2015-03-04, 11:22
Medlem
baggebo1s avatar
Äsch, verkar som jag inte riktigt fattade vad det handlade om. Brodern ska alltså ha "deserterat" till separatisterna!? Samma separatister som är helt öppna med att de har massor av ryska frivilliga i sina led? Enligt Vice "ser han rädd ut" i filmen, och deras linje är alltså att han ska ha tvingats av separatisterna att gå över till deras sida, från den ryska armén?! Här är en lång artikel om fallet:

http://www.nytimes.com/2015/01/11/magazine/a-russian-soldier-vanishes-in-ukraine.html

Det blev bara ännu märkligare av det där. Jag har ingen ytterligare kommentar till det hela just nu.
Senast redigerad av baggebo1 2015-03-04 kl. 11:49.
2015-03-04, 11:43
Medlem
Ulvhamns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grottmongo101
Många av separatisterna ser ut som om de rekryterats direkt från kåken, finns det något bevis för att någon sådan rekrytering skett?

Inga bevis i vanlig ordning men i tråden var det någon som sa att det var mycket Subutex hos separatisterna vilket kan förklara att de är lite slitna. Ryssland har ett jätte problem med heroin derivat typ Krokodil. Sen har visst Putin tänkt ge amnesti till 100 000 fångar nu under våren, vad han ska sysselsätta dessa med kan vi bara gissa.
2015-03-04, 11:54
Medlem
M.Skillts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulvhamn
Inga bevis i vanlig ordning men i tråden var det någon som sa att det var mycket Subutex hos separatisterna vilket kan förklara att de är lite slitna. Ryssland har ett jätte problem med heroin derivat typ Krokodil. Sen har visst Putin tänkt ge amnesti till 100 000 fångar nu under våren, vad han ska sysselsätta dessa med kan vi bara gissa.
Det finns en del bevis för att diverse otyg har getts amnesti mot att de åker till Ukraina och kriget, men det är nog ingen vanlig företeelse.

/Micke
2015-03-04, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Denna länk har Säkert varit uppe i tråden tidigare, men jag lägger ut den i alla fall då den omnämndes i Programmet:

http://lostivan.com/
Listar de döda eller alla möjliga där? Det finns ju flera på den sidan som delar grejer på facebook/vk för bara timmar sedan.
2015-03-04, 12:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av M.Skillt
Det finns en del bevis för att diverse otyg har getts amnesti mot att de åker till Ukraina och kriget, men det är nog ingen vanlig företeelse.

/Micke

Är det kriminella med tidigare militär erfarenhet, gängmedlemmar eller bara kriminella rakt upp och ner?
2015-03-04, 12:52
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Äsch, verkar som jag inte riktigt fattade vad det handlade om. Brodern ska alltså ha "deserterat" till separatisterna!? Samma separatister som är helt öppna med att de har massor av ryska frivilliga i sina led? Enligt Vice "ser han rädd ut" i filmen, och deras linje är alltså att han ska ha tvingats av separatisterna att gå över till deras sida, från den ryska armén?! Här är en lång artikel om fallet:

http://www.nytimes.com/2015/01/11/magazine/a-russian-soldier-vanishes-in-ukraine.html

Det blev bara ännu märkligare av det där. Jag har ingen ytterligare kommentar till det hela just nu.
Nu har jag läst hela den där artikeln. De hittar ju brodern i Stakhanov! Han berättar att han frivilligt gått över gränsen till Novorossiya och frivilligt gått med rebellerna. Han blev tillfångatagen av SBU (den ukrainska regimens säkerhetstjänst) som tvingade honom att säga massa saker som att ryssarna målade över ryska märkningar på stridsvagnar och lät tjejener köra dem över gränsen mm. Sedan släpptes han i utbyte mot ukrainska fångar och fortsatte frivilligt att kämpa med Lugansk kosacker. Artikeln är skriven den 15/1. Två månader senare kör Vice en ny runda med fallet och låtsas som att inget av det här är känt! Inte konstigt att jag blev förvirrad när jag först såg propagandareportaget. De utelämnar ju massor av saker för att göra ett normalt fall med en ryss som frivilligt går över till separatisterna till nån mystisk historia om ryska soldater som försvinner.

Se där, jag har precis avslöjat en verklig judisk psy-op. Det är precis såna här lömska exempel som gör att man inte kan ta någon judisk propaganda på allvar.

Kommentar från bernad_law? Varför publicerar Vice ett reportage om en "mystiskt försvinnande rysk soldat" som New York Times två månader tidigare hittat vid god vigör i Stakhanov?
Senast redigerad av baggebo1 2015-03-04 kl. 13:17.
2015-03-04, 13:12
Medlem
Citat:
Är det kriminella med tidigare militär erfarenhet, gängmedlemmar eller bara kriminella rakt upp och ner?

Det är väl som i Azov kanske, många fd kriminella rakt upp och ner?
2015-03-04, 13:15
Medlem
Citat:
Många av separatisterna ser ut som om de rekryterats direkt från kåken, finns det något bevis för att någon sådan rekrytering skett?

Ganska många rebeller ser faktiskt ut som slitna alkisar och luffare. De ser med andra ord inte alls ut som några regulära ryska soldater. De enda jag hittills har sett som solklart såg ut som de kunde vara ryska soldater var grupperna av yngre asiater som det dök upp bilder på.
2015-03-04, 13:21
Medlem
Ulvhamns avatar
Citat:
Skulle gissa snubbar som gjort lumpen och sen strulat till det. Är nog för mycke jobb att utbilda kåkfarare utan förkunskaper. Under ww2 skall Stalin däremot använt fångar på det mest vidriga sätt.

Det är mycket spännande att den taktiken att skita i egna förluster och bara fylla på ned nytt kött, verkar inte funka länge med alla socialamedier och nätjournalister. Det tror jag blev en läskig överraskning för Putin, då han inte har kvalite än utan är fortfarande fast i kvantitet.
2015-03-04, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Om han däremot gått över av fri vilja är han ju en landsförrädare och då är det rimligt att han, om han någonsin sätter sin fot på rysk jord igen, straffas för sitt brott.

Det klassas om landsförräderi även i Sverige att i händelse av krig sprida rysk propaganda. Du kanske skall vara lite försiktig med att kalla andra för förrädare när du potentiellt har möjligheten att själv bli klassad som en sådan om Putin får ett infall att attackera oss.

Det är väl snarare positivt att denna broder verkar ha tagit sitt förnuft till fånga? Jag är mer orolig för att hans släkt och familj i Ryssland förmodligen kommer få reprimander från staten som straff för att han deserterat.
Senast redigerad av Pobedarov 2015-03-04 kl. 13:39.
2015-03-04, 13:43
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pobedarov
Det klassas om högförräderi även i Sverige att i händelse av krig sprida rysk propaganda. Du kanske skall vara lite försiktig med att kalla andra för förrädare när du potentiellt har möjligheten att själv bli klassad som en sådan om Putin får ett infall att attackera oss.

Det är väl snarare positivt att denna broder verkar ha tagit sitt förnuft till fånga? Jag är mer orolig för att hans släkt och familj i Ryssland förmodligen kommer få reprimander från staten som straff för att han deserterat.
Angående brodern så är hela storyn propaganda. Läs mina andra inlägg om saken och läs NYT-artikeln (som förvisso också är en propagandaartikel men inte synkad med Vice-reportaget).

Det blir allt mer populärt att kalla alla som försöker se bakom propagandan kring Ryssland för "förrädare" och "femtekolonnare", det tyder på att ni är rädda och desperata. Ni vet att snart är det bara hot och hets som kan rädda er sjuka agenda. Det är alltid så att det är sidan som inte klarar en debatt på lika villkor som vill försöka förbjuda, tysta och spärra in den andra.

Det är för övrigt ytterligare ett väldigt bra exempel på det som kallas projektion inom psykologin, att ju mer gnäll över Putins påstådda "brott mot friheter" man ser hos de vidriga antiryska trollen, desto mer hotar de och vill själva spärra in oliktänkande. Ni projicerar på Putin det ni själva är, era äckliga svin.
Senast redigerad av baggebo1 2015-03-04 kl. 13:49.
2015-03-04, 13:59
Medlem
OttorWaefres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OttorWaefre
Nu kommer en ytterligare varning om en förestående "nyrysk vår" i de södra och sydöstra delarna av Ukraina från "the People's Deputy of Ukraine and the head of parliamentary subcommittee concerning national security, Andrey Levus" (korrigerad Google Translate-översättning):

Enligt uppgift ska den senaste ryska "hjälpkonvojen" till Donbas bestående av 41 lastbilar ha innehållit bland annat förtryckta banderoller/fanor (banners).

https://twitter.com/RutheniaRus/status/573098535714992128

Det sannolika användningsområdet för sådana är förstås demonstrationer/provokationer. 2 möjliga scenarier infinner sig: antingen att man ska iscensätta pro-ryska spektakel i det ryskkontrollerade Donbass för att ge scen av att man har folkets stöd, eller att de ska smugglas vidare för att användas i samband med omstörtande verksamhet i ukrainskkontrollerade delar av södra och östra Ukraina. Andra på twitter har spekulerat i att det skulle vara flaggor för "Folkrepubliken Kharkov"...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in