2015-03-04, 13:30
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DickeFix
Detta är INTE new age-flum.

Visst är det det, men ta det på en lämplig tråd.

Citat:
Ateism är en religion precis som Islam

Bara sånt trams demonstrerar ditt kunskapsnivå.
Citera
2015-03-04, 13:44
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jag kan konstatera att du underskattar dina meddebattörer. Istället bör du själv bilda dig en egen uppfattning. Om du har en god bakgrund i kvantmekanik och neurofysiologi kommer du finna ämnet spännande. Här är en länk till en artikel av Hameroff och Penrose som beskriver deras hypotes:

http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1571064513001188/pdfft?md5=a2a373f9c220604c16a58e1893a3f1f7&pid=1-s2.0-S1571064513001188-main.pdf

Som sagt: Ta det på lämplig tråd. För min del är det punkt på denna tråd om detta.
Citera
2015-03-04, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av weseeyou
Jag tror snarare att det är ordet sharia som får svensken att hoppa högt. Tråden heter ju Varför många är rädda för Sharialagar! Och rädd det bör man vara, för sharialagar hör inte hemma i ett demokratiskt rättssystem. Vad folk tror på privat är förstås ingens business, men blanda inte in övriga samhället i det.

Sufism är en fredlig variant av islam, har en del poesi och dans av intresse - googla dansande dervischer. Givetvis haram för de "rättrogna" muslimerna, och sufier betraktas också som avfällingar av dem.

jo jag håller med, du kan se mitt tidigare inlägg i denna tråd. (klicka på mitt användarnamn så finns det en meny)

mitt inlägg var väl mer generellt utrop...

frågan är hur sharia skiljer sig mellan troende och icke-troende... ska muslimer ha en lag utanför den svenska? eller en lag som är mera strikt än den svenska? eller handlar det om hur människor ska bete sig etiskt mot varandra? vad är sharia egentligen?

TS är ändå lite snirklig i det att han ställer oss frågor men aldrig ger några svar.
Citera
2015-03-04, 14:05
Medlem
Kolla ute i världen i länder där man har sharia lagar. Vill man ha det som dom har det där? Hmmm.. Nej
Citera
2015-03-04, 14:05
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
frågan är hur sharia skiljer sig mellan troende och icke-troende... ska muslimer ha en lag utanför den svenska? eller en lag som är mera strikt än den svenska? eller handlar det om hur människor ska bete sig etiskt mot varandra? vad är sharia egentligen?

Citat:
TS är ändå lite snirklig i det att han ställer oss frågor men aldrig ger några svar.

Precis som du gör i första paragrafen här.
Citera
2015-03-04, 14:09
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hellobbq
Kolla ute i världen i länder där man har sharia lagar. Vill man ha det som dom har det där? Hmmm.. Nej

Det räcker naturligvis med överordnade sekulära, liberala lagar inom demokratin. Där finns det tillräckligt med utrymme för en stor del individuell frihet.
Citera
2015-03-04, 14:16
Medlem
CannonDorfs avatar
Citat:
De vetenskapliga framstegen har gjort att många av oss, speciellt i västvärlden, tror att dagens vetenskap förklarar allt. Detta är helt fel, snarare är sanningen motsatt. Vi har inte besvarat de stora frågorna: vårt medvetande, vår fria vilja, hur våra minnen lagras, universums uppkomst och livets uppkomst:

Jaså? Personligen känner jag ingen som tror det och jag har heller aldrig hört talas om någon som tror det. Det är en ganska tröttsam och överanvänd halmgubbe av såna som du.

Citat:

Nobelpristagaren i medicin 1963 John Eccles
spekulerar i att det finns en parallel andlig värld, "World 2", med vår materialistiska "World 1". Eccles avslutar sin bok "The Human Mystery" om hjärnans uppbyggnad och vårt medvetande, på följande sätt:

Nobelpristagaren i fysik samma år, Eugene Wigner, är inne på liknande tankar och summerar sin essay "Physics and the Explanation of Life":

Flera andra framstående forskare som neurobiologen Stuart Hameroff och fysikern Sir Roger Penrose försöker finna en kvantmekanisk förklaring till medvetandet och vår fria vilja. Matematikerna John H. Conway and Simon B. Kochen visade att varje elementarpartikel verkar ha ett protomedvetande. När den är i ett s.k. superpositionstillstånd och dess vågfunktion kollapsar kan man säga att den gör ett fritt val och att det genereras information. Eftersom informationen i universum inte är konstant så är vår verklighet inte deterministisk. Kanske fungerar människans hjärna som en "medvetandelaser" som koherent förstärker upp elementarpartiklarnas "protomedvetande". Hameroff spekulerar även att det kan finnas ännu större koherenta supermedvetande i universum.

Man kan se religioner som möjliga "hypoteser för medvetandet i universum". Eftersom några av världens mest kända och ansedda vetenskapsmän har liknande hypoteser så är religion inte något omodernt och ovetenskaplig. Vi måste tvärtom vara vetenskapligt ödmjuka och välkomna alternativa livsåskådningar så länge de inte empiriskt kan motbevisas. Lika enfaldigt som att vara muslimsk fundamentalist, lika enfaldigt är det att vara fundamentalistisk ateist.

Så det var detta halmgubben var en öppning för, argument from ignorance eller kanske god of the gaps? Svårt att avgöra, men jag antar att det är den ena eller den andra, om inte båda. Hur som helst är jag inte intresserad av något flummande och särskilt inte i en tråd som handlar om sharia lagar.

"Fundamentalistisk ateist" är en oxymoron. Jag föreslår att du slår upp "fundamentalism" och "ateist" i ordlistan så du vet vad de betyder hädanefter.
Senast redigerad av CannonDorf 2015-03-04 kl. 14:19.
Citera
2015-03-04, 14:39
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CannonDorf
Jaså? Personligen känner jag ingen som tror det och jag har heller aldrig hört talas om någon som tror det. Det är en ganska tröttsam och överanvänd halmgubbe av såna som du.

Så det var detta halmgubben var en öppning för, argument from ignorance eller kanske god of the gaps? Svårt att avgöra, men jag antar att det är den ena eller den andra, om inte båda. Hur som helst är jag inte intresserad av något flummande och särskilt inte i en tråd som handlar om sharia lagar.

"Fundamentalistisk ateist" är en oxymoron. Jag föreslår att du slår upp "fundamentalism" och "ateist" i ordlistan så du vet vad de betyder hädanefter.

Eftersom jag håller med om att diskussionen är off topic så går jag inte i svaromål. Förkasta inte detta som "flum" bara. Forskningen kan idag inte svara om vårt medvetande och fria vilja är en illusion och vi bara är robotar eller om det är en fundamental del av universum som människans hjärna utnyttjar och som gör att vi kan påverka vår omvärld med vår vilja. Jag tror detta kommer vara ett hett och korsvetenskapligt forskningsområde de närmaste decennierna.

För att återgå till ämnet håller jag med om att lagar som sätter regler för relationer mellan människor ska stiftas demokratiskt. En religiös ska däremot naturligtvis vara fri att handla enligt sharia i sin privata relation med Gud. Om man demokratiskt beslutar att styra samhället enligt sharia ska det göras med hänsyn till minoriteter. Det bör också finnas en demokratisk öppning till en återgång till sekulära lagar om folket så skulle vilja.
Citera
2015-03-04, 14:57
Medlem
CannonDorfs avatar
Citat:
Eftersom jag håller med om att diskussionen är off topic så går jag inte i svaromål. Förkasta inte detta som "flum" bara. Forskningen kan idag inte svara om vårt medvetande och fria vilja är en illusion och vi bara är robotar eller om det är en fundamental del av universum som människans hjärna utnyttjar och som gör att vi kan påverka vår omvärld med vår vilja. Jag tror detta kommer vara ett hett och korsvetenskapligt forskningsområde de närmaste decennierna.

