Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-03-04, 09:18
  #1
Medlem
jag och en kompis lyste med en laserpekare in i lägenheten mitt emot för att få uppmärksamheten från 2 snygga tjejer där. Inget illa menat såklart även om vi borde fatta att det kan vara farligt. Polis kom och beslagtog laserpekaren och nu vet jag nu inte exakt hur stark den var men klass III är det iaf.
Beroende på hur stark den är kan jag bli straffad för brott mot strålskyddslagen.

Vad tror ni kommer hända?
Vad kan det bli för straff?
Om jag blir straffad för detta kommer det att synas i polisutdrag när jag söker nytt jobb?

Citera
2015-03-04, 09:35
  #2
Medlem
internetpolisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caesarbeast
jag och en kompis lyste med en laserpekare in i lägenheten mitt emot för att få uppmärksamheten från 2 snygga tjejer där. Inget illa menat såklart även om vi borde fatta att det kan vara farligt. Polis kom och beslagtog laserpekaren och nu vet jag nu inte exakt hur stark den var men klass III är det iaf.
Beroende på hur stark den är kan jag bli straffad för brott mot strålskyddslagen.

Vad tror ni kommer hända?
Vad kan det bli för straff?
Om jag blir straffad för detta kommer det att synas i polisutdrag när jag söker nytt jobb?

Laserpekaren kommer att beslagtas (redan hänt).
Polisen kommer att sätta i nya batterier och lysa på en speciell anordning som finns för att mäta upp effekten av den.
Är effekten över den tillåtna så kommer du delges brottsmisstanke om "brott mot strålskyddslagen, 36§ (1988:220)"
Om det inte är något mer som du misstänks för, så bör du dömas till ett ringa böter. Har du tur så kan åtalsunderlåtelse vara aktuellt.
Det finns olika typer av utdrag från belastningsregistret beroende på vilken typ av jobb du söker. Riktigt hur det fungerar vet jag inte - men utdragen ska vara relevanta för den typ av jobb man söker.
T ex om du begått snatteri för 4 år sedan så är det inte relevant om du söker jobb inom förskola idag, och ett sådant utdrag kommer alltså inte visa att du har snattat.

Har för mig att gränsen för straffbar lasereffekt ligger på 5 mW minst.
__________________
Senast redigerad av internetpolisen 2015-03-04 kl. 09:38.
Citera
2015-03-04, 12:51
  #3
Medlem
Du kan bli dömd för misshandel eller försök till misshandel, hoppas du åker dit.
Bara patrask och idiotungar som använder laserpointers till något annat än att peka på en whiteboard tavla eller häst ute i Solvalla.
Citera
2015-03-04, 15:22
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caesarbeast
jag och en kompis lyste med en laserpekare in i lägenheten mitt emot för att få uppmärksamheten från 2 snygga tjejer där. Inget illa menat såklart även om vi borde fatta att det kan vara farligt. Polis kom och beslagtog laserpekaren och nu vet jag nu inte exakt hur stark den var men klass III är det iaf.
Beroende på hur stark den är kan jag bli straffad för brott mot strålskyddslagen.

Vad tror ni kommer hända?
Vad kan det bli för straff?
Om jag blir straffad för detta kommer det att synas i polisutdrag när jag söker nytt jobb?

:whoco5: :whoco5: :whoco5: :whoco5: :whoco5:
Antar att du är under 18 då de annars skulle hållit förhör med dig på plats och delget brottsmisstankarna. Antagligen kommer du bli åtalat för brott mot strålskyddslagen samt försök till misshandel alt misshandel om någon skada uppkommit. Samtliga kommer synas i ditt brottsregister om du blir dömd.
Citera
2015-03-04, 16:29
  #5
Medlem
Adveloqs avatar
Du kommer aldrig kunna få ett hederligt jobb efter detta. Det är bara att börja langa H på studs.
Citera
2015-03-04, 17:21
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av get.chomp
Du kan bli dömd för misshandel eller försök till misshandel, hoppas du åker dit.
Bara patrask och idiotungar som använder laserpointers till något annat än att peka på en whiteboard tavla eller häst ute i Solvalla.
Brottsrubriceringen är till och med Grov misshandel (eller försök till det då).
Citera
2015-03-04, 17:27
  #7
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av internetpolisen
Det finns olika typer av utdrag från belastningsregistret beroende på vilken typ av jobb du söker. Riktigt hur det fungerar vet jag inte - men utdragen ska vara relevanta för den typ av jobb man söker.
T ex om du begått snatteri för 4 år sedan så är det inte relevant om du söker jobb inom förskola idag, och ett sådant utdrag kommer alltså inte visa att du har snattat.
Fast rätt många företag kollar bara gratisversionen av Lexbase och säger nej direkt om man står med där. Naturligtvis måste de då hitta på en ursäkt men det är ju lätt ordnat.
Citera
2015-03-05, 07:20
  #8
Medlem
internetpolisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av get.chomp
Du kan bli dömd för misshandel eller försök till misshandel, hoppas du åker dit.
Bara patrask och idiotungar som använder laserpointers till något annat än att peka på en whiteboard tavla eller häst ute i Solvalla.
Nej TS kan inte bli dömd för misshandel eftersom det saknas uppsåt.
Citera
2015-03-05, 07:29
  #9
Medlem
internetpolisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Fast rätt många företag kollar bara gratisversionen av Lexbase och säger nej direkt om man står med där. Naturligtvis måste de då hitta på en ursäkt men det är ju lätt ordnat.
Okej, Men det som står i Lexbase raderas inom 2 år. Inget seriöst företag använder sig av Lexbase eftersom där bara visas en enda dom och kostar närmare hundralappen (allt som allt) om man vill ha dem.
Seriösa aktörer ber den arbetssökande själv införskaffa ett utdrag från belastningsregistret, och lämna över det oöppnat till arbetsgivaren.
Citera
2015-03-05, 09:09
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av internetpolisen
Nej TS kan inte bli dömd för misshandel eftersom det saknas uppsåt.
Ursäkta mig som tydligen är lite dum i huvudet mr Internetpolisen, men exakt vart i brottsbalken läser du dig till att det krävs uppsåt för att bli dömd för misshandel? OM det nu krävs uppsåt, vilket du gärna får hänvisa till, så hur kan du få det till att ynglingarna saknade uppsåt? Om man ställer sig och pekar med en laserpekare in i ett rum blir det nog svårt att förklara bort detta för en domstol, skulle TS säga att han råkade hitta laserpekaren på marken och att han råkade lysa med den in i rummet?
Förklara gärna för en novis som inte förstår sig på brottsbalken.
Citera
2015-03-05, 10:55
  #11
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av internetpolisen
Nej TS kan inte bli dömd för misshandel eftersom det saknas uppsåt.
Likgiltighetsuppsåt?

Citat:
Ursprungligen postat av internetpolisen
Okej, Men det som står i Lexbase raderas inom 2 år. Inget seriöst företag använder sig av Lexbase eftersom där bara visas en enda dom och kostar närmare hundralappen (allt som allt) om man vill ha dem.
Seriösa aktörer ber den arbetssökande själv införskaffa ett utdrag från belastningsregistret, och lämna över det oöppnat till arbetsgivaren.
Lexbase är gratis att använda. Du får dock ut rätt lite information från gratisversionen, men om man väljer mellan två likvärdiga personer och en råkar finnas i Lexbase av okänd anledning lär man ju ta den som inte finns där.
Citera
2015-03-05, 10:58
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rattvisaebra
Ursäkta mig som tydligen är lite dum i huvudet mr Internetpolisen, men exakt vart i brottsbalken läser du dig till att det krävs uppsåt för att bli dömd för misshandel? OM det nu krävs uppsåt, vilket du gärna får hänvisa till, så hur kan du få det till att ynglingarna saknade uppsåt? Om man ställer sig och pekar med en laserpekare in i ett rum blir det nog svårt att förklara bort detta för en domstol, skulle TS säga att han råkade hitta laserpekaren på marken och att han råkade lysa med den in i rummet?
Förklara gärna för en novis som inte förstår sig på brottsbalken.

Brottsbalken 1:2 säger att alla brott kräver uppsåt om det inte uttryckligen står något annat i aktuell paragraf och i misshandelsparagrafen (BrB 3:5) står det inget "annat"

Sedan ska man ju inte glömma bort exempelvis likgiltighetsuppsåtet
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback