2015-03-04, 23:36
Medlem
SlipadDiamants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lost-Soul
Att han tar avstånd ifrån SD är nog mer en karriärs-fråga, hamnar man i SD facket är man körd direkt i de offentliga sammanhangen och han är givetvis smart nog för att fatta det, det påminner lite om Roger Sahlström på Dispatch som i tid och otid påminner folk om att han minsann inte röstar på SD trots att hans åsikter är 100% SD.

Det handlar helt enkelt om att få större respekt, det borde inte vara så men som öppen SD-sympatisör sätts man in i ett fack och genast kommer ens värdighet, åsikter och kunnighet i skymundan.

Det är möjligt att Tino röstar SD men det är lika möjligt att han inte gör det, han känns lite mer åt det högerliberala hållet.

Dock är det ytterst osannolikt att han skulle rösta på ett sjuklöverparti med tanke på hans kunnighet inom migrationspolitiken och dess konsekvenser. Han om någon förstår att massinvandringen slår sönder hela välfärdsstaten om den får fortsätta, svårt att se han lägga en aktiv röst för den utvecklingen.

Han har själv sagt att han röstat M i alla år men stannade hemma i senaste valet då han inte kan rösta på ett parti som medvetet ljuger.
Tycker han slår åt alla håll men mest försöker demonisera amatörer som förespråkar fri invandring
som en vinst på sikt.

Vet inte vad han menade med " skånskt trash med lågt IQ", om det var något gammalt ETC.snubben grävt fram eller nåt nytt. Men klart är ju att det finns en del i SD som aldrig verkar fatta att allt de säger och gör i det partiet nagelfars under lupp och därför borde lära sig hur man uppför sig. Där kan väl lågt IQ kanske tillskrivas någon.
Men tycker andra får sin släng av sleven också - Reinfeltd, Ullenhag
Citera
2015-03-05, 00:01
Medlem
Han behöver väl överhuvudtaget inte ta ställning till SD på något sätt? Det bästa är ju om våra nationalekonomer är opartiska, ärliga och trovärdiga, och då är det naturligtvis bäst om de på förhand inte har tagit politisk ställning, för då försvinner en stor del av trovärdigheten.

Så jag kan på ett sätt köpa att det t.o.m. är bra om han tar lite avstånd från SD, för det blir så lätt att han annars kommer klumpas ihop med dem, och sedan avfärdas, av de politiskt korrekt regimtrogna.
Citera
2015-03-05, 01:07
Medlem
Det är nog en väldigt stor del sverigedemokrater som finansierar hans kommande bok.
Har svårt att tro att miljöpartister, sossar och moderater bidragit ö.h.t.
Citera
2015-03-05, 02:22
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nalin_Pekgul
Det gynnar bara SD ännu mer om Sandanaji tar avstånd från SD. En nationalekonom med invandrarbakgrund som totalsågar mångkulturpolitiken. Det blir svårt med de vanliga "du är rasist", "du är främlingsfientlig", "du är en SD-bonde"-argumenten. Tino är en person som helt enkelt drabbats av en allvarlig diagnos av ärlighet vilket skär sig med vad som förväntas av gemene kulturmarxist.

Jo. Jag håller med. Tino gör mest nytta för SD genom att ta avstånd från SD. I samma ögonblick som han klassas som en SD-sympatisör, kommer han att tappa väldigt mycket i trovärdighet och auktoritet.

Så oavsett vad Tino verkligen tycker om SD så gör han helt rätt idag.
Citera
2015-03-05, 06:12
Medlem
10FtGanjaPlants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Jo. Jag håller med. Tino gör mest nytta för SD genom att ta avstånd från SD. I samma ögonblick som han klassas som en SD-sympatisör, kommer han att tappa väldigt mycket i trovärdighet och auktoritet.

Så oavsett vad Tino verkligen tycker om SD så gör han helt rätt idag.

Jo, dock blir man lite kräkfärdig när han skall klämma ur sig äckliga kommentarer om Sverigedemokrater. Rent taktiskt ser jag dock inget problem med det, även om jag tror han även hyser en viss genuin aversion mot SD med anhängare.
Citera
2015-03-05, 06:59
Medlem
Så motsägelsefullt att en liten flyktingpojke som togs emot av nationen Sveriges utsträckta famn mitt under den djupa ekonomiska krisen på 90-talet, kom att bli den han blev...

Så lustig med alla främlingsfientliga som sedan stöder sig på just en flyktings uppgifter om invandringen när man talar om invandringsfrågan.

Borde inte Tino Sanandaji själv vara ett levande exempel på att flyktingar kan vara lönsamma för Sverige..?
Citera
2015-03-05, 07:13
Medlem
10FtGanjaPlants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wincentb
Borde inte Tino Sanandaji själv vara ett levande exempel på att flyktingar kan vara lönsamma för Sverige..?

Att vissa personer blir lönsamma betyder inte att nettoeffekten av politiken är lönsam, när man väger in alla olönsamma i ekvationen.
Citera
2015-03-05, 07:39
Medlem
turdalizers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wincentb
Så motsägelsefullt att en liten flyktingpojke som togs emot av nationen Sveriges utsträckta famn mitt under den djupa ekonomiska krisen på 90-talet, kom att bli den han blev...

Så lustig med alla främlingsfientliga som sedan stöder sig på just en flyktings uppgifter om invandringen när man talar om invandringsfrågan.

Jo visst är han det. Han vill också visa att det finns lönsamma och olönsamma exempel för att jag antar att han inte vill klumpas ihop med andra.

Det är ju inte "en flyktings uppgifter", han har ju fakta i sina underlag.
Citera
2015-03-05, 10:07
Medlem
Bergakungens avatar
Ett enkelt svar på frågan är ju att man kan vara fullt medveten om flykting- och asylproblematiken (socialt och ekonomiskt) uan att för den skull köpa in sig på resten av SD-politiken.

När opinionssiffror pekar på att 50+% av väljarna inte tycker det fungerar med dagens nivåer och 12+% röstar på SD finns förklaringen troligen där.
Citera
2015-03-05, 10:24
Medlem
Vitgardistens avatar
Jag har träffat Tino ett antal gånger. Skulle säga att han rent ideologiskt är åt det klassiskt liberala hållet, medan SD är nationalister/socialkonservativa. Även om de kan låta ungefär lika dant när de diskuterar invandringspolitiken, så är skillnaden mellan Tino och SD stor på andra områden. Allt handlar trots allt inte om just invandring och integration. Med tanke på hans frispråkighet så är det knappast feghet att han inte ansluter sig till SD, det handlar helt enkelt om ideologiska skillnader.
Citera
2015-03-05, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SD-Kalle

Också en allmän rapportering om relationen mellan SD och Tino Sanandaji kan tas i tråden.

Nu när Tino är mer eller mindre öppen foliehatt så vore det nog mer stratgiskt för SD att distansiera sig. Så man får hoppas på ett närmare samarbete.
Citera
2015-03-05, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av turdalizer
Jo visst är han det. Han vill också visa att det finns lönsamma och olönsamma exempel för att jag antar att han inte vill klumpas ihop med andra.

Det är ju inte "en flyktings uppgifter", han har ju fakta i sina underlag.

Ja det kommer alltid vara så att människor oavsett ursprung kommer vara mer eller mindre lönsamma för samhället, detta gäller även infödda Svenskar....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in