2015-03-06, 16:46
Medlem
Systersot33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charma
Att att en sån som Berny oftare skulle bli utsatt för övergrepp, sexuella trakasserier osv, mycket oftare än en vanlig svensson-tjej är ju inte ett dugg konstigt enligt mig.
Finns studier hur övergreppsmän (kallar dem så för enkelhetens skull) väljer ut sina offer. En film visar 10 tjejer som promenerar förbi kameran. En av dem har på riktigt blivit utsatt för ett eller flera övergrepp. Övergreppsmännen har fått peka ut vem de troligast skulle gett sig på, och de har till stor del träffat av att välja just den tjejen som redan utsatts för övergrepp. Sämre kroppshållning, ojämt rörelsemönster osv har man försökt ta fram som faktorer varför vissa blir "utvalda". Helt enkelt att de känns som ett enklare offer att ge sig på.

Blixten slår aldrig ner flera gånger på samma ställe är ju bevisat en myt. Tvärtom är det vanligare att den gör just det. På höga utsatta punkter, tex en mast på ett berg osv.

Och vore jag läkare som ville tafsa på en patient skulle man ju välja just en som Berny. Som desperat är ute efter recept på vissa sorters piller och kan tänkas gå med på vissa saker. Som kanske är påverkad och avtrubbad när hon kommer in. Som inte blir trodda när de berättar sin historia för andra, eftersom de ljugit hela sitt liv och inte anses tillförlitliga för fem öre. Kanske också Berny väljer att uppsöka just en tveksam läkare, eftersom hon hört att just denne brukar kunna skriva ut piller till tjejer som han kanske kan flirta lite med, utan att, som en seriös läkare skulle göra, kolla upp historik, sätta gränser osv.

Sen hur det är i just detta fall har jag ingen aning om. Jag är ingen försvarare av Berny, det mesta hon gör är ju tragiska saker som jag inte alls står bakom. Så visst kan det vara helt uppdiktat, eller iaf modifierat. Men helt osannolikt förstår jag inte varför det skulle vara.
Men då krävs det väl att man varit utsatt NÅGON ENDA GÅNG vilket jag starkt ifrågasätter efter att ha läst hennes journaler. Samt att denna historia inte går ihop alls; att hon skulle blivit släppt till sin man efter att ha varit aggressiv mot polis...hallå! Senast igår blev min polare körd till psyket just för han var för aggressiv i polisens tycke. Så funkar verkligheten, inte som i Börnys uppdiktade värld!
Citera
2015-03-06, 17:13
Medlem
Charmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Systersot33
Men då krävs det väl att man varit utsatt NÅGON ENDA GÅNG vilket jag starkt ifrågasätter efter att ha läst hennes journaler. Samt att denna historia inte går ihop alls; att hon skulle blivit släppt till sin man efter att ha varit aggressiv mot polis...hallå! Senast igår blev min polare körd till psyket just för han var för aggressiv i polisens tycke. Så funkar verkligheten, inte som i Börnys uppdiktade värld!
Jag tror att hon kan ha varit med om saker. Sen kan det vara så att det egentligen inte är som hon beskriver det. Alls. Utan att det förvridits i hennes huvud till att bli värre än det var. Men jag har också läst delar av hennes journaler som hon lagt ut, och jag får ingen bra känsla av hur föräldrarna behandlat henne. Kanske inte alls övergrepp, kanske egentligen inte oegentligheter att peka på, men inte det stöd, den värme, den förståelse, respekt osv som gör att ett barn känner sig trygg, sedd, får en självkänsla osv som tar en framåt i livet.

Håller med om att man inte kan angripa en polis utan konsekvenser. Men jag tror även där att det kan vara värre i efterhand i hennes huvud än det var. Kanske spratlade hon lite , gapade och betedde sig drygt. Kanske tänkte hon i huvudet att hon skulle ta pistolen. Men förmodligen kände de sig aldrig hotade alls. Och då det aldrig var fråga om hot/våld mot tjänsteman vart hon släppt.
Citera
2015-03-06, 17:16
Medlem
Charmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Systersot33
Jag säger som sagt inte att det är nån sanning i historien i just detta fall. Eller internens berättelser öht. Men att det skulle vara så otroligt att en tjej som berny blir oftare utsatt för sexuella anspelningar av taxichaufförer, och diverse personer hon kommer i kontakt med tycker jag inte är ett dugg konstigt. Sen kanske det är så att taxichauffören säger "är det inte kallt i den där korta klänningen, du ser ut att frysa om benen" och det i hennes huvud betyder 'han frågar om han får tafsa på mina bara lår".
Citera
2015-03-06, 17:51
Medlem
litendockas avatar
Var det taxichauffören som hon hävdade att hon högg i benet med en penna?
Citera
2015-03-06, 18:57
Medlem
encephalizations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av litendocka
Var det taxichauffören som hon hävdade att hon högg i benet med en penna?
I tredje benet, ja.
Citera
2015-03-06, 20:33
Medlem
Systersot33s avatar
Citat:
Jag tror att hon kan ha varit med om saker. Sen kan det vara så att det egentligen inte är som hon beskriver det. Alls. Utan att det förvridits i hennes huvud till att bli värre än det var. Men jag har också läst delar av hennes journaler som hon lagt ut, och jag får ingen bra känsla av hur föräldrarna behandlat henne. Kanske inte alls övergrepp, kanske egentligen inte oegentligheter att peka på, men inte det stöd, den värme, den förståelse, respekt osv som gör att ett barn känner sig trygg, sedd, får en självkänsla osv som tar en framåt i livet.

Håller med om att man inte kan angripa en polis utan konsekvenser. Men jag tror även där att det kan vara värre i efterhand i hennes huvud än det var. Kanske spratlade hon lite , gapade och betedde sig drygt. Kanske tänkte hon i huvudet att hon skulle ta pistolen. Men förmodligen kände de sig aldrig hotade alls. Och då det aldrig var fråga om hot/våld mot tjänsteman vart hon släppt.
Det tror jag också; att hon tror själv att det var detta som hände. Hon började ju dikta ihop historier med sig själv som offer redan som liten, som en väg för att få uppmärksamhet från föräldrarna; någonstans på vägen tror jag hon började få problem att skilja fantasi från verklighet. Hon verkar inte förstå det även när hon gång på gång på gång blir påkommen med överdrivna eller påhittade historier.
Citera
2015-03-06, 21:11
Medlem
Systersot33s avatar
Citat:
Jag säger som sagt inte att det är nån sanning i historien i just detta fall. Eller internens berättelser öht. Men att det skulle vara så otroligt att en tjej som berny blir oftare utsatt för sexuella anspelningar av taxichaufförer, och diverse personer hon kommer i kontakt med tycker jag inte är ett dugg konstigt. Sen kanske det är så att taxichauffören säger "är det inte kallt i den där korta klänningen, du ser ut att frysa om benen" och det i hennes huvud betyder 'han frågar om han får tafsa på mina bara lår".
Nja, jag tror inte hon är något speciellt eftertraktat offer för taxichaufförer, vårdpersonal och liknande. Jag hatar att kommentera människors utseende men hon är småfet, över 30, klär sig i(eller gjorde när historien med taxichauffören utspelade sig) stora bylsiga kläder och en stor jäkla stickad mössa. Att hon skulle råka ut för sånt här typ en gång var tredje månad är helt enkelt inte trovärdigt och att INGEN av dessa övergrepp lett till någon som helst utredning, mediauppmärksamhet, förundersökning eller rättegång säger allt (och då har hon verkligen försökt, minns "R"). Jag tror snarare att hon ställer till det för sig själv och vägrar ta ansvar, t..ex försöker få benso utskrivet av läkaren hon nu anklagar för att ha antastat henne, och när han vägrar ställer hon till en scen där polis får tillkallas. För att hon sedan ska kunna förklara detta för "mannen" så hittar hon på en historia där framställer hon sig själv som offret så hon får lite "tyck-synd-om-mig" uppmärksamhet! Hon är en manipulativ barnunge.
Citera
2015-03-07, 09:50
Medlem
William Hainess avatar
Jag har inga problem med att tro att Berny kan ha råkat ut för något slags sexuellt översteg (oavsett hur litet eller stort), speciellt under de dagar hon drogade som värst då det inte var snälla miljöer hon rörde sig. Jag tror ju t. ex. att läkaren som hon bodde hos och gav henne asperger-diagnosen åtminstone hade ett starkt olämpligt förhållande.

Med det sagt så har hon ju gjort det omöjligt att avgöra vad som är sant eller inte, utan man måste ständigt titta på de yttre omständigheterna. Hon har ju sedan barn haft en rundgång av historier om droger, våldtäkter, aborter och andra hemskheter beroende på vad hon behöver just då - oavsett om det är receptbelagt knark, undanflykter till sitt eget trasiga beteende eller bara uppmärksamhet.

I denna historien så har hon ju varit hos en neurolog, antagligen ingen hon har fått välja själv utan fått remiss till. Jag tror som sagt hon ville ha högre dos och när hon inte fick det så flippade hon.
Citera
2015-03-08, 18:00
Medlem
habilgerbils avatar
Utan att ha läst böckerna känns det som att Berny vill vara en Lisbeth Salander-figur men som ropat varg så många gånger att det blivit ett skämt. Som feminist och offer för sexuellt våld är jag inte stolt över att säga det men Bernys senaste bravader fick mig att skratta så det sprutade mjölk ur näsan.
Citera
2015-03-08, 19:49
Medlem
roewsvetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av habilgerbil
Utan att ha läst böckerna känns det som att Berny vill vara en Lisbeth Salander-figur men som ropat varg så många gånger att det blivit ett skämt. Som feminist och offer för sexuellt våld är jag inte stolt över att säga det men Bernys senaste bravader fick mig att skratta så det sprutade mjölk ur näsan.

Det är ju det som är grejen. Som kvinna så har jag massor med empati för personer som de facto blir utsatta för övergrepp. En person som Berny drar alla drabbade i skiten när hon "övergreppas" varje gång hennes liv blir lite tråkigt. Mönstret går ju enl. här publicerade BUP-journaler mycket långt tillbaka. Man ljuger om att man blivit utsatt för "X" och får 5-minuter sympati. Sedan har man svårt att förstå varför man inte blir tagen på allvar när man gång sjuttielva kommer med en historia om hur fruktansvärt det var att bli antastad av ytterligare en kukbärare.
Citera
2015-03-08, 21:26
Medlem
Denosynliges avatar
Alla utom Berny går vidare och tar tag i sina liv. Frågan är bara när offer-prinsessan Berny behagar börja ta ansvar för sig själv och sitt liv istället för att välja den fega utvägen varenda gång hon ställer till det för sig själv. Det sorgliga är att hon verkar inte vara intresserad av att uppnå mer i livet än att vara ett offer, hon siktar inte högre än så, uppenbarligen, eftersom att hon inte kommit längre än såhär vid 30 + åldern. Jag förstår inte hur ett offer ska kunna vara en bra förebild för ett barn te.x.
Alltsammans är bara så tragiskt att det är inte ens "kul" längre...
Citera
2015-03-09, 02:51
Medlem
Klossmongos avatar
Jag tror inte Berny är kapabel att gå vidare och "ta tag i sitt liv". Tror inte Berny är en normalhjärna som utsatts för överegrepp och att bara hon slutar ha flashbacks kring övergrepp(en) mår bättre. Nej Berny är en störd hjärna i början som utsatts för övergrepp. Visst kan hon må dåligt och vara ledsen över dem som vem som helst, rätt naturligt.

Men Bernys hjärna verkar sakna vissa grundläggande komponenter. Förmågan att tänka sammanhängande, följa en röd tråd, få en helhetsbild av saker, lägga ihop att ett och ett blir två, lära sig av tidigare erfarenheter, en sk läxa för att senare inte upprepa dem. Berny verkar lixom sakna en kärna/ett jag. Har alltid upplevt henne som rätt dissociativ.

Tex kan hon skriva "Den lättklädda fotograferingen var bara en kul grej =D"
för att vid ett senare tillfälle beskriva exakt samma fototillfälle "Jag mådde dåligt och använde fotograferingen som en sexuell destruktiv bestraffning."

(ej exakt ordagrant, men ungefärligt)

Berny verkar aldrig ha en enhetlig bild av en situation, händelse, person. Samma peson kan hon både upphöja till Gud för att senare framställa som satan. Tror inte hon har någon dold agenda att hålla på så. Vad skulle hon vinna på det? Att alla tycker hon är mongo? Jag tror Berny alltid kommer va kaosig i kolan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in