2015-03-06, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erese
Inte enligt huvudinlägget.
Enligt rubriken, och det finns ju många människor på planeten. Jag tror inte TS menade att en är Gud och alla andra är något annat.
Citera
2015-03-06, 23:11
Medlem
Ereses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solares
Jag tror inte TS menade att en är Gud och alla andra är något annat.

Min uppfattning var att TS menar att alla människor är Gud samtidigt. Jag vet inte. Lät så
Citera
2015-03-06, 23:18
Medlem
Citat:
Min uppfattning var att TS menar att alla människor är Gud samtidigt. Jag vet inte. Lät så
Aha, ja kanske det. Det är ju typ så jag menar iallafall, men fortfarande separerade från själva kärnan, som ett barn som är separerad från sin moder. 1 eller flera beror lite på hur man själv tolkar det.
Citera
2015-03-07, 01:08
Medlem
Roger Rabbits avatar
Citat:
Sant. Fortfarande så kommer Gud däremot som ett specifikt koncept ifrån en bok. Pratar du om Gud så hänvisar du inderekt till Bibeln. Det är en praktisk omöjlighet att nämna Gud och samtidigt helt ignorera Bibeln i ett och samma samtal.

Bra. Fortsätt tänk själv.

DIN kunskap kanske kommer från just den boken, men de tre abrahamistiska religionerna är inte på långa vägar de enda monoteistiska religionerna. Om du hänvisar indirekt till bibeln då du pratar om gud så är det enbart pga du växt upp där du har.
Citera
2015-03-07, 01:31
Medlem
Ereses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Rabbit
inte på långa vägar de enda monoteistiska religionerna

Byt ut mot vilken monoteistisk skrift som helst. Poängen fungerar ändå. Du kan inte bara plocka en gubbe ur en berättelse och sen säga. "Nej. Den här berättelsen där gubben kommer ifrån hör inte hemma i ett seriöst samtal om den här gubben" Absurt enligt min mening.
Citera
2015-03-07, 01:39
Bannlyst
titta på mig
sluta prata skit
bara se
JAG ÄR GUD
(FB) Den mystiska siffran 0?
Citera
2015-03-07, 13:03
Medlem
Roger Rabbits avatar
Citat:
Byt ut mot vilken monoteistisk skrift som helst. Poängen fungerar ändå. Du kan inte bara plocka en gubbe ur en berättelse och sen säga. "Nej. Den här berättelsen där gubben kommer ifrån hör inte hemma i ett seriöst samtal om den här gubben" Absurt enligt min mening.

Poängen är att det är dumt att referera till en berättelse som bevisligen både inte stämmer och är absurd. Konceptet "gud" finns på andra ställen, möjligen ställen som inte är inkonsekventa och lika absurda. Den där "gubben" kommer inte ursprungligen från bibeln, det finns tidigare skrifter, bibeln stämmer inte. Så ja, det är fånigt att referera till bibeln, inget absurt eller paradoxalt i det.
Citera
2015-03-07, 13:13
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timewave-Zero
Men ponera detta: Du var Gud en gång, i en hel evighet, men du tröttnade.

Det finns ... vad jag vet ... inga fasta regler för "ponering". Men om en ponering skall fungera som gemensam kommunikations-platform krävar den nu nog mer underlag än vad du presenterar.
Citera
2015-03-07, 13:19
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Pratar du om Gud så hänvisar du inderekt till Bibeln.

Belägg för detta postulat, tack.
Citera
2015-03-07, 19:37
Medlem
Ereses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Rabbit
Konceptet "gud" finns på andra ställen

Som sagt. Det är betydelselöst. Jag pratar om en princip här.

Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Belägg

Bibeln?
Citera
2015-03-08, 01:04
Medlem
Roger Rabbits avatar
Citat:
Som sagt. Det är betydelselöst. Jag pratar om en princip här.

Bibeln?

Bibeln ÄR FELAKTIG. Det behövs enbart bibeln för att visa att bibeln gar brister och fel. DÄRFÖR är det efterblivet att referera till den när män snackar om gud.
Citera
2015-03-08, 12:07
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Pratar du om Gud så hänvisar du inderekt till Bibeln.

Citat:
Belägg ...

Citat:
...för detta postulat, tack.

Citat:
Bibeln?

Härligt argument. Bibeln "bevisar" bibeln, som sen "bevisar" 'gud', som "bevisar" bibeln vilket till slut "bevisar" allting (som en absolut).

Napkinism*.

* "Det som står skrivit här är sant för det står skrivit här att det är sant".

Iövrigt hänvisar jag till Roger Rabbits senaste inlägg på denna tråd.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in