunikation sköts då genom tolk, vilket orsakar mycket problem i kommunikationen och det är svårt att veta hur mycket som faktiskt blev begripligt. Många av dem var mycket positiva till religionsfriheten, deras mänskliga rättigheter osv.

Andra var helt negativa till hur Sveriges system ser ut, inte ovanligt att kvinnliga tolkar ses ned på om de inte bär slöja. Vid två tillfällen har jag blivit attackerad på grund av min sexuella läggning(Hade ett foto på mig och min karl på kontoret, brukade fälla ned det men kunde glömma ibland). Har numera slutat arbeta med området efter att jag blev hotad för många gånger, blir liksom en ansträngning jag gärna undviker. Men jag visste vad jag gav mig in på.

Citat:
Säger inte emot dig. Jag är själv en av dem som undrar hur t.ex. Sveriges idoga strävan efter jämställdhet påverkas, OM den påverkas p.g.a. ökad islamisering. En annan fördom jag har är att det finns en enorm tröghet inom den islamska tron i jämförelse med kristendomen, som ändå "anpassar sig". Vi stenar t.ex. inte homosexuella idag.

Jag bär på en okunskap, liksom många andra, som inte går att läsa- eller gissa sig till. Det hade man sluppit om muslimer varit mer öppna med att diskutera sin tro och hur den fungerar i samhället.

Jag kan hålla med dig om att samtalet behöver komma upp till ytan från båda hållen. Svenskar måste vara hårdare på att vissa saker inte accepteras, exempelvis våld mot kvinnor, HBTQ personer och andra religioner. Sen måste de sekulära muslimers röster höjas så att Imamerna inte kan sätta agendan. Det är inte ovanligt att de mer radikala gärna vill "rätta andra i leden" och lära ut hatiska budskap bakom stängda dörrar. Ett stort problem här är att bönerna sker på arabiska i stor utsträckning så man får ingen bra insyn.
Citera
2015-03-07, 01:04
Medlem
sdvinner2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IslamicAge
Svenskar behöver bättre förstå sig på Islam för att undvika missförstånd på arbetsplatser, i världspolitiken osv. Man är alltid välkommen till alla moskéer för att få lära sig mer.

Hur kommer det sig att man är tvungen att fly överhuvudtaget till ett av världens mest nordligaste länder då det finns internationella konventioner i form av Genéve och Dublinförordningen?

Båda dessa avtal innebär att man skall söka skydd inom sitt närmsta grannland respektive första EU-land.

Hur anpassar man inavlat ökenfolk till ett logiskt tänkande? Det vet inte jag, men en sak är säker: Svartmusk som är analfabeter och inavlade hör INTE hemma i Norden, den saken är klar!!

Kör upp ditt kranium i analen och stanna i den positionen tills du kvävs av dina egen inre ruttenhet!!

Jävla idiot!!
Citera
2015-03-07, 01:18
Medlem
Mezzanine87s avatar
Citat:
Men om människor lär sig mer om Islam kommer ändå hatet öka, det är bara så det ligger till. Jag känner många muslimer genom tidigare arbeten(handläggare på socialtjänsten, verksamhet samordnare för nyanlända), så jag vet att det finns fler än en typ av muslimer.

Eftersom det just finns olika typer av muslimer, som vilka du säger ändå är öppna för att utöva sin religion i enlighet med samhällsutvecklingen och allt vad det innebär med mänskliga rättigheter i allmänhet och i synnerhet kanske yttrandefrihet, jämlikhet och rätten att få älska vem man vill. Så är det viktigt att det kommer fram. Så verkligen, man behöver jobba på olika plan och det kommer vara ett tufft arbete.

Jag är själv socionom och har blivit mer och mer intresserad av integrationsfrågorna och i synnerhet om vad som kan göras på individnivå. Attitydförändringar, fler möten etc..
Det är därför jag tycker det är intressant att föra en diskussion kring det. Särskilt med människor som har värdefulla erfarenheter och mer insyn i det sedan tidigare och kan peka på brister och problem. För mig är få saker svart/vitt så tycker inte det är givande att lägga energi på diskussioner som enbart går ut på att ideligen poängtera sin ståndpunkt inom någonting. Jag vill ha nya perspektiv och erfarenheter som bäddar för reflektion. Att få konstruktiv feedback på tankar och idéer från folk som tycker lika eller olika.
Tycker det är jättetråkigt när trådar förvandlas till "håll med eller håll käften".

Citat:
Problemen uppkommer däremot när de här människorna hamnar i Svenska moskéer och utanförskapsområden, där är (speciellt unga) muslimer väldigt utsatta. De mer radikala delarna av Islam blir då mycket lockande. De finner mening med sin existens och tillhörighet med andra radikala muslimer. Därför tycker jag det är viktigt att de mörka delarna av Islam synas i sömmarna och att svenska muslimer arbetar för att förändra sin religion. Men eftersom att de flesta Imamer importeras från radikala länder, så är det mycket svårt för dem att få igång förändringar och anpassa religionen till ett sekulärt samhälle.Simpelt nog, muslimer som vill leva mer sekulärt får inte chansen.

Det ligger absolut någonting i det, onekligen ett bekymmer.

Citat:
Andra var helt negativa till hur Sveriges system ser ut, inte ovanligt att kvinnliga tolkar ses ned på om de inte bär slöja. Vid två tillfällen har jag blivit attackerad på grund av min sexuella läggning(Hade ett foto på mig och min karl på kontoret, brukade fälla ned det men kunde glömma ibland). Har numera slutat arbeta med området efter att jag blev hotad för många gånger, blir liksom en ansträngning jag gärna undviker. Men jag visste vad jag gav mig in på.

Och det är ju självklart inte acceptabelt någonstans.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in