2015-03-04, 16:59
Medlem
Herr.Adolfs avatar
http://www.svt.se/ug/barn-uttalade-ett-ord-fel-ska-utvisas
Sumayo, 13 år från Somalia utvisas från Sverige för att hon uttalar ett ord fel.

Migrationsverket anser att hon har en dialekt som inte överrensstämmer med den regionen hon kommer ifrån.

Vad tycker Flashback om detta?
Citera
2015-03-04, 17:07
Bannlyst
rätt ska var rätt. Har tolkarna på MV gjort en kvalificerad bedömning så är det bara hejsvejs.

men självklart borde ju hon inte få åka tillbaka själv utan man borde givetvis skicka tillbaka några tusen andra somalier som inte har något skyddsbehov eller som har ljugit om sitt ursprung..
Citera
2015-03-04, 17:10
Medlem
Skriuws avatar
Well är hon så jävla lat alt dum att hon inte ens bemödar sig med att öva lite innan hon ljuger sig in i landet så får hon skylla sig själv.
Citera
2015-03-04, 17:13
Medlem
rasbiologs avatar
Bara bra oavsett orsak. En somalier eller somalier-lookalike mindre i landet.
Citera
2015-03-04, 17:15
Medlem
Citat:
– Det handlar om att hon först säger ett ord för moské. Och sedan står det att hon ändrar sig snabbt, rättar sig, och säger ”mosqul”. Så de reagerade helt enkelt på att hon snabbt rättade sig, säger Hanna-Marija Zivojinovic.
Det är inte riktigt ett ord som blev uttalat fel utan att hon ändrade sig som om hon faktiskt försökte prata på ett annat sätt.
Kan liknas med att jag ändrar mig när jag av misstag säger ett ord mina boenden förmodligen inte förstår, kanske därför hon ändrade sig?
Hon kanske inte trodde att de förstod? Fast i såfall borde det ju vara från "mosqul" till "Moské"
Citera
2015-03-04, 17:17
Medlem
Ereses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Adolf
oerfaren

Vad baseras det här på? Hon kan ha vilka erfarenheter som helst. Hon kan ha tränats på den där dialekten hela livet. Vad vet vi liksom.
Citera
2015-03-04, 18:18
Medlem
tobazzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erese
Vad baseras det här på? Hon kan ha vilka erfarenheter som helst. Hon kan ha tränats på den där dialekten hela livet. Vad vet vi liksom.

"Moske, nej jag menar Mosqul" E du helt borta eller? tränat på en dialekt som hon först säger och sedan byter?
Citera
2015-03-04, 18:26
Medlem
Ereses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobazz
tränat på en dialekt som hon först säger och sedan byter?

Var väl nervös kanske. Inte fan vet jag. Det är enligt mig korkat att tro helt sonika att hon inte skulle vara kapabel till en sån bluff. Hon är 12 år. Knappt ens ett barn längre. Inte direkt dum i huvudet.
Citera
2015-03-04, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Adolf
http://www.svt.se/ug/barn-uttalade-ett-ord-fel-ska-utvisas
Sumayo, 13 år från Somalia utvisas från Sverige för att hon uttalar ett ord fel.

Migrationsverket anser att hon har en dialekt som inte överrensstämmer med den regionen hon kommer ifrån.

Vad tycker Flashback om detta?

Hon var i uppdrag granskning i kväll och jag tror hon får stanna.
Citera
2015-03-04, 21:19
Medlem
trickydicks avatar
Faktum att knappt någon somalier har skyddsbehov längre, endast nere i södra Somalia härjar spillror av Al-shabab. Dom borde lyda sin regirings uppmaningar att komma hem och bygga upp det bördiga landet igen.
Det var inte längesedan när en resebyrå gick i konkurs och rubrikerna var "Ett tusen svenskar fast i somalia" Kan man åka dit på semester så kan man bo där också.
Citera
2015-03-04, 22:11
Medlem
Golonkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Faktum att knappt någon somalier har skyddsbehov längre, endast nere i södra Somalia härjar spillror av Al-shabab. Dom borde lyda sin regirings uppmaningar att komma hem och bygga upp det bördiga landet igen.
Det var inte längesedan när en resebyrå gick i konkurs och rubrikerna var "Ett tusen svenskar fast i somalia" Kan man åka dit på semester så kan man bo där också.
En okänd, men stor grupp, utgörs dessutom av etniska somalier från Djibouti. Där råder varken krig eller elände (relativt sett), utan det är tvättäkta opportunister som söker en behaglig drönartillvaro. Norra delarna av Somalia (Somaliland och Puntland) är autonoma/självständighetssökande regioner där det fungerar ungefär som i vilket afrikanskt land som helst. Massor med somalier i Sverige kommer därifrån.
Citera
2015-03-04, 23:14
Medlem
Jag visste väl att det låg någon underliggande orsak till beslutet av Migrationsverket. Därför tänkte jag inte ens klicka på Aftonbladets äckliga lock-artiklar.

Nej, hon utvisas inte för att hon uttalar ett ord fel. Hon utvisas för att hon inte kommer därifrån hon säger att hon kommer. Enorm skillnad Aftonbladet, era helvetes satans avskum.

Det är som att säga att en mördare som skjutit ihjäl en annan människa "får fängelse bara för att han tryckt på en avtryckare".
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in