• 1
  • 2
2015-03-06, 09:56
Medlem
Ett företag har ringt mig ett par gånger och vill sälja på mig en Radonundersökning till huset som byggdes 1989. Det skickar hem två dosor som man placerar i huvudhöjd på väggen (en för varje våning). Efter en månad skickar man tillbaka dosorna och får tillbaka ett papper med resultat. Är det något man skall investera i? Slutades inte radonbyggen med blåbetong på 70-talet?
Citera
2015-03-06, 10:19
Medlem
Du kan få radongaser från jorden eller i dricksvatten.

Ingen dyr investering 200-300:- ?

Har du höga värden så måste det åtgärdas och kan vara hälsofarligt.

Alla nya hus måste testas.
Citera
Stockos avatar

Moderatormeddelande

Postat av Stocko 2015-03-06, 10:42
Medlem
Fysik, matematik och teknologi --> Bostad, hem och trädgård
/Moderator
2015-03-06, 11:02
Medlem
Blondiemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-Zen

Måste man verkligen åtgärda? Vad händer om man vägrar åtgärda?
Citera
2015-03-06, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-Zen

Ja det har jag läst om, men dricksvattnet kommer väl inte med i mätningen genom att jag hänger upp en dosa på väggen? Då måste jag väl skicka med ett vattenprov? Dom skulle ha 1300 kr för en undersökning
Citera
2015-03-06, 16:51
Medlem
Finns det radon i berggrunden där du bor?
Om det inte finns så verkar det onödigt.

Bor du i ett område där man vet att det finns radon i berggrunden skulle jag satsa på mätning av dricksvattnet också om du har egen brunn.

Normal åtgärd mot radon i källare brukar vara att man ökar ventilationen, dricksvattnet brukar man sätta en luftare på
Citera
2015-03-06, 23:56
Medlem
Tänk på att det bara blir en rådgivande mätning, en mer säker mätning ska göras under minst 2mån under perioden okt till april. Låter märkligt att du ska hänga den på väggen, normalt hänger man dosan i mitten av rummet för att den ska utsättas för luftflödet i bostaden. Har du den på väggen kan man nog få missvisande resultat.

Händer inget om du inte åtgärdar för höga radon värden. Enda är väl den dagen man säljer sin bostad så kan höga radonvärden vara ett minus i kanten.
Citera
2015-03-11, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mattoys
Finns det radon i berggrunden där du bor?
Om det inte finns så verkar det onödigt.

Bor du i ett område där man vet att det finns radon i berggrunden skulle jag satsa på mätning av dricksvattnet också om du har egen brunn.

Normal åtgärd mot radon i källare brukar vara att man ökar ventilationen, dricksvattnet brukar man sätta en luftare på

Nej jag vet ej om vi har radon i berggrunden. Pratade med pappa och det är inget han har hört om. finns det något sätt som jag kan ta reda på ifall berggrunden innehåller radon??
Citera
2015-03-11, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jojnes
Ett företag har ringt mig ett par gånger och vill sälja på mig en Radonundersökning till huset som byggdes 1989. Det skickar hem två dosor som man placerar i huvudhöjd på väggen (en för varje våning). Efter en månad skickar man tillbaka dosorna och får tillbaka ett papper med resultat. Är det något man skall investera i? Slutades inte radonbyggen med blåbetong på 70-talet?

Radon kommer från olika källor, däremot tycker jag att man ska vara kritisk när ett företag vill sälja undersökningar. Kontrollera om de har godkänd utrustning, kan härleda orsaken och vilka åtgärder de kan erbjuda.

Försök helt enkelt avgöra om det är ett seriöst företag som har kompetensen som krävs.

Radon i berggrunden kommer väl trots allt av uran och borde inte vara så ovanligt men stannar det där behöver man väl inte belastas av dosen.

Vad som händer om man vägrar åtgärda, ja det är en svår fråga att besvara kort. Men cancer är ett kort svar som kanske kan förklara hur allvarliga konsekvenser det kan bli. Att undvika joniserande strålning är trots allt i ditt eget intresse. Om priset för utvärdering är rimligt vet jag inte men SSM är nog en bra källa till kunskap både vad gäller företaget som sådant och hur "orolig" du bör vara.
Citera
2015-03-11, 23:16
Medlem
Zastroznjemjes avatar
Citat:
Nej jag vet ej om vi har radon i berggrunden. Pratade med pappa och det är inget han har hört om. finns det något sätt som jag kan ta reda på ifall berggrunden innehåller radon??

Googlade lite snabbt och hittade denna: http://www.radonsupporten.se/radonma...n-geografiskt/

På ett ställe står det att "kommuner har egna kartor som kan visa uppskatted risk för förhöjda värden som följd av uran i berggrunden." så jag skulle ringa kommunen och kolla först och främst.

Radon är ett problem främst i 60-talshus med väggar av lättbetong vad jag vet. Att det skulle ha använts fortfarande 1989 betvivlar jag starkt. I ditt fall pratar vi om markradon.

Ta inte mina ord som evangeliet, men det här luktar försäljningstrick. "Hej du har kanske cancergas i huset. Köp ett test av oss för 300 spänn" Du blir orolig och betalar.
Citera
2015-03-16, 15:39
Medlem
Tack för tipset! Skall höra med kommunen. Jag kollade upp företaget på nätet och de har fått en del kritik. Dock kan det vara svårt att lita på forum. Kan ju vara en och samma person som skrivit flera inlägg
Citera
2015-03-16, 19:48
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blondieman
Måste man verkligen åtgärda? Vad händer om man vägrar åtgärda?
Du dör. Eller tja, radon är ju inte nyttigt så det är helt och hållet för ens egen skull som man bör åtgärda om man har för hög halt. Jag säger som andra här, det vore bättre att låta någon oberoende firma göra analysen, några som inte är ute efter att sälja några åtgärdspaket och därför ev. skrämmer upp en i onödan.

Här är en lista med ackrediterade laboratorier som gör radonanalyser: http://search.swedac.se/sv/ackredite...tsm%C3%A4tning

Citat:
Ja det har jag läst om, men dricksvattnet kommer väl inte med i mätningen genom att jag hänger upp en dosa på väggen? Då måste jag väl skicka med ett vattenprov? Dom skulle ha 1300 kr för en undersökning
Ja och nej. Det är inte särskilt farligt att dricka radonhaltigt vatten. Den farliga upptagsvägen i kroppen är via lungorna. När man duschar avgår radongas från vattnet till luften och därför ger ett radonhaltigt vatten också utslag i de mätdosor som placeras i rummet för att mäta radon i luften. Det kan möjligen bli lite knepigt om badrumsluften inte kommer ut där mätaren sitter samt att om du får svaret att det är mycket radon så vet du kanske inte var det kommer ifrån om inte vattnet analyserats separat.

Har du kommunalt vatten så behöver du inte mäta på vattnet, allt kommunalt vatten har godkänd radonhalt, det är bara ett problem för dem med egen brunn.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in