Citat:
Ursprungligen postat av
Blondieman
Måste man verkligen åtgärda? Vad händer om man vägrar åtgärda?
Du dör. Eller tja, radon är ju inte nyttigt så det är helt och hållet för ens egen skull som man bör åtgärda om man har för hög halt. Jag säger som andra här, det vore bättre att låta någon oberoende firma göra analysen, några som inte är ute efter att sälja några åtgärdspaket och därför ev. skrämmer upp en i onödan.
Här är en lista med ackrediterade laboratorier som gör radonanalyser:
http://search.swedac.se/sv/ackredite...tsm%C3%A4tning
Citat:
Ursprungligen postat av
Jojnes
Ja det har jag läst om, men dricksvattnet kommer väl inte med i mätningen genom att jag hänger upp en dosa på väggen? Då måste jag väl skicka med ett vattenprov? Dom skulle ha 1300 kr för en undersökning
Ja och nej. Det är inte särskilt farligt att dricka radonhaltigt vatten. Den farliga upptagsvägen i kroppen är via lungorna. När man duschar avgår radongas från vattnet till luften och därför ger ett radonhaltigt vatten också utslag i de mätdosor som placeras i rummet för att mäta radon i luften. Det kan möjligen bli lite knepigt om badrumsluften inte kommer ut där mätaren sitter samt att om du får svaret att det är mycket radon så vet du kanske inte var det kommer ifrån om inte vattnet analyserats separat.
Har du kommunalt vatten så behöver du inte mäta på vattnet, allt kommunalt vatten har godkänd radonhalt, det är bara ett problem för dem med egen brunn.