2015-03-04, 19:34
Medlem
Roger Rabbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
särskilt vissa grupper verkar ha svårt att anpassa sig
jag tror de bott länge i en värld där koranen är den ENDA boken och källan till all sanning i generationer
nu flyttar de till ett land med en tradition av att faktiskt diskutera saker...
det förstår de sig inte på... de kräver en manual för samhället: 1, 2, 3.. osv... som en ikea-manual..

de har hört att de som muslimer är bäst på allt, för islam är den bästa religionen. Detta ligger djupt föranktrat i muslimens tänkande. men hur ska de förklara alla missförhållanden i islam? det kan de inte...

det leder till deras handikappade tänkade.
jag har inget riktigt svar på en lösning, men jag noterar att vissa av dem tar till sig av salafismen...
andra blir kriminella.
det är väl tyvärr så att araber i många fall är folk man bör akta sig för.
jag vet inte varför det är så svårt för dem att vara trevliga... det är som om de förväntar sig att bli dyrkade eftersom de är muslimer, och blir de inte det så vill de förstöra samhället. koranens krigiskhet har nog en del av orsaken... deras tänkande är fast i krig, konflikter, motsättningar, etnisk överlägsenhet, med mera.

men jag är faktiskt hoppfull för framtiden...
islam är en rätt trevlig religion egentligen, enligt min mening... nånstans... nångång...
glöm inte den långa kristna utvecklingen vi haft här i sverige... muslimer kan nog också utvecklas, koranen är rätt tolerant egentligen. Det är "allt det andra" som är problemet med islam. Ja så tror jag. Tiden får utvisa... Men framtiden är ju lång, man bör se sånt här i 50 år eller 100 år perspektiv. Jag tror vår muslimska framtid blir underbar. Först introducerar vi koranen-läsning.

Tolerant? Koranen? Ja, kanske om man plockar bort de drygt 500 intoleranta verserna... http://skepticsannotatedbible.com/Quran/int/long.html
Citera
2015-03-04, 20:12
Medlem
Anklagares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
Jag köper det du säger men jag kan inte förstår ( men jag är inte muslim ) om Ali tror stenhårt på muhammed och att han var en profet och nån svarar emot, ( han är inte en profet ) kan Ali inte ta det som ett personligt påhopp - även om Ali är övertygad om att muhammed är en profet.

Troligtvis är det så här de / Ali tänker i deras kultur eller länder men jag som icke muslim har svårt att ta till mig denna uppfattning, för lite självgranskning och behärskning måste man ändå ha.

För om, låt oss säga islam ska spridas i Sverige kan inte Ali hur mycket han än vill gå omkring och vara kränkt när han predikar islam - han är inte Gud om han nu tror det.

Jag känner det fortfarande att det ligger i deras gener för så här spreds inte andra religioner, inte helvete gick de omkring och kände sig kränkta av att andra vägrade tro.

Eh, om du tror att offerkoftan är något som är unikt för islam så kan du verkligen lite om kristendomen. Dessutom är inte islam en etnicitet vilket omöjliggör påståenden om att muslimers offermentalitet är genetisk.
Citera
2015-03-04, 23:21
Medlem
haschturkens avatar
Citat:
Jag köper det du säger men jag kan inte förstår ( men jag är inte muslim ) om Ali tror stenhårt på muhammed och att han var en profet och nån svarar emot, ( han är inte en profet ) kan Ali inte ta det som ett personligt påhopp - även om Ali är övertygad om att muhammed är en profet.

Det är det här jag menar - Ali blir jätteledsen när man inte håller med honom, och fly förbannad när man kritiserar hans ideologi. Exempel: säg till vilken muslim som helst att det är pedofili att gifta sig med en 9-åring, som hans profet gjorde. För det är det ju. Muslimen lackar direkt. Varför? Analogt, jag gillar minimal-techno. Min tjej som gillar kommersiell skit-house tycker att min musik är "bara plink och plonk". Inte lackar jag sönder för det.
Citera
2015-03-04, 23:48
Medlem
haschturkens avatar
Det finns en skön tråd här (FB) Fördelar med Islam. Varför praktiserar du? Från muslimer till ateister där en muslim försöker promota Islam. Han är synnerligen kränkt av frågor på detta.
Citera
2015-03-05, 00:24
Medlem
studentrolands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
En rejäl dos verklighet presenterat av eller genom ett forum-medlem. Att debattera per proxy eller behöva gräva sig igenom den ändlösa mängd passiva information som föreslås är orealistisk.
Aha...good point...att "debattera by proxy"...nej, det går ju inte förstås...i sammanhanget med religion blir det ju då intressant IMO att inse att ordet "debatt" kommer från franskans "de- battre"..
Citat:
En debatt är ett formaliserat och reglerat system för logisk argumentation där två eller fler debattörer försöker övertyga en grupp åhörare i en avgränsad fråga. Ordet debatt kommer från franskans de- 'av, från' och battre 'kämpa', och betyder slå sönder (motståndarens argument).
http://sv.wikipedia.org/wiki/Debatt
Eftersom det IMO inte går att övertyga en annan människa om något religiöst som denne själv inte tror på, religion IMO har väldigt lite att göra med "verklighet" och mycket mer med "tro", religion heller inte kan anses som en "avgränsad fråga", och religion i många fall urartar till just "kamp", "strid" och "krig", så inser jag således att "debatten" till slut endast kan vinnas när man frigör sig själv från nå'n gammal övertygelse man gått omkring med utan att lägga märke till...en "rejäl dos verklighet" blir således för min del insikten i att "debatten" med och om muslimer för min egen del nu är fullgjord, eftersom jag själv lärt mig vari deras missförstånd består...jag kommer således att fortsätta rösta på SD, och se'n får de som har betalt för det göra sina respektive (välbetalda) jobb med att hantera muslimernas mentala villfarelser...

