2015-03-06, 20:51
Medlem
Roger Rabbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timewave-Zero
Det är som sagt bara en idé. Knarkar inte. Men jag kan väl förstå vad du menar..

Eh, det är lite en förbannelse också. Vi kan reflektera över hur mycket bättre det hade varit om ditt och om datt. Skulle hellre vilja vara en liten gris eller katt som inte fattar någonting och bara har det bra.

Ja varför valde du inte det då du var "gud"? Något som kanske tyder på att din hypotes inte stämmer, alt. att du bara ändrat uppfattning under din tid som dödlig människa, men mest sannolikt det förstnämnda.
Citera
2015-03-06, 20:53
Medlem
Ereses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Rabbit
Måste gud vara perfekt?

Tydligen.

Citat:
Ursprungligen postat av Solares
Gud är perfekt enligt Bibeln
Citera
2015-03-06, 20:56
Medlem
Roger Rabbits avatar
Citat:
Gud är perfekt enligt Bibeln. Sen om TS och mina tankar stämmer, så kan iallafall jag ärligt säga att jag inte är trött på den här vackra illussionen.

Citat:
Ursprungligen postat av Erese
Tydligen.

Ja... men bibeln har visats med hög sannolikhet inte stämma på så många punkter... Och på andra motsäger den sig själv så, känns inte direkt som ett dokument man bör referera till i sammanhang där gud diskuteras.
Citera
2015-03-06, 20:57
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Ja, för all del, men vi har väl ändå nog med stolliga idéer om vårt ursprung och behöver knappast ytterligare en ogrundad idé som inte går att testa.... Men ok, bring it on

Haha ja det är sant!
Citera
2015-03-06, 21:08
Medlem
Ereses avatar
Citat:
känns inte direkt som ett dokument man bör referera till i sammanhang där gud diskuteras

Det här känns ju lagom paradoxalt.
Citera
2015-03-06, 21:12
Medlem
Roger Rabbits avatar
Citat:
Det här känns ju lagom paradoxalt.

Varför?
Citera
2015-03-06, 21:16
Avslutad
Citat:
Ja varför valde du inte det då du var "gud"? Något som kanske tyder på att din hypotes inte stämmer, alt. att du bara ändrat uppfattning under din tid som dödlig människa, men mest sannolikt det förstnämnda.
För att det skulle bli svårare och en större utmaning kanske? Jag kanske ville prova på att lida lite extra? Jag vet inte.
Citera
2015-03-06, 21:21
Medlem
Ereses avatar
Citat:
Varför?

För att karaktären och vår vetskap om hans eventuella existens härstammar från den boken men samma bok ska inte användas som referenspunkt i ett samtal om honom för att den boken anses opålitlig. Du tycker inte att det känns en smula motsägelsefullt?
Citera
2015-03-06, 21:41
Medlem
Citat:
Ja... men bibeln har visats med hög sannolikhet inte stämma på så många punkter... Och på andra motsäger den sig själv så, känns inte direkt som ett dokument man bör referera till i sammanhang där gud diskuteras.
Precis.
Citat:
För att karaktären och vår vetskap om hans eventuella existens härstammar från den boken men samma bok ska inte användas som referenspunkt i ett samtal om honom för att den boken anses opålitlig. Du tycker inte att det känns en smula motsägelsefullt?
Folk har trott på en högre kraft långt innan man ens hade böcker. Mina tankar om universum kommer inte från någon gammal bok.
Citera
2015-03-06, 21:58
Medlem
Ereses avatar
Citat:
Folk har trott på en högre kraft långt innan man ens hade böcker.

Sant. Fortfarande så kommer Gud däremot som ett specifikt koncept ifrån en bok. Pratar du om Gud så hänvisar du inderekt till Bibeln. Det är en praktisk omöjlighet att nämna Gud och samtidigt helt ignorera Bibeln i ett och samma samtal.

Citat:
Mina tankar om universum kommer inte från någon gammal bok

Bra. Fortsätt tänk själv.
Citera
2015-03-06, 22:58
Medlem
Citat:
Sant. Fortfarande så kommer Gud däremot som ett specifikt koncept ifrån en bok. Pratar du om Gud så hänvisar du inderekt till Bibeln. Det är en praktisk omöjlighet att nämna Gud och samtidigt helt ignorera Bibeln i ett och samma samtal.
Jo fast nu snackar vi gudar (plural)
Citera
2015-03-06, 23:02
Medlem
Ereses avatar
Citat:
fast nu snackar vi gudar

Inte enligt huvudinlägget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera