2015-03-03, 20:56
Medlem
bernad_laws avatar
Andra delen i filmen om de ryska soldaterna från Vice:

https://www.youtube.com/watch?v=JZfhpnOmLMk

Vad som slår mig är hur djävla illa de behandlas av myndigheterna; det är som om Kreml inte har någon som helst respekt för sina döda soldater. Tragiskt.

Artikeln på Novaya Gazeta har inte vad jag sett ens omnämnts i Västmedia, men den har nu rekordsiffran över en miljon besökare på bara ett par dagar. Det verkar som om ryssarna är intresserade av att finna ut vad för blå dunster regimen har slagit i dem, och med tanke på det vedervärdiga mordet så tror jag detta kan få många att tänka efter.
2015-03-03, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KommissarieAmalek
Jag delar denna uppfattning. Ryssland borde snabbt ha invaderat åtminstone östra halvan av Ukraina.

Mycket möjligt att man hade gjort det också, med facit i hand.

På Krim tog man inga risker över huvud taget utan annekterade rakt av, trots att det fanns en rimlig chans att en knapp majoritet av halvöns invånare faktiskt hade föredragit Ryssland om de fått tillfället att välja på riktigt.
Rörande 'resten' av syöstra Ukraina så överskattade Kreml grovt det underliggande stöd man trodde sig ha bland befolkningen. Det var därför man chansade på det subversiva kortet, i hopp om att dra till sig dessa regioner utan att behöva stå med något 'smoking gun'.

Att Ryssland hade kunnat invadera alla delar av Ukraina som man uppenbarligen gör anspråk på tror jag säkert, och nej världsamfundet hade inte hunnit reagera på något sätt som förändrat läget på marken i det korta perspektivet.
... Men hade det varit bättre för Ryssland på lite längre sikt?

Troligen inte. Sanktioner och oljeprisfall hade kommit krypande ungefär som det gjort i verkligheten, troligen med den skillnaden att initiala sanktioner hade varit mera resoluta eftersom Rysslands folkrättsvidriga agerande hade varit än mer uppenbart.

Det enda man seriöst kan säga om Kremls agerande är väl att de borde ha nöjt sig med Krim, om ens det..
Senast redigerad av D-Reign 2015-03-03 kl. 22:27.
2015-03-03, 22:53
Moderator
Unitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law

Vad som slår mig är hur djävla illa de behandlas av myndigheterna; det är som om Kreml inte har någon som helst respekt för sina döda soldater. Tragiskt.
Jag har sagt det tidigare och jag säger det igen. Ryssland/Sovjet har aldrig brytt sig om hur många som dör, inte ens sina egna, och en död soldat är förbrukad och värdelös. Människovärde är ett okänt begrepp. En rysk soldat ska vara jäkligt glad om han får en ordentlig begravning när han dör och anhöriga pension.
2015-03-03, 23:12
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:

Artikeln på Novaya Gazeta har inte vad jag sett ens omnämnts i Västmedia, men den har nu rekordsiffran över en miljon besökare på bara ett par dagar. Det verkar som om ryssarna är intresserade av att finna ut vad för blå dunster regimen har slagit i dem, och med tanke på det vedervärdiga mordet så tror jag detta kan få många att tänka efter.
Vilken genomslagskraft reportagen har. Mycket positivt! Till exempel är det väldigt tyst från putinoiderna i den här tråden, bara spridda försök till desinformation. Jag antar att videorna finns helt på ryska också och finns tillgängligt i Ryssland? Hoppas inga av de som berättar om sina söner som dött i ryska arméns tjänst vid invasionen och ockupationen av östra Ukraina råkar illa ut efter intervjuerna. Hoppas fler tv-stationer köper in dessa filmer så det sprids ordentligt. Den tredje delen kommer snart får man hoppas. Otäckt hur de spårar journalisterna, ringer till taxin där på slutet.
Senast redigerad av Xelious 2015-03-03 kl. 23:15.
2015-03-03, 23:22
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unity
Jag har sagt det tidigare och jag säger det igen. Ryssland/Sovjet har aldrig brytt sig om hur många som dör, inte ens sina egna, och en död soldat är förbrukad och värdelös. Människovärde är ett okänt begrepp. En rysk soldat ska vara jäkligt glad om han får en ordentlig begravning när han dör och anhöriga pension.

Denna länk har Säkert varit uppe i tråden tidigare, men jag lägger ut den i alla fall då den omnämndes i Programmet:

http://lostivan.com/
2015-03-04, 07:23
Medlem
Ulvhamns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Denna länk har Säkert varit uppe i tråden tidigare, men jag lägger ut den i alla fall då den omnämndes i Programmet:

http://lostivan.com/
Det verkar vara många veteraner eller iallafall runt 35 - 45, det är väl veteraner från Tjetjenien krigen. Jäkligt beklämmande i alla fall och så onödigt.
2015-03-04, 09:49
Bannlyst
I hur hög grad har strider fortsatt sedan eldupphöravtalet?
2015-03-04, 09:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ulvhamn
Det verkar vara många veteraner eller iallafall runt 35 - 45, det är väl veteraner från Tjetjenien krigen. Jäkligt beklämmande i alla fall och så onödigt.

Kan man gissa på att många i det gänget inte tillhörde någon militär enhet när krisen bröt ut och att de rekryterades enbart för konflikten i Ukraina?
2015-03-04, 10:17
Medlem
Ulvhamns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grottmongo101
I hur hög grad har strider fortsatt sedan eldupphöravtalet?
Det verkar vara sporadiskt beskjutning och Kiev rapporterar ca 2 döda per dygn. Ett typiskt stillestånd som inte är förankrat hos separatisterna. Det gäller att hålla grytan sjudande så att motståndaren inte vågar dra tillbaka tunga vapen, ett vanligt trick i denna typ av situationer.
http://mobile.reuters.com/article/idUSKBN0LZ0LF20150303?irpc=932
2015-03-04, 10:24
Medlem
Ulvhamns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grottmongo101
Kan man gissa på att många i det gänget inte tillhörde någon militär enhet när krisen bröt ut och att de rekryterades enbart för konflikten i Ukraina?
Vet inte hur gamla vrak är organiserade i Ryssland men om de får en chans brukar de mest psykiskt skadade veteranern återgå i tjänst, det är ofta den enda plats där de fungerar. Tyvärr brukar det skita sig rätt rejält när de blir utsatta för beskjutning i skarpt läge. Mycket syniskt och vidrigt.
2015-03-04, 10:43
Bannlyst
Många av separatisterna ser ut som om de rekryterats direkt från kåken, finns det något bevis för att någon sådan rekrytering skett?
2015-03-04, 10:56
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:

Den andra storyn, med brodern som erkänner att han lämnat armén och gått över till Ukraina, var märklig. Om någon tvingat honom att säga så måste det vara den ukrainska regimen som håller honom fången. Med tanke på alla fall av tortyr som uppdagats från den sidan är det verkligen ett hemskt öde han råkat ut för. Men jag har inte sett många sådana erkännanden där ukrainarna tvingar separatister (eller ryssar) påstå att de bytt sida, finns det fler exempel? En märklig historia, och mycket tragisk för den ryske brodern om det visar sig att han hålls fången av den brutala Kievregimen. Om han däremot gått över av fri vilja är han ju en landsförrädare och då är det rimligt att han, om han någonsin sätter sin fot på rysk jord igen, straffas för sitt brott. Ett tredje alternativ är att hela historien är en judisk psy-op.
Senast redigerad av baggebo1 2015-03-04 kl. 11:05.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in