Ett sålunda uppdaterat svar på TS fråga baserat på ovanstående logik blir då att många muslimer känner sig "kränkta" därför att omvärlden "kränker" deras själar genom att på olika sätt förolämpa och vanära dem p.g.a. de omedvetet vidmakthåller ett kollektivt destruktivt kulturarv när de på olika sätt ger uttryck för och upprätthåller islam...
Senast redigerad av studentroland 2015-03-05 kl. 00:27.
Citera
2015-03-05, 06:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anklagare
Eh, om du tror att offerkoftan är något som är unikt för islam så kan du verkligen lite om kristendomen. Dessutom är inte islam en etnicitet vilket omöjliggör påståenden om att muslimers offermentalitet är genetisk.

Nähä, men kristendomen är heller inte en etnicitet, jag kan tillräckligt om kristendomen för att debattera omkull en imam,

Offerkoftan är stor och bred och djup i islam. Muhammed kom med Guds ord och därmed hade Jesus fel i Bibeln.

Om nu muslimerna älskar sin muhammed så mycket är det märkligt att de som tror på andra profeter inte tycker att det är kränkande när Jesus eller Mose blir påhoppad.
Citera
2015-03-05, 13:59
Medlem
Anklagares avatar
Citat:
Nähä, men kristendomen är heller inte en etnicitet, jag kan tillräckligt om kristendomen för att debattera omkull en imam,

Offerkoftan är stor och bred och djup i islam. Muhammed kom med Guds ord och därmed hade Jesus fel i Bibeln.

Om nu muslimerna älskar sin muhammed så mycket är det märkligt att de som tror på andra profeter inte tycker att det är kränkande när Jesus eller Mose blir påhoppad.

Och när har jag påstått att kristendomen skulle vara en etnicitet?

Och jo, det finns gott om folk som anser det kränkande när Jesus, Moses och andra blir påhoppade eller kritiserade.
Citera
2015-03-05, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anklagare
Och när har jag påstått att kristendomen skulle vara en etnicitet?

Och jo, det finns gott om folk som anser det kränkande när Jesus, Moses och andra blir påhoppade eller kritiserade.

Gäller detta muslimer att de blir kränkta när Jesus blir påhoppad eller kritiserad ?
Citera
2015-03-05, 14:24
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Rabbit
Nej då, tant grelin har uttalat sig rasistiskt mot exempelvis judar tidigare.

Tackar, mitt minne svek mig. Men det är inte lätt att båda vara gammal OCH hålla reda på alla tant gredelins självmotsägelser.

Citat:
Inget helt förvånande. Jag är dock jäkligt förvirrad över vad tant grelin egentligen tror på, trodde först hen var muslim men så verkar ju inte vara fallet.

Som sagt: Tant gredelin har (i sin tant G. forumgestalt) en teologisk multiple personality.
Citera
2015-03-05, 14:30
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av studentroland
Eftersom det IMO inte går att övertyga en annan människa om något religiöst som denne själv inte tror på, religion IMO har väldigt lite att göra med "verklighet" och mycket mer med "tro", religion heller inte kan anses som en "avgränsad fråga", och religion i många fall urartar till just "kamp", "strid" och "krig",

Det jag definierar som "vettiga" teister har inte denna verklighets-antagonism och det är möjligt att föra en kreativ dialog med dom.

"Kriget" är mot pådyvlande teism.
Citera
2015-03-05, 14:36
Medlem
o0Halal0os avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Tackar, mitt minne svek mig. Men det är inte lätt att båda vara gammal OCH hålla reda på alla tant gredelins självmotsägelser.

Som sagt: Tant gredelin har (i sin tant G. forumgestalt) en teologisk multiple personality.
Med tanke på trådrubriken, är risken eller chansen stor att tant gredelin blir kränkt nu

De multipla personligheterna är ett känsligt kapitel
Citera
2015-03-05, 14:56
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av o0Halal0o
Med tanke på trådrubriken, är risken eller chansen stor att tant gredelin blir kränkt nu

De multipla personligheterna är ett känsligt kapitel

För dom som öppet är muslimer är det redan ett problem att skulle förena " 'gud' är kärleksfull och rättvis" med "och tror du inte på det väntar all sorts elände på dig".

Att i och med också att vara closetmuslim ökar ju inte möjligheten för att skapa en integrerad personlighet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in