Citat:
Ursprungligen postat av
Konkurrent
Men det är ju knappast bara muhammed som de blir kränkta av.
Ett enda förfluget ord om vad som helst kan leda till mordhot och misshandel. Det har jag både läst och hört om och upplevt personligen.
särskilt vissa grupper verkar ha svårt att anpassa sig
jag tror de bott länge i en värld där koranen är den ENDA boken och källan till all sanning i generationer
nu flyttar de till ett land med en tradition av att faktiskt diskutera saker...
det förstår de sig inte på... de kräver en manual för samhället: 1, 2, 3.. osv... som en ikea-manual..
de har hört att de som muslimer är bäst på allt, för islam är den bästa religionen. Detta ligger djupt föranktrat i muslimens tänkande. men hur ska de förklara alla missförhållanden i islam? det kan de inte...
det leder till deras handikappade tänkade.
jag har inget riktigt svar på en lösning, men jag noterar att vissa av dem tar till sig av salafismen...
andra blir kriminella.
det är väl tyvärr så att araber i många fall är folk man bör akta sig för.
jag vet inte varför det är så svårt för dem att vara trevliga... det är som om de förväntar sig att bli dyrkade eftersom de är muslimer, och blir de inte det så vill de förstöra samhället.

koranens krigiskhet har nog en
del av orsaken... deras tänkande är fast i krig, konflikter, motsättningar, etnisk överlägsenhet, med mera.
men jag är faktiskt hoppfull för framtiden...
islam är en rätt trevlig religion egentligen, enligt min mening... nånstans... nångång...
glöm inte den långa kristna utvecklingen vi haft här i sverige... muslimer kan nog också utvecklas, koranen är rätt tolerant egentligen. Det är "allt det andra" som är problemet med islam. Ja så tror jag. Tiden får utvisa... Men framtiden är ju lång, man bör se sånt här i 50 år eller 100 år perspektiv. Jag tror vår muslimska framtid blir underbar. Först introducerar vi koranen-läsning.