Citat:
Ursprungligen postat av
DickeFix
Eftersom jag håller med om att diskussionen är off topic så går jag inte i svaromål. Förkasta inte detta som "flum" bara. Forskningen kan idag inte svara om vårt medvetande och fria vilja är en illusion och vi bara är robotar eller om det är en fundamental del av universum som människans hjärna utnyttjar och som gör att vi kan påverka vår omvärld med vår vilja. Jag tror detta kommer vara ett hett och korsvetenskapligt forskningsområde de närmaste decennierna.
"Forskningen kan idag inte svara på..." följt av slumpmässiga tankar kring transcendens du har
noll grund för. Vi kan likväl diskutera älvor eller att vi mycket väl kan leva i "the matrix", det är lika givande.
Du får tro vad du vill men jag har bättre saker för mig än att sätta mig in i, vad som åtminstone i dagsläget är, några få människors fantasier.
Citat:
Ursprungligen postat av
DickeFix
För att återgå till ämnet håller jag med om att lagar som sätter regler för relationer mellan människor ska stiftas demokratiskt. En religiös ska däremot naturligtvis vara fri att handla enligt sharia i sin privata relation med Gud. Om man demokratiskt beslutar att styra samhället enligt sharia ska det göras med hänsyn till minoriteter. Det bör också finnas en demokratisk öppning till en återgång till sekulära lagar om folket så skulle vilja.
Det kanske låter bra i teorin, men du kan inte ha sharia och demokrati. Hela grunden till samtliga de tre abrahamitiska religionerna är underkastelse med gud som enväldig härskare. Följer du inte sharia till punkt och pricka så går du indirekt emot gud och sharia utan cherry picking är definitivt inte förenlig med varken någon form av demokrati eller respekt för varken andra folkslag eller trosinriktningar. Personlig tro är en sak, men samhällen kan aldrig fungera på ett bra sätt utan sekulärt styre.