2015-03-04, 13:59
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Det islam-debatten behövar är en rejäl dos rationell verklighet ... inte fokus på allegorier.

Citat:
Ursprungligen postat av studentroland
Precis...och nu när Jeremy Griffith tillhandahållit denna "rejäla dos rationell verklighet" gratis och franco på internet,

En rejäl dos verklighet presenterat av eller genom ett forum-medlem. Att debattera per proxy eller behöva gräva sig igenom den ändlösa mängd passiva information som föreslås är orealistisk.
Citera
2015-03-04, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anklagare
Den var inte menad att vara totalt träffsäker utan var bara tänkt ge en inblick hur hemskt dessa "religiösa kränkningar" anses för troende.

Det jag inte riktigt kan förstå är varför muslimer blir så lätt kränkta när andra kommenterar deras religion eller yttrar sig på något sätt, gärna negativt då, men när muslimer åt det andra håller levererar sin sanning till andra, då är att " tillrättavisa " men motsatsen existerar inte.

För det är väl lika hemskt åt både hållen.
Citera
2015-03-04, 15:03
Medlem
Men det är ju knappast bara muhammed som de blir kränkta av.

Ett enda förfluget ord om vad som helst kan leda till mordhot och misshandel. Det har jag både läst och hört om och upplevt personligen.
Citera
2015-03-04, 15:06
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
Det jag inte riktigt kan förstå är varför muslimer blir så lätt kränkta när andra kommenterar deras religion eller yttrar sig på något sätt, gärna negativt då, men när muslimer åt det andra håller levererar sin sanning till andra, då är att " tillrättavisa " men motsatsen existerar inte.

Japp, det är OK att förespråka anti-demokratisk islam-teokrati, men det är fel att försvara demokratin för det är islamofobi.
Citera
2015-03-04, 17:05
Medlem
Anklagares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp

Om du är övertygad om att det du säger är sant, du har ju trots allt gud själv på din sida, är det nog lätt att fastna i en mentalitet där ifrågasättande upplevs som personliga påhopp och uppmuntrande till ondska medan ens egna identiska beteende anses som spridande av "sanningen" och godhet.
Citera
2015-03-04, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konkurrent

Ett enda förfluget ord om vad som helst kan leda till mordhot och misshandel. Det har jag både läst och hört om och upplevt personligen.
Exempel?
Citera
2015-03-04, 17:56
Medlem
Ismails avatar
Citat:

Vilka är "de"?
Citera
2015-03-04, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ismail
Vilka är "de"?

tråden handlar om muslimer, så de är väl muslimerna.
Citera
2015-03-04, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anklagare
Om du är övertygad om att det du säger är sant, du har ju trots allt gud själv på din sida, är det nog lätt att fastna i en mentalitet där ifrågasättande upplevs som personliga påhopp och uppmuntrande till ondska medan ens egna identiska beteende anses som spridande av "sanningen" och godhet.

Jag köper det du säger men jag kan inte förstår ( men jag är inte muslim ) om Ali tror stenhårt på muhammed och att han var en profet och nån svarar emot, ( han är inte en profet ) kan Ali inte ta det som ett personligt påhopp - även om Ali är övertygad om att muhammed är en profet.

Troligtvis är det så här de / Ali tänker i deras kultur eller länder men jag som icke muslim har svårt att ta till mig denna uppfattning, för lite självgranskning och behärskning måste man ändå ha.

För om, låt oss säga islam ska spridas i Sverige kan inte Ali hur mycket han än vill gå omkring och vara kränkt när han predikar islam - han är inte Gud om han nu tror det.

Jag känner det fortfarande att det ligger i deras gener för så här spreds inte andra religioner, inte helvete gick de omkring och kände sig kränkta av att andra vägrade tro.
Citera
2015-03-04, 18:34
Medlem
Citat:

särskilt vissa grupper verkar ha svårt att anpassa sig
jag tror de bott länge i en värld där koranen är den ENDA boken och källan till all sanning i generationer
nu flyttar de till ett land med en tradition av att faktiskt diskutera saker...
det förstår de sig inte på... de kräver en manual för samhället: 1, 2, 3.. osv... som en ikea-manual..

de har hört att de som muslimer är bäst på allt, för islam är den bästa religionen. Detta ligger djupt föranktrat i muslimens tänkande. men hur ska de förklara alla missförhållanden i islam? det kan de inte...

det leder till deras handikappade tänkade.
jag har inget riktigt svar på en lösning, men jag noterar att vissa av dem tar till sig av salafismen...
andra blir kriminella.
det är väl tyvärr så att araber i många fall är folk man bör akta sig för.
jag vet inte varför det är så svårt för dem att vara trevliga... det är som om de förväntar sig att bli dyrkade eftersom de är muslimer, och blir de inte det så vill de förstöra samhället. koranens krigiskhet har nog en del av orsaken... deras tänkande är fast i krig, konflikter, motsättningar, etnisk överlägsenhet, med mera.

men jag är faktiskt hoppfull för framtiden...
islam är en rätt trevlig religion egentligen, enligt min mening... nånstans... nångång...
glöm inte den långa kristna utvecklingen vi haft här i sverige... muslimer kan nog också utvecklas, koranen är rätt tolerant egentligen. Det är "allt det andra" som är problemet med islam. Ja så tror jag. Tiden får utvisa... Men framtiden är ju lång, man bör se sånt här i 50 år eller 100 år perspektiv. Jag tror vår muslimska framtid blir underbar. Först introducerar vi koranen-läsning.
Citera
2015-03-04, 18:49
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
det är väl tyvärr så att araber i många fall är folk man bör akta sig för.

Ajajaj. Nu blir du plötslig renodlat rasist i ett försök på att "komme in i värmen".

Citat:
koranen är rätt tolerant egentligen.

Ja naturligvis ... i ett etisk cirkelargument.

Citat:
Först introducerar vi koranen-läsning.
'

Varför "vi'et" i detta?
Citera
2015-03-04, 19:33
Medlem
Roger Rabbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Ajajaj. Nu blir du plötslig renodlat rasist i ett försök på att "komme in i värmen".

Ja naturligvis ... i ett etisk cirkelargument.

'

Varför "vi'et" i detta?

Nej då, tant grelin har uttalat sig rasistiskt mot exempelvis judar tidigare. Inget helt förvånande. Jag är dock jäkligt förvirrad över vad tant grelin egentligen tror på, trodde först hen var muslim men så verkar ju inte vara fallet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in