2015-03-04, 08:12
Medlem
JoeDevolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Varför inte kombinera kapris+sardeller finhackat i köttfärsen, och sen blanda i juliennade potatisar så får du liksom en komplett rätt. Har inte testat, men det låter som att det skulle fungera bara du låter potatisen åxå gå färdig. Låg temp i ugn och den får koka ihop sig med biffen. Tänk tillredning ungefär som köttfärslimpa.

Ser att dom gör nåt liknande här med laab muu, tja inte med potatis utan med grönsaker av olika slag. Jag ville göra en egen variant med broccoli (tog ett tag innan jag fick mama att göra det) men det funkar ypperligt.

Nackdelen är ju att såsen blir lite marigare, men en grädd- eller svamp-sås passar ju alltid. Grönpepparsås är ju min favorit, kanske skulle fungera åxå. Fast, smakerna får inte bli för många. Hmm... vanlig brunsås till detta och lingonsylt eller rårörda dito är nog enklast.

Lycka till med din Wall Enberg.

Tack!

Det här låter ju fantastiskt gott. Skulle kunna bli en återkommande husman i mitt hem. Jag tänker mig att den tillagas som en gratäng med skivad potatis, men det tål att funderas på.
Citera
2015-03-04, 11:25
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoeDevola
Tack!

Det här låter ju fantastiskt gott. Skulle kunna bli en återkommande husman i mitt hem. Jag tänker mig att den tillagas som en gratäng med skivad potatis, men det tål att funderas på.

Var väl inte det (gratäng) jag tänkte på, men en variant på jansson eller kanske som lasange skulle passa åxå. Då slipper man ju bry sig om såsen. Lysande idé, den snor jag. Kapris och sardeller med lax och spenat i en lasange med mycket ost (älskar ost) låter underbart.

Wallenbergarna är ju typ en pannbiff, tja eller det är en pannbiff. Så tanken var att få lite yta på dom med allt, i pannan, och sen får dom gå färdigt i ugnen så potatisen blir klar.

Jag har ju dragit ner (tja försökt i alla fall) på intaget av kolhydrater så den mängd potatis man kan pilla in i pannbiffen räcker för mig.
Citera
2015-03-04, 18:02
Medlem
JoeDevolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Var väl inte det (gratäng) jag tänkte på, men en variant på jansson eller kanske som lasange skulle passa åxå. Då slipper man ju bry sig om såsen. Lysande idé, den snor jag. Kapris och sardeller med lax och spenat i en lasange med mycket ost (älskar ost) låter underbart.

Wallenbergarna är ju typ en pannbiff, tja eller det är en pannbiff. Så tanken var att få lite yta på dom med allt, i pannan, och sen får dom gå färdigt i ugnen så potatisen blir klar.

Jag har ju dragit ner (tja försökt i alla fall) på intaget av kolhydrater så den mängd potatis man kan pilla in i pannbiffen räcker för mig.

Jo, jag är medveten om att din idè var en köttfärslimpvariant, men gratängen var det som dök upp i mitt huvud direkt.

Jag tycker att du resonerar dig fram till den här lasagne-varianten på egen hand, så du får nog stjäla den från dig själv. Det låter ju väldigt gott, så jag snor den nog från dig.
Citera
2015-03-04, 20:27
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoeDevola
Jo, jag är medveten om att din idè var en köttfärslimpvariant, men gratängen var det som dök upp i mitt huvud direkt.

Jag tycker att du resonerar dig fram till den här lasagne-varianten på egen hand, så du får nog stjäla den från dig själv. Det låter ju väldigt gott, så jag snor den nog från dig.

Great mind think alike, passa dig bara... http://www.ephemera-inc.com/media/catalog/product/cache/1/image/265x/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/3/5/3516.jpg.jpg

Citera
2015-03-14, 12:16
Medlem
JustZlatans avatar
Finns det kapris utan salt? Jag kan tänka mig att äta mycket kapris på grund av att de är nyttiga, men det höga saltinnehållet gör att jag avstår.

Det borde väl finnas raw kapris eller något annat hälsosammare alternativ.
Citera
2015-03-14, 23:08
Medlem
Spider-Girls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Finns det kapris utan salt? Jag kan tänka mig att äta mycket kapris på grund av att de är nyttiga, men det höga saltinnehållet gör att jag avstår.

Det borde väl finnas raw kapris eller något annat hälsosammare alternativ.
Kaprissmaken bygger ju mycket på den salta, syrliga lagen den ligger i. Har svårt att tänka mig att osaltad kapris är någon höjdare.
På vilket sätt är kapris nyttigt för övrigt?
Citera
2015-03-15, 08:47
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spider-Girl
Kaprissmaken bygger ju mycket på den salta, syrliga lagen den ligger i. Har svårt att tänka mig att osaltad kapris är någon höjdare.
På vilket sätt är kapris nyttigt för övrigt?

Kapris är den föda som innehåller mest quercetin och kaempferol.

http://nutrition.merschat.com/foods-by-nutrient.cgi
Citera
2015-03-16, 16:06
Medlem
Spider-Girls avatar
Citat:
Kapris är den föda som innehåller mest quercetin och kaempferol.

http://nutrition.merschat.com/foods-by-nutrient.cgi
Hittade ingenting alls på den sidan, och vad de två substanserna betyder eller gör har jag ingen aning om, så jag får helt enkelt nöja mig med att kapris är sjukt gott
Citera
2015-03-16, 17:45
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Hittade ingenting alls på den sidan, och vad de två substanserna betyder eller gör har jag ingen aning om, så jag får helt enkelt nöja mig med att kapris är sjukt gott

Välj "Find Foods by Nutrion Content". Quercetin och Kaempferol har visat sig vara bra för att förebygga cancer.
Citera
2015-03-16, 19:32
Medlem
Spider-Girls avatar
Citat:
Välj "Find Foods by Nutrion Content". Quercetin och Kaempferol har visat sig vara bra för att förebygga cancer.
Jag gjorde ju det, och skrev även in olika namn på kapris, men inget kom upp.
Tack för svaret!
Citera
2015-03-17, 11:36
Medlem
Moffins avatar
Det är väldigt gott att finhacka fetaost och inlagda rödbetor och sedan ha i detta med kapris i köttfärslimpa. Serveras med kokt potatis och gräddsås.
Citera
2015-03-17, 16:38
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Jag gjorde ju det, och skrev även in olika namn på kapris, men inget kom upp.
Tack för svaret!

Kapris på engelska heter capers, och det kommer högst upp på listan om du väljer quercetin och kaempferol.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in