"Forskningen kan idag inte svara på..." följt av slumpmässiga tankar kring transcendens du har noll grund för. Vi kan likväl diskutera älvor eller att vi mycket väl kan leva i "the matrix", det är lika givande.

Du får tro vad du vill men jag har bättre saker för mig än att sätta mig in i, vad som åtminstone i dagsläget är, några få människors fantasier.

Citat:
För att återgå till ämnet håller jag med om att lagar som sätter regler för relationer mellan människor ska stiftas demokratiskt. En religiös ska däremot naturligtvis vara fri att handla enligt sharia i sin privata relation med Gud. Om man demokratiskt beslutar att styra samhället enligt sharia ska det göras med hänsyn till minoriteter. Det bör också finnas en demokratisk öppning till en återgång till sekulära lagar om folket så skulle vilja.

Det kanske låter bra i teorin, men du kan inte ha sharia och demokrati. Hela grunden till samtliga de tre abrahamitiska religionerna är underkastelse med gud som enväldig härskare. Följer du inte sharia till punkt och pricka så går du indirekt emot gud och sharia utan cherry picking är definitivt inte förenlig med varken någon form av demokrati eller respekt för varken andra folkslag eller trosinriktningar. Personlig tro är en sak, men samhällen kan aldrig fungera på ett bra sätt utan sekulärt styre.
Citera
2015-03-04, 15:58
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
"Forskningen kan idag inte svara på..." följt av slumpmässiga tankar kring transcendens du har noll grund för. Vi kan likväl diskutera älvor eller att vi mycket väl kan leva i "the matrix", det är lika givande.

Du får tro vad du vill men jag har bättre saker för mig än att sätta mig in i, vad som åtminstone i dagsläget är, några få människors fantasier.

Man får prioritera vad man vill i sitt liv. Om man är naturvetenskapligt lagd och vill förstå vår verklighet är detta fundamentala frågor. Och det är inte bara fria fantasier utan vetenskapligt testbara hypoteser:
http://www.kurzweilai.net/discovery-of-quantum-vibrations-in-microtubules-inside-brain-neurons-corroborates-controversial-20-y ear-old-theory-of-consciousness

Citat:
Det kanske låter bra i teorin, men du kan inte ha sharia och demokrati. Hela grunden till samtliga de tre abrahamitiska religionerna är underkastelse med gud som enväldig härskare. Följer du inte sharia till punkt och pricka så går du indirekt emot gud och sharia utan cherry picking är definitivt inte förenlig med varken någon form av demokrati eller respekt för varken andra folkslag eller trosinriktningar. Personlig tro är en sak, men samhällen kan aldrig fungera på ett bra sätt utan sekulärt styre.

Arabvärlden blomstrade under medeltiden trots sharia-lagar. Jag skulle visserligen inte rösta för dem men accepterar om en majoritet i ett demokratiskt land inför dem (med de förbehåll jag nämnde i förra inlägget)
Citera
2015-03-04, 16:23
Medlem
Efter att ha sett följande dokumentär är jag ännu mer övertygad om varför sharia inte hör hemma i ett modernt samhälle:

https://www.youtube.com/watch?v=c6U2nrRJ4HU

Tillbaka till medeltiden, är det så vi ska ha det?
Citera
2015-03-04, 17:57
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Arabvärlden blomstrade under medeltiden trots sharia-lagar.

Och relevansen av detta för nutiden är?

Citat:
Jag skulle visserligen inte rösta för dem men accepterar om en majoritet i ett demokratiskt land inför dem (med de förbehåll jag nämnde i förra inlägget)

Jag minns inte att du gav "konstitution" den uppmärksamhet som blir en nödvändig förutsättning för minoritets-skydd i en parlamentarisk sharia-majoritet. Tror du på allvar att en sharia-majoritet avstår från att mixtra med konstitutionen